تعطیلات بزرگان

گروه ورزش: بعد از برگزاری سه هفته دیگر از مسابقات لیگ برتر، یک بار دیگر این بازی‌ها به دلیل برپایی اردوی تیم ملی متوقف شد تا تیم‌ها حوالی ۲۰ روز به تعطیلات بروند. بدون تردید نوع ورود تیم‌ها به تعطیلات می‌تواند برای آنها تعیین‌کننده باشد و روی بسیاری از اتفاقات درون باشگاهی تاثیر بگذارد. درست به همین دلیل است که مسابقه پیش از تعطیلات، همیشه در همه جای دنیا جدی گرفته می‌شود و اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. با این نگاه، سراغ چهار تیم برتر فوتبال ایران می‌رویم و حالا و هوای آنها در نخستین روز از دوره دوم تعطیلات لیگ پانزدهم را بررسی می‌کنیم.

فرار بزرگ برانکو

اوضاع برای پرسپولیس درست مثل تعطیلات قبلی است. این تیم که در شروع لیگ نتایج ناامیدکننده‌ای گرفته بود، درست سر بزنگاه یک برد بسیار باارزش برابر فولاد به دست آورد تا با آرامش خاطر راهی تعطیلات شود. هرچند با از سرگیری لیگ، آنها به سایپا باختند و خیلی زود به بحران نزدیک شدند. حالا هم همان اتفاق افتاده و تیم برانکو توانسته پیش از توقف لیگ، یک برد خوب بیرون از خانه مقابل تراکتورسازی به دست بیاورد. هر دو برد این فصل قرمزها در مسابقات خارج از خانه و با پیراهن سفید به دست آمده است. آنها این بار تراکتورسازی بحران‌زده را از پیش رو برداشتند تا با هفت امتیاز از قعر جدول فاصله بگیرند. این برد، البته برای شخص برانکو حائز اهمیتی دوچندان بود، چرا که او سایه سنگین فرهاد کاظمی را به شدت روی سرش حس می‌کرد. شایعه جایگزینی کاظمی با برانکو از حدود یک ماه پیش مطرح شده بود، اما با برکناری این مربی از راه‌آهن، شایعات به اوج رسید. حالا اما برانکو گریخته است؛ هرچند باید ببینیم کیفیت تیم او دربازگشت از این یکی تعطیلات لیگ برتر چگونه است و آیا مرد کروات می‌تواند طراوت تیمش را حفظ کند یا نه؟

صدرنشینی پرالتهاب

شاید زمانی که گزینه‌های خارجی هدایت استقلال رد شدند و پرویز مظلومی این سمت را بر عهده گرفت، کمتر کسی از هواداران می‌توانست حدس بزند آبی‌پوشان در پایان هفته هفتم بر صدر جدول تکیه بزنند، اما این اتفاق رخ داد تا مظلومی مثل گذشته حداقل در حوزه آمار و ارقام عملکرد خوبی روی نیمکت این تیم داشته باشد. استقلال از ۷ بازی، ۵ مسابقه‌اش را برده که بین آنها ۳ بازی بیرون از خانه با سیاه‌جامگان، استقلال اهواز و گسترش فولاد هم به چشم می‌خورد. شاگردان مظلومی تنها یک باخت برابر ذوب‌آهن داشته‌اند و پیش از فرا رسیدن تعطیلات هم نخستین تساوی فصل‌شان را برابر راه‌آهن تجربه کردند. حاشیه‌های همین بازی آخر اما، همان چیزی است که صدرنشینی استقلال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نوع قضاوت زرگر در این بازی و دو پنالتی عجیبی که او برای آبی‌ها گرفت، خیلی‌ها را شوکه کرده؛ حتی داریوش یزدانی را که سابقه بازی در باشگاه استقلال دارد. یزدانی به سایت بانک ورزش می‌گوید: «از تحلیل فنی این بازی شرم دارم، وقتی داوری این چنین کمر تیم راه‌آهن را شکست.» این روزها فدراسیون فوتبال مدام در برابر این پرسش قرار می‌گیرد که چرا بیشتر اشتباهات اثرگذار داوری به سود استقلال است. همین ۶ روز پیش پنالتی نفت تهران در برابر این تیم نادیده گرفته شد و چهار روز قبل از آن هم داور پنالتی گسترش فولاد تبریز را مقابل استقلال ندید. استقلال در اهواز هم با شرایط مشابه به پیروزی رسید؛ جایی که ضمن اعلام یک پنالتی نادرست روی خسرو حیدری، گل برتری دیرهنگام استقلال هم با چشم‌پوشی از خطای حنیف عمران‌زاده روی دروازه‌بان تیم اهوازی مورد تایید قرار گرفت. تیم مظلومی البته یک مشکل دیگر هم دارد؛ اینکه به‌رغم وعده‌های مکرر آقای سرمربی، هنوز استقلال نتوانسته تماشاگران پرشماری را به ورزشگاه بکشاند و حتی بازی این تیم صدرنشین در روز تعطیل در ورزشگاه آزادی هم بیش از ۱۰ هزار هوادار ندارد. مظلومی اگر قرار است به ادامه روزهای خوب بیندیشد، باید ارائه بازی‌های بهتر و کسب پیروزی‌های کم حرف و حدیث‌تر را در دستور کار قرار بدهد.

