عقاب فقط یکی؟

گروه ورزش: دو تیم پرسپولیس و استقلال رفته رفته نفرات مدنظرشان را جذب می‌کنند و سیمای کلی آنها در لیگ پانزدهم مشخص می‌شود. فارغ از این بحث که کدامیک از این دو تیم در بازار تابستانی فوتبال ایران موفق‌تر عمل کرده‌اند، یک تفاوت بزرگ در مورد یارگیری برانکو و مظلومی به چشم می‌خورد؛ تفاوتی که از یک اختلاف‌نظر فلسفی ناشی می‌شود. اینکه بهتر است تیم‌های فوتبال یک دروازه‌بان سطح بالا داشته باشند یا دو تا؛ از آن سوالات قدیمی دنیای فوتبال است که هیچ‌وقت به یک جواب قطعی و روشن نرسیده است. حالا سرمربیان پرسپولیس و استقلال، هر کدام یک رویکرد متفاوت را برای بستن تیم‌شان در فصل آینده برگزیده‌اند؛ پرویز مظلومی دو گلر مدعی در تیمش گنجانده، اما برانکو اصرار دارد فقط یک دروازه‌بان اصلی داشته باشد. از ابراهیم میرزاپور تا سوشا مکانی!

شاید بعد از اشتباهات پی‌درپی و عجیب و غریبی که سوشا مکانی ابتدای دوران حضورش در پرسپولیس مرتکب می‌شد، حتی نزدیک‌ترین دوستان او هم نمی‌توانستند آینده‌ای مطمئن برایش در این تیم متصور باشند.

کافی است به یاد بیاورید گل بدی را که او از تراکتورسازی در تهران خورد و باعث اخراج علی دایی شد، یا گل‌های بدتری را که در مصاف با فولاد خوزستان و گسترش فولاد دریافت کرد. با این وجود مکانی در مقطع پایانی لیگ برتر عملکرد مطلوب‌تری از خودش ارائه داد که این مساله با حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس همراه شد.

شاید باورنکردنی باشد، اما مربی کروات پرسپولیس اعتقاد شدیدی به سوشا دارد و حتی در برخی محافل دوستانه و غیررسمی مدعی شده مکانی اگر آرامش روانی داشته باشد می‌تواند گلری در سطح اروپا باشد!

در همین راستا برانکو معتقد است از زمانی که سایه نیلسون از روی سر مکانی کنار رفت، او به تدریج خودش را در سنگر سرخپوشان پیدا کرد و نمایش‌های خوبی ارائه داد.

حالا هم ایوانکوویچ در تب و تاب است طوری گلر ذخیره‌اش را انتخاب کند که آب توی دل سوشا تکان نخورد. شاید بامزه باشد، اما مشکل پرسپولیس در سلسله مذاکرات ناموفق اخیرش با دروازه‌بانان داخلی این بوده که آنها غیررقابتی بودن دروازه‌بانی در پرسپولیس را نپذیرفته‌اند و با این شرط که فقط برای جایگزینی سوشا در دوران مصدومیت و محرومیت استخدام می‌شوند، کنار نیامده‌اند!

شاید از نظر خیلی از پرسپولیسی‌ها کاری که برانکو انجام می‌دهد یک ریسک بزرگ است، اما به هر حال او به این فلسفه اعتقاد دارد و کاملا مشغول پیاده کردن افکارش است.

به یاد بیاورید دوران حضور پروفسور در تیم ملی را و این نکته که هرگز، حتی تا آخرین لحظه جایگاه ابراهیم میرزاپور در تفکرات برانکو به خطر نیفتاد!

بازگشت دو پادشاه به یک اقلیم

اوضاع در استقلال اما کاملا برعکس پرسپولیس است. پرویز مظلومی از زمان بازگشتش به استقلال سعی کرد کسانی را که به‌خاطر مشکل با قلعه‌نویی از جمع آبی‌پوشان جدا شده بودند به خانه برگرداند، هرچند که در اغلب موارد ناموفق بود.

شاید تنها صید مهم او در این زمینه، مهدی رحمتی بود که پیراهن شماره یک را همراه بازوبند کاپیتانی تحویل گرفت.

