جنجال‌های نقل‌وانتقالات!

گروه ورزش: این مثل یک دومینوی واقعی است؛ آنجا که فروافتادن یک قطعه، کم‌کم بقیه قطعات را هم به زمین می‌اندازد. حدود دو هفته پیش بود که کمیته استیناف فدراسیون فوتبال طی حکمی جنجالی، راه‌آهن را راهی لیگ یک کرد و پیکان سقوط کرده را به لیگ برتر برگرداند. موضوع هم این بود که راه‌آهنی‌ها طی پنج مسابقه از یک بازیکن غیرمجاز به اسم «موتومبا» استفاده کرده بودند؛ بازیکنی که باشگاه ترکیه‌ای سابقش خارج از مهلت قانونی نقل‌وانتقالات مجوز حضور او در راه‌آهن را صادر کرده بود.

کمیته انضباطی در رسیدگی به این پرونده تنها موتومبا را شایسته محرومیت تشخیص داد، اما شکایت پیکان پرونده را به استیناف برد تا این مرجع قضایی ضمن باطل کردن رای کمیته انضباطی، تمام مسابقات برگزار شده در حضور موتومبا را سه بر صفر به ضرر راه‌آهن اعلام کند. بعد از صدور این رای، راه‌آهنی‌ها به تکاپو افتادند تا ضمن اعتراض به حکم، مانع از سقوط خودشان به دسته پایین‌تر شوند.

در همین حین اما، ناگهان خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت که می‌تواند شانس‌های راه‌آهن برای بقا را زنده نگه دارد.

خبر این بود؛ کمیته انضباطی فیفا پرسپولیس را به خاطر انتقال محمدرضا خلعتبری در زمانی خارج از مهلت قانونی نقل‌وانتقالات تنها به پرداخت ۵۳ هزار فرانک سوئیس جریمه نقدی محکوم کرده و خبری از کسر امتیاز یا سه بر صفر شدن مسابقات نیست! در این شرایط راه‌آهنی‌ها می‌پرسند چطور بالاترین مرجع قانونی دنیای فوتبال بعد از بررسی دقیق پرونده پرسپولیس این تیم را صرفا به پرداخت جریمه مالی محکوم کرده، اما زیرمجموعه آن در ایران برای پرونده‌ای مشابه حکم به بازنده شدن راه‌آهن در تمام مسابقات می‌دهد؟

ماجرای خلعتبری و جنجال‌های تازه

محمدرضا خلعتبری دو سال پیش در حالی به پرسپولیس پیوست که آن انتقال، جنجالی شدید و کم‌سابقه را در فوتبال ایران به وجود آورد. موضوع این بود که پس از پایان لیگ دوازدهم، خلعتبری با باشگاه عجمان امارات قراردادی یک ساله به امضا رساند. پس از آن مساله نامگذاری لیگ اماراتی‌ها با عنوانی جعل شده از نام «خلیج‌فارس» سروصدای زیادی به وجود آورد. در این میان آنچه روی آن اجماع وجود داشت این بود که اصلا شایسته نیست یک بازیکن مشهور ایرانی در لیگی به میدان برود که روی جای جای لباسش چنین عنوانی درج شده است. با همین استراتژی پرسپولیسی‌ها وارد کارزار شدند و بعد از مدت‌ها تکاپو توانستند خلعتبری را قبل از اینکه حتی یک بازی برای عجمان انجام بدهد به تیم‌شان بیاورند.

نکته اما اینجا بود که طول کشیدن کوشش‌های سرخپوشان باعث شد مهلت قانونی نقل‌وانتقالات به پایان برسد و باشگاه عجمان که نمی‌توانست قید غرامت ۷۵۰ هزار دلاری‌اش را بزند، تاریخ صدور «آی.تی.سی» را برای پیش از پایان مهلت قانونی فیفا تنظیم کند. در نهایت هم بعد از یک سال فدراسیون جهانی به این موضوع واکنش نشان داد و پرسپولیس را جریمه کرد.

حکمی که بعد از هفت ماه رسانه‌ای شد

در این میان جالب‌ترین نکته به زمان رسانه‌ای شدن جریمه پرسپولیس مربوط می‌شود. در تصاویر منتشر شده از رای فیفا به وضوح روشن است که این حکم در آذرماه ۱۳۹۳ صادر شده، اما معلوم نیست چرا و چطور بعد از گذشت هفت ماه به اطلاع رسانه‌ها و مردم رسیده است؟ بلافاصله بعد از طرح این موضوع در محافل خبری، همه نگاه‌ها به علیرضا رحیمی دوخته شد؛ مردی که فصل گذشته مدیرعامل پرسپولیس بود و اواخر لیگ چهاردهم مدیریت راه‌آهن را پذیرفت.

