گروه ورزش: یک ملاقات دیگر با ولاسکو.امروز جام جهانی والیبال در ژاپن آغاز می‌شود و افتتاحیه آن برای ایران بازهم دید و بازدید با یک مربی نام‌آشنا برای ما است. ولاسکو که امضایش پای نسل طلایی والیبال ایران قرار دارد حالا بازهم روی نیمکت تیم ملی والیبال آرژانتین مقابل ایران قرار خواهد گرفت و البته خوب هم می‌داند که پیروزی مقابل ستاره‌هایی که خودش ساخته و پرداخته به این راحتی‌ها ممکن نیست. جادوگر دنیای والیبال لقبی بود که بعد از نقش‌آفرینی خولیو ولاسکو در تیم ملی والیبال ایران به وی اعطا شد.

ولاسکو در مدت سه سالی که هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، دروازه‌های جهانی شدن را به روی سرو قامتان ایران گشود و بسیاری از قدرت‌های جهان را شکست داد. او بعد از تیم رویایی ایتالیای دهه ۹۰ یک‌بار دیگر توانایی‌هایش را با تیم ملی والیبال ایران ثابت کرد. پیرمرد مغرور و دوست‌داشتنی اما در یک اقدام غیرمنتظره و در روزهای اوج با والیبال ایران خداحافظی کرد تا به آرزوی دیرینه‌اش یعنی هدایت تیم ملی والیبال کشورش برسد. خیلی‌ها معتقدند ولاسکو در سال ۲۰۱۱ لقمه آماده والیبال ایران را به دندان گرفت. برخی هم می‌گویند تفکر حرفه‌ای او حرفه‌ای‌گری را به والیبالیست‌ها و حتی فدراسیون والیبال ایران آموخت. قدر مسلم مجموعه والیبال ایران و خصوصا کواچ سرمربی تیم که تا مدت‌ها زیر سایه ولاسکو قرارداشت انگیزه زیادی دارد تا در جام جهانی توانایی‌هایش را به رخ آرژانتین بکشد. همان‌طور که در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ ملی‌پوشان ایران با ارائه یک بازی بی‌نقص ۳ بر صفر آرژانتین را شکست دادند.

جام جهانی والیبال چیست

اما جام جهانی والیبال را بهتر بشناسید. جام جهانی والیبال در سال ۱۹۶۵ به خاطر پر کردن فاصله بین دو تورنمنت مهم یعنی المپیک و مسابقات قهرمانی جهان شکل گرفت. به این ترتیب، جام جهانی ابتدا طوری برنامه‌ریزی شد که یک سال بعد از المپیک برگزار شود. در سال ۱۹۷۳ هم جام جهانی زنان راه‌اندازی و در سال ۱۹۷۷ نیز ژاپن به‌عنوان میزبان دائمی جام جهانی انتخاب شد. از ابتدای سال ۱۹۹۰ و برگزاری لیگ جهانی و گرندپری، توجه تیم‌ها به جام جهانی اندک و انگیزه آنها برای شرکت در این تورنمنت کم شد. فدراسیون جهانی والیبال در سال ۱۹۹۱ و در یک حرکت حساب‌شده، زمان برگزاری جام جهانی را به سال قبل از المپیک منتقل کرد و آن را به‌عنوان نخستین مرحله انتخابی المپیک در نظر گرفت. این تصمیم، جام جهانی را از نابودی نجات داد. تعداد تیم‌های راه یافته به المپیک از طریق جام جهانی در سال ۱۹۹۵ از یک به سه افزایش یافت تا انگیزه تیم‌ها برای شرکت در جام جهانی همچنان حفظ شود.ایران تاکنون دو بار در جام جهانی حضور داشته است. شاگردان کواچ پیش از سفر به ژاپن در تورنمنت واگنر لهستان متحمل سه شکست متوالی شدند ولی در بازی‌های تدارکاتی روسیه با سه پیروزی مقابل هلند و روسیه جبران کردند و با روحیه خوب به ژاپن رسیدند.

برنامه کامل ایران درمسابقات جام جهانی:

سه‌شنبه ۱۷ شهریور:

ایران - آرژانتین .............................. ساعت ۷:۴۰

چهارشنبه ۱۸ شهریور:

تونس - ایران................................ ساعت ۱۰:۴۰

پنج‌شنبه ۱۹ شهریور:

ایران - ونزوئلا................................. ساعت ۷:۴۰

شنبه ۲۱ شهریور:

ایران - لهستان............................... ساعت ۷:۴۰

یکشنبه ۲۲ شهریور:

روسیه - ایران............................... ساعت ۱۴:۱۰

چهارشنبه ۲۵ شهریور:

ایتالیا - ایران................................. ساعت ۱۰:۴۰

پنج‌شنبه ۲۶ شهریور:

آمریکا - ایران.................................. ساعت ۷:۴۰

جمعه ۲۷ شهریور:

ژاپن - ایران................................... ساعت ۱۴:۵۰

دوشنبه ۳۰ شهریور:

ایران - استرالیا............................. ساعت ۱۲:۴۰

سه‌شنبه ۳۱ شهریور:

ایران - کانادا.................................... ساعت ۸:۴۰

چهارشنبه اول مهر:

ایران - مصر.................................... ساعت ۵:۴۰