ناکامی و حاشیه

گروه ورزش: مسابقات جهانی کشتی به پایان رسید اما کشتی آزادایران همچون سال گذشته درحسرت مدالی به رنگ طلا باقی‌ماند.

درنتایج تیمی اتفاق خاصی نیفتاد وتیم کشورمان با کسب ۲ مدال نقره، ۲ برنز و ۴۸ امتیاز بعد از روسیه، برای هفتمین‌بار نایب‌قهرمان شد اما حسرت طلا چیزی نیست که کشتی به راحتی بتواند آن را هضم کند، اتفاقی که در سال منتهی به المپیک زنگ خطر را برای دست‌اندرکاران ورزش که روی طلاهای این رشته حساب کرده‌اند به‌صدا درمی‌آورد. اما نتایج کلی مسابقات لاس وگاس را مرور کنیم:

تیم روسیه با کسب ۲ مدال طلا، یک نقره، ۴ برنز و ۶۱ امتیاز بر سکوی قهرمانی ایستاد و تیم گرجستان هم با یک طلا، ۲ برنز و ۴۲ امتیاز بر سکوی سوم ایستاد.

مغولستان با ۲ نقره، یک برنز و ۴۱ امتیاز چهارم و آذربایجان با یک طلا، یک نقره، یک برنز و ۳۹ امتیاز پنجم شد. حسن رحیمی در ۵۷ و حسن یزدانی در ۷۰ کیلوگرم به مدال نقره دست یافتند؛ سیداحمد محمدی در ۶۵ کیلو و علیرضا کریمی هم در ۸۶ کیلو ایران را صاحب مدال برنز کردند. علیرضا قاسمی در ۷۴ کیلو و عباس طحان هم در ۹۷ کیلوگرم پنجم شدند. بهنام احسان‌پور در ۶۱ کیلو هجدهم شد و پرویز هادی هم در ۱۲۵ کیلوگرم به‌عنوانی بهتر از نهمی نرسید.

با توجه به اینکه ۶ نفر برتر هر وزن سهمیه حضور در المپیک برزیل را کسب کردند، تیم ایران در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک شد و تنها در سنگین‌وزن دست ایران از سهمیه کوتاه ماند.

تیم کشورمان در حالی عنوان نایب قهرمانی سال گذشته خود را تکرار کرد که با تیمی جوان و دگرگون شده گام به این رقابت‌ها گذاشته بود و ۶ کشتی‌گیر ایران برای نخستین‌بار حضور در میدان جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کردند. ایران سال گذشته با ۳ مدال نقره (اسماعیل‌پور در ۶۱، محمدی در ۶۵ و قاسمی در ۱۲۵ کیلو) و ۲ برنز (رحیمی در ۵۷ و محمدیان در ۸۶ کیلو)‌ و ۴۵ امتیاز نایب قهرمان شده بود. حسین‌خانی در ۷۰، افضلی در ۷۴ و رضا یزدانی در ۹۷ کیلوگرم نتوانستند صاحب مدال شوند، البته یزدانی نهم شد و ۲ امتیاز کسب کرد. این برای دومین سال متوالی است که ایران موفق به کسب مدال طلا در مسابقات جهانی نمی‌شود و در هر ۵ فینال این دو سال نتیجه را به حریفان واگذار کرده است. البته از نظر رده‌بندی مدالی ایران بعد از تیم‌های روسیه (۲ طلا، یک نقره و ۴ برنز)، آمریکا (۲ طلا و یک برنز)، آذربایجان (یک طلا، یک نقره و یک برنز)، ترکیه (یک طلا، یک نقره و یک برنز)، گرجستان (یک طلا و ۳ برنز) و ایتالیا (یک طلا) در جایگاه هفتم قرار گرفت.

دو نفری که برنگشتند

اما جدا از نتایج کشتی آزاد، اتفاقات کشتی فرنگی بعد از پایان ضعیف این تیم همچنان ادامه داشت. تیمی که در سال‌های گذشته با محمد بنا حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، بدون طلا و با کارنامه‌ای ضعیف مسابقات را ترک کرد تا حرف و حدیث‌ها درخصوص تغییر درکادرفنی این تیم شنیده شود. احد پازاج، سرمربی تیم هم خود به لزوم تغییرات اعتراف می‌کند. او به خبرگزاری فارس گفت: «نیاز به تقویت و جابه‌جایی در کادرفنی داریم که باید اتفاق بیفتد. در این‌باره که اخلاقی از حریفش جلو بود و ضربه شد به او گوشزد کردیم که باید مراقب باشد، اما گوش نکرد. فکر نکنم در این‌باره کادرفنی مشکلی داشته باشد.» خبر شوک‌آور دیگر از کشتی فرنگی اینکه محسن‌حاجی‌پور که به‌عنوان نفر ذخیره وزن ۵۹ کیلوگرم در کنار سوریان عازم آمریکا شده بود با تیم برنگشت.

البته خبرگزاری فارس احتمال داده او با تیم آزاد به ایران برگردد اما پازاج سرمربی فرنگی از وضعیت او ابراز بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: «در این‌باره از مسوولان ذی‌ربط سوال کنید چون من دلیل آن‌را نمی‌دانم و در جایگاهی نیستم که بخواهم در این مورد جوابی بدهم.» غیراز او، حسن بابک مدیرتیم هم در آمریکا مانده است. گفته می‌شود حسن بابک ۱۵ روز در آمریکا خواهد ماند و پیش از این، این موضوع را به مسوولان فدراسیون اعلام کرده بود. غیبت بابک در حالی است که از یکسو تکلیف تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با توجه به نتایج ضعیف مشخص نیست و از سوی دیگر وزیر ورزش و جوانان تاکید کرده بود که فردی از کاروان ایران بیشتر از میزان اعلام شده و دوره مسابقات در کشوری نماند.