این در حالی است که استقلال فصل گذشته را با زوج طالب‌لو و فروزان به پایان برد. در شرایطی که هر دو گلر علاقه داشتند همچنان به کارشان در اردوگاه آبی ادامه بدهند، در نهایت مظلومی تصمیم گرفت فروزان را رد کند و طالب‌لو را نگه دارد.

حالا استقلال برای لیگ پانزدهم دو گلر مدعی دارد؛ دو نفری که سال‌ها پیش در لیگ ششم حرفه‌ای یک رقابت پرحاشیه دیگر را در همین تیم استقلال تجربه کرده بودند.

بعد از ماجراهایی که آن سال اتفاق افتاد، طالب‌لو و رحمتی تا مدت‌ها با هم قهر بودند. حالا اما هر دوی‌شان به این تیم بازگشته‌اند. اطرافیان سعی می‌کنند به کدورت آنها خاتمه بدهند.

یک بار در بدو حضور رحمتی در تمرینات استقلال این دو نفر با هم دست دادند و یک بار هم جمعه‌شب گذشته یک جلسه آشتی‌کنان نیمه‌خصوصی برای آنها برگزار شد. با این همه کیست که نداند اصطکاک‌ها همچنان باقی است و هر لحظه ممکن است تنش دوباره بالا بگیرد؟

الگوهای جهانی

حالا باید دید در سطح بین‌المللی کدام الگو غالب است؛ یک گلر مدعی یا دو تا؟ واقعیت این است که طی سال‌های گذشته در بیشتر لیگ‌های صاحب فوتبال اروپا تیم‌ها سعی کرده‌اند فقط یک دروازه‌بان بزرگ داشته باشند تا هم آرامش روانی وی حفظ شود، هم هزینه‌ها پایین بیاید و هم گلر بزرگ دیگر در اثر نیمکت‌نشینی به کانون حاشیه تبدیل نشود. با این وجود اما در دو فصل اخیر دو استثنای بسیار بزرگ برای این قاعده پیدا شده است.

فصل گذشته رئال مادرید در حالی برای دهمین بار قهرمان اروپا شد و «دسیما» را به دست آورد که کارلو آنچلوتی به‌طور همزمان از کیلور ناواس و ایکر کاسیاس استفاده می‌کرد. امسال هم همین اتفاق در بارسا رخ داد و موفقیت‌آمیز هم بود؛ جایی که براوو و ترشتگن با هم از سنگر کاتالان‌ها حفاظت کردند. با این همه نکته کلیدی این است که هم انریکه و هم مربی فصل قبل رئال وظایف دو دروازه‌بان را کاملا مشخص کرده بودند؛ طوری که هر کدام از آنها از ابتدا می‌دانستند در کدام تورنمنت قرار است گلر فیکس باشند.

یک نکته مهم

در شیوه استفاده از دو گلر بزرگ و اسم و رسم‌دار، حفظ رابطه دوستانه بین دو دروازه‌بان هم کلیدی است. فصل گذشته وقتی براوو در بازی بارسا و والنسیا پنالتی گرفت، دوربینی که مخفیانه ترشتگن را روی نیمکت ذخیره‌ها کنترل می‌کرد شادی خالصانه او را ضبط کرد و به دنیا نشان داد.

آیا تیمی مثل استقلال قادر به حفظ این رابطه دوستانه بین دروازه‌بان‌هایش خواهد بود؟ گذر زمان نشان خواهد داد کدام مربی و کدام استراتژی موفق‌تر بوده؛ برانکو یا مظلومی؟ یک گلر بزرگ یا دو دروازه‌بان مدعی؟

تراکتورسازی گلرش را انتخاب کرد

دروازه‌بان فصل گذشته صبای قم به تراکتورسازی تبریز پیوست. به گزارش «ایلنا»، مهرداد طهماسبی دیروز مذاکرات نهایی خود را با تراکتورسازان انجام داد و قراردادی یک‌ساله با این تیم امضا کرد. این در حالی است که به ادعای بسیاری از کارشناسان، عملکرد پرنوسان دروازه‌بانان تراکتورسازی یکی از مشکلات مهم این تیم در لیگ چهاردهم بود.