پیراهن‌های خالی!

گروه ورزش: پرسپولیس و استقلال در حالی به ادامه مسابقات لیگ پانزدهم برگشتند که یک نکته به شدت آزاردهنده در مورد آنها حسابی توی ذوق می‌زد؛ پیراهن پاک و خالی از اسپانسرشان! شاید اوایل دهه هفتاد بود که پرسپولیس به عنوان اولین باشگاه ایرانی موفق شد برای خودش اسپانسر روی پیراهن پیدا کند. آن روزها این رسم در فوتبال اروپا به عنوان یکی از جدی‌ترین منابع درآمد جا افتاده بود، اما ایرانی‌ها توجهی به این موضوع نداشتند.

روزی که پرسپولیسی‌ها با لوگوی یک شرکت ساخت مبل و صندلی راحتی روی پیراهن‌شان به زمین آمدند، بسیاری از تماشاگران و بیننده‌های تلویزیونی از این اتفاق شوکه شدند، اما بعدتر آموختند که این یک راه معقول و جهانی برای کسب ثروت است و امور باشگاه را می‌توان با آن راه انداخت. اینطوری شد که به‌تدریج سروکله برندهای مختلف روی لباس تیم‌های فوتبال ایران و به‌خصوص پرسپولیس و استقلال پیدا شد؛ از آدامس و آبنبات گرفته تا شرکت‌های معتبر و بین‌المللی لوازم خانگی. فوتبال ایران همیشه مبنای جدی دولتی داشته و خیلی از تیم‌های مهم آن به شکل صنعتی و نظامی اداره می‌شده‌اند؛ بنابراین امکان جذب اسپانسر توسط آنها محدود بوده و تنها سرخابی‌ها همیشه می‌توانستند به شکل واقعی از این امتیاز استفاده کنند. با این وجود حالا ستاره بخت آنها هم کم‌فروغ شده و باعث شده هر دو باشگاه بدون حامی مالی به کارشان ادامه بدهند. استقلال در تبریز با پیراهن کاملا سفید برابر گسترش فولاد به میدان رفت و پرسپولیس هم بر خلاف وعده‌های قبلی با لباسی خالی از اسم اسپانسر رودرروی سایپا ایستاد.

گرفتاری عجیب آبی‌ها

مشکل استقلال با اسپانسرش واقعا عجیب است. در شرایطی که این باشگاه نسبت به پرسپولیس از امتیاز ثبات مدیریتی برخوردار بوده و حواشی بسیار کمتری هم داشته، انتظار می‌رفت آبی‌پوشان بتوانند با یک قرارداد خوب، بخش قابل توجهی از هزینه‌های‌شان را به کمک اسپانسر روی پیراهن حل کنند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. استقلال ابتدای فصل برای سه سال با یک شرکت تبلیغاتی و بازاریابی به توافق رسید تا ضمن درج این برند روی پیراهنش، به شرکت مزبور امکان بدهد از فضای روی لباس این تیم برای درج نام مشتریان خودش سود ببرد. با این وجود همکاری طرفین بیشتر از سه هفته طول نکشید. حالا استقلالی‌ها دنبال وصول مطالبات‌شان از این شرکت هستند و فعلا درج لوگوی آن روی پیراهن‌شان را متوقف کرده‌اند. آبی‌ها حتی به تازگی تهدید به پیگیری قضایی موضوع هم کرده‌اند.

دردسر بزرگ پرسپولیس

مشکلات پرسپولیس اما خیلی جدی‌تر است. این باشگاه علاوه‌بر اینکه هنوز در یافتن حامی مالی جدیدش توفیقی کسب نکرده، بلکه با اسپانسر فصل گذشته نیز درگیری‌هایی دارد که ممکن است کل آینده پرسپولیس را تحت تاثیر قرار بدهد. پارسال شرکت بهنام پیشروی کیش حامی مالی سرخپوشان بود، اما در دوران مدیریت حمیدرضا سیاسی، نامبرده به این همکاری خاتمه داد تا کار به اصطکاک‌های حقوقی و قضایی بکشد. اخیرا سایت کاپ در مورد شکایت بهنام پیشرو از پرسپولیس نوشته بود: «افراد مطلع که با شرکت بهنام پیشرو ارتباط دارند، عنوان کرده‌اند با توجه به اینکه در شکایت به بحث کلاهبرداری پرداخته شده است مبلغی که باید باشگاه پرسپولیس در صورت محکومیت پرداخت کند دو برابر مبلغ دریافتی است و با توجه به اینکه شرکت بهنام پیشرو روی هم رفته در زمان مدیریت‌های مختلف پرسپولیس در فصل گذشته، نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان در اختیار باشگاه گذاشت پرسپولیس با محکومیت در این پرونده باید ۳۰ ملیلیارد تومان به این شرکت بپردازد. در همین ارتباط عنوان می‌شود با توجه به اینکه چنین توان مالی در باشگاه وجود ندارد ممکن است شرکت بهنام پیشرو حتی بخواهد معادلی برای این خسارت تعیین کند که در این باره از در اختیار گرفتن سه ساله برند پرسپولیس در ازای تامین هزینه‌های آن در این مدت سخن به میان آمده است.» این در حالی است که طی یکی، دو روز گذشته شنیده شده پرسپولیسی‌ها با یک حامی مالی جدید به توافق رسیده‌اند؛ اسپانسری که گویا بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای ادامه فصل به این باشگاه تزریق خواهد کرد.

وزارت ورزش وارد می‌شود

مشکلات مربوط به فقدان حامی مالی در مجموعه سرخابی‌ها باعث شده تا وزارت ورزش و جوانان به میدان بیاید و با همه موانعی که وجود دارد، فعلا مقداری پول به دو باشگاه برساند. دیروز «ایسنا» گزارش داد این وزارتخانه با جذب حمایت‌های مالی و در راستای کمک به این باشگاه‌ها برای خروج از شرایط دشوار کنونی، طی روز‌های گذشته ۸ میلیارد تومان به آنها کمک نقدی کرده است. سهم باشگاه استقلال از این کمک ۳ میلیارد تومان بوده و باشگاه پر‌سپولیس نیز به‌دلیل مشکلات جدی‌تر ۵ میلیارد تومان دریافت کرده است. پیش از این علی اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پر‌سپولیس با تایید دریافت کمک مالی از سوی وزارت ورزش و جوانان مبلغ این کمک را ۱۵ میلیارد ریال اعلام کرده بود. به هر حال به نظر می‌رسد تزریق این مبالغ صرفا برای مدت کوتاهی می‌تواند راه تنفس سرخابی‌ها را باز کند و باید برای آنها فکری جدی‌تر کرد.

پیراهن‌های خالی!