مدعی در محاق

از همه عجیب‌تر وضع تراکتورسازی است؛ باشگاهی که فصل گذشته تا یک قدمی فتح جام پیش رفت، اما صرفا به خاطر حوادث و حاشیه‌های بیرون از زمین در کسب آن ناکام ماند. این تیم برای لیگ پانزدهم تقویت شد و در بحث کادر فنی هم ثبات و آرامش را تجربه کرد. با این وجود نتایج تراکتورسازان فعلا به هیچ‌وجه در حد انتظار نبوده است. آنها روز جمعه بعد از ۱۴ سال در تبریز به پرسپولیس باختند تا با ۷ امتیاز به رده دهم جدول سقوط کنند. تونی بازیکنان خوبی دارد و از حمایت هواداران پرشور تراکتور هم بهره می‌برد، اما هنوز نتوانسته به شرایط تیمش سروسامان بدهد. شاید به همین دلیل است که حالا شایعات زیادی در مورد کنار رفتن او از نیمکت تبریزی‌ها به گوش می‌رسد. در فاصله بعد از باخت به پرسپولیس تا عصر شنبه، شایعه شد که ممکن است از بین قطبی یا قلعه‌نویی یک نفر جای تونی را بگیرد و او دیگر از تعطیلاتش در پرتغال به ایران بازنگردد. این در حالی است که در جریان بازی با پرسپولیس هم سکوها از تونی حمایت کردند و عباسی، مدیرعامل باشگاه را مورد انتقاد قرار دادند.

جدایی نابهنگام

از بین بالای جدولی‌ها، سپاهان در بدترین شکل ممکن به تعطیلات رفت. آنها که در ۵ مسابقه اول‌شان در لیگ پانزدهم ۵ پیروزی به دست آورده بودند، با جدایی احسان حاج‌صفی از این تیم و پیوستنش به دسته دوم لیگ آلمان موافقت کردند تا موثرترین بازیکن فصل را به راحتی از دست بدهند. بعد از رفتن احسان، گویا بخش زیادی از قدرت تیم اصفهانی هم ناپدید شد. آنها بدون حاج‌صفی ۲ بازی برگزار کرده‌اند که اولی را با تراکتورسازی مساوی کردند و دومی را به صبای قم باختند. سپاهانی‌ها همچنین مشکلات حل نشده دیگری هم دارند؛ مثل عدم صدور مجوز برای دو بازیکن خارجی‌شان به اسم شیمبا و پادوانی که معلوم نیست کی حل خواهد شد و البته داستان ادامه‌دار قهر محرم نویدکیا که از سکوها تا درون باشگاه، روی خیلی از مسائل تاثیر گذاشته است.

خشم برانکو

مهدی طارمی از اینکه پنالتی پرسپولیس در تبریز را بن‌سون زده، ابراز ناراحتی کرده است. برانکو هم که نشان داده به هیچ‌وجه قصد مماشات با بازیکنان سرکش را ندارد، دیروز به سایت کاپ گفت: «من تعیین می‌کنم چه کسی در تیم پنالتی بزند و هیچ کس حق اعتراض به این موضوع را ندارد. البته من منتظر هستم که طارمی از اردوی تیم ملی برگردد و آن وقت درخصوص مصاحبه‌هایش با او صحبت خواهم کرد.»