پیش به‌سوی مسکو!

گروه ورزش: درست یک سال پیش در چنین روزهایی فوتبال ایران در تب‌وتاب جام جهانی برزیل می‌سوخت. آن روزها اما با همه خاطراتش گذشتند تا خیلی زود برگردیم سر خط و برای یک جام جهانی دیگر خیز برداریم. از امروز، ساعت پنج‌ونیم بعدازظهر در شهر «داش آغوز» ترکمنستان رسما حضور ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه آغاز می‌شود. از حالا تا دو سال بعد تیم ما حداقل ۸ و حداکثر ۲۲ بازی انجام خواهد داد تا مشخص شود شاگردان کارلوس کی‌روش در جمع مسافران مسکو هستند یا نه؟ این رسم روزگار است؛ اینکه برای رسیدن به یکی از لوکس‌ترین شهرهای دنیا، کارت را باید از نقطه صفر شروع کنی و عجیب اینکه در هیچ کجای این مسیر هم حق لغزش نداری.

قوانین

مسابقات پیش‌مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در هشت گروه پنج تیمی برگزار می‌شود. تیم‌های اول هر گروه به اضافه چهار تیم برتر دوم به مرحله بعدی راه پیدا می‌کنند. این ۱۲ تیم، دو گروه شش تیمی را تشکیل می‌دهند که از هر گروه دو تیم اول مستقیما به جام جهانی صعود کرده و تیم‌های سوم نیز رودرروی هم قرار می‌گیرند تا نماینده آسیا در بازی پلی‌آف با نماینده یک قاره دیگر مشخص شود. همچنین از این دوره قرار شده بازی‌های مقدماتی جام جهانی با مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا ادغام شود. بنابراین مسابقه امروز ما با ترکمنستان در حقیقت آغاز مسیر ایران در راه صعود به جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات نیز به شمار می‌آید. تیم ایران در گروه پنجم این رقابت‌ها با ترکمنستان، هند، گوام و عمان هم‌گروه شده است.

سهل‌انگاری ممنوع!

شاید نگاه کردن به اسم رقبای ایران در این مرحله، این تصور را به وجود بیاورد که تیم ملی کشورمان کار بسیار راحتی برای موفقیت و صعود به دور بعدی دارد، اما واقعیت آن است که در دنیای فوتبال، هیچ‌وقت هیچ نقطه امنی وجود ندارد. کافی است به یاد بیاوریم ۱۱ سال پیش وقتی تیم ملی با هدایت برانکو ایوانکوویچ وارد مسابقات پیش‌مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ شد، همین سهل‌انگاری‌ها کار را برای ما سخت کرد. در آن زمان قبول شکست خانگی در برابر اردن در تهران، تیم ایران را تا آستانه حذف پیش برد، هرچند در نهایت با ایجاد فضای همدلی و دعوت از بازیکنان مغضوبی مثل خداداد عزیزی و وحید هاشمیان توانستیم قطر و اردن را در خانه خودشان ببریم و به دور بعد برویم. تیم ایوانکوویچ در مرحله بعد با قدرت به جام جهانی رسید، اما یک لحظه غفلت در مرحله پیش‌مقدماتی نزدیک بود فاجعه‌بارترین ناکامی تاریخ فوتبال ایران را به نام مرد کروات به ثبت برساند.

این بزرگ‌ترین بازی ماست

تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی امروز با پیراهن‌های سفید به مصاف میزبان سبزپوش خواهد رفت. ترکمنستان در بازی اول با یک گل مغلوب گوام شده که نشان می‌دهد وضع برای این تیم بسیار بد است. جالب است بدانید ترکمنستانی‌ها سه لژیونر در ترکیب‌شان دارند که این بازیکنان در لیگ‌های ازبکستان و جمهوری چک توپ می‌زنند. به گزارش خبرگزاری فارس، سرمربی تیم ملی ترکمنستان در نشست خبری پیش از بازی امروز در مورد اهمیت این مسابقه برای تیمش حرف زد. آمانگیل کوچوئف گفت: «بازی برابر تیمی مثل ایران که در جام جهانی اخیر حضور داشته تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان ما خواهد بود. ترکمنستان هشت سال پیش هم برابر کره جنوبی بازی کرد و این دو بازی بزرگ‌ترین دیدارهای ما در سال‌های اخیر بوده است. اصلا برای ما باخت مهم نیست. مهم این است که از باخت احتمالی برابر تیم بزرگی چون ایران درس بگیریم.» در همین حال کارلوس کی‌روش هم گفت شاگردانش به همه تیم‌ها احترام می‌گذارند: «به تمام تیم‌های آسیایی احترام می‌گذاریم و قصد داریم خودمان را برای حضور در جام جهانی آماده کنیم. امروز هم با احساس مسوولیت بازی می‌کنیم. هم‌گروهی با این تیم‌ها برای ما افتخار است.»