حالا خیلی‌ها می‌گویند رحیمی سند محکومیت پرسپولیس را در مقطع فعلی رسانه‌ای کرده تا فشارها را روی کمیته استیناف افزایش دهد و کاری کند که آنها هم مثل فیفا به جریمه مالی بسنده کنند.

البته محمد رویانیان، مدیری که پروژه انتقال خلعتبری در زمان او انجام شده حتی نگاهی از این تندتر به رحیمی دارد. او در این مورد به سایت کاپ می‌گوید: «این جوی است که الان به خاطر ماجرای سقوط راه آهن ساخته‌اند. در همین شب‌های قدر از خدا می‌خواهم از سر تقصیراتشان بگذرد. چون تمام این قضایا به خاطر این است که یکسری یا بهتر بگویم یک نفر مخفیانه گزارشی را از ایران به فیفا درباره پرونده خلعتبری ارائه کرد. این پرونده الان یک سال در باشگاه است و خاک می‌خورد، اما مسوولان آن را پیگیری نکردند و حالا به یکباره نمی‌دانم چطور دوباره این مساله مطرح می‌شود. اصلا بگذارید صراحتا بگویم؛ آقایی که این کارها را انجام می‌دهی و قبلا در پرسپولیس بودی، این کارها را نکن. اگر شما در اصفهان زرنگ هستید مطمئن باشید در تهران زرنگ‌تر از شما هم هست. منظورم همان مدیری است که همان موقع می‌خواست خلعتبری را به سپاهان ببرد. فکر می‌کرد کار تمام شده، اما فهمید ما زرنگ‌تر از او هستیم. بعد از آن او به پرسپولیس آمد و این اتفاقات را هم پیگیری نکرد. حتی معکوس عمل کرد تا پرسپولیس جریمه شود. الان هم که این آقا در راه‌آهن حضور دارد و تیمش سقوط کرده به فکر این است که پرسپولیس را هم وارد حاشیه کند.»

این هم واکنش رحیمی به صحبت‌های رویانیان: «نمی‌دانم چرا رویانیان پای مرا به این پرونده باز کرده است چون اصلا در دوران من هیچ بحثی درباره پرونده خلعتبری مطرح نبود. من هیچ اطلاعی از جزئیات پرونده خلعتبری ندارم و در دورانی که در باشگاه حضور داشتم نه ابلاغیه‌ای به دست ما رسید و نه ما نامه‌ای به فیفا فرستادیم.» ناگفته نماند رحیمی چند ماه قبل از ابلاغ حکم فیفا از مدیریت پرسپولیس عزل شده بود.

از عمادرضا تا فرهاد مجیدی

ماجرای نقل‌وانتقالات مشکوک در فوتبال ایران سر دراز دارد و به همین یکی، دو مورد محدود نمی‌شود.

در برابر آن دسته از استقلالی‌هایی که معتقدند پرسپولیس هم باید مثل راه‌آهن به لیگ یک سقوط کند، سرخپوشان هم انتقال جنجالی فرهاد مجیدی به جمع آبی‌ها را به رخ طرف مقابل می‌کشند.

در حقیقت مجیدی بین دونیم‌فصل لیگ دوازدهم زمانی استقلالی شد که این تیم در لیست بزرگسالانش جای خالی نداشت و باید لیام ردی استرالیایی را کنار می‌گذاشت، اما در خارج کردن اسم این دروازه‌بان نیز دچار تعلل شد تا شایعات زیادی در مورد صحیح نبودن بازگشت مجیدی از نظر قانونی به وجود بیاید.

در یک نمونه حاد دیگر، پرسپولیسی‌ها پس از واگذار کردن قهرمانی جام حذفی به سپاهان در تابستان ۸۵، به زمان عقد قرارداد عمادرضا با سپاهان اعتراض کردند و یک جنجال بزرگ را استارت زدند، هرچند که در نهایت کمیته استیناف قبول کرد قرارداد عمادرضا ساعت ۱۲ شب آخرین روز مهلت نقل‌وانتقالات به ثبت رسیده و مشکلی ندارد!