ستاره را نگه‌دار!

گروه ورزش: مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند، دو ستاره جوان فوتبال ایران هستند که طی همین دو، سه فصل اخیر پله‌های ترقی را بالا آمده‌اند و سری بین سرها درآورده‌اند. رشد این دو بازیکن مستعد چنان بوده که حالا هر دو به‌طور مرتب به تیم ملی دعوت می‌شوند؛ طارمی حتی به ترکیب اصلی هم راه پیدا کرده و این‌طور به نظر می‌رسد که بیرانوند دروازه‌بان دوم و ذخیره علیرضا حقیقی خواهد بود. با این وجود اما، دو ستاره نوظهور فوتبال کشورمان به تازگی دچار حاشیه‌های عجیبی شده‌اند که اگر به سرعت فکری در مورد این حواشی نشود، احتمالا در آینده دچار مشکل خواهند شد.

بیرانوند و یک ماجرای عجیب

علیرضا بیرانوند یک استعداد عجیب و غریب در دروازه‌بانی است؛ کسی که می‌گویند منصوریان او را از بین ۲۰۰ گزینه تستی تیم امید کشف کرده و زمینه رشدش را فراهم کرده است. بیرانوند در سایه همین اعتماد، روزگار خوشی را در فوتبال ایران آغاز کرد. در کنار قامت بلند و رفلکس‌های مناسب، مهارت پرتاب‌های بلند او با دست خیلی زود چشم‌ها را به خودش خیره کرد و باعث شد یکی از همین پرتاب‌ها در بازی‌های گروهی لیگ قهرمانان آسیا به شهرت جهانی برسد و حتی در صفحه شخصی دی‌ماریا هم به اشتراک گذاشته شود. با این وجود او این اواخر دچار حاشیه‌های عجیبی شده است. می‌گویند همه چیز از بازی فصل گذشته نفت تهران با ذوب‌آهن شروع شد که این دروازه‌بان ۶ گل از تیم اصفهانی خورد. از همان زمان اعضای کادر فنی او را متوجه کاهش انگیزه‌اش کردند، اما اوضاع به همین ترتیب ادامه پیدا کرد تا اینکه بعد از دو شکست رفت و برگشت برابر الاهلی امارات،‌ نهایتا منصوریان به این نتیجه رسید که باید از دروازه‌بان ذخیره‌اش استفاده کند. در بازی با استقلال، این وحید شیخ‌ویسی بود که در ترکیب اصلی گنجانده شد. اطلاع یافتن بیرانوند از این موضوع باعث شد او در مراسم ناهار تیم شرکت نکند.

پس از آن منصوریان به وی پیغام داد که باید بدنش را همراه با دروازه‌بان دوم تیم در زمین آزادی گرم کند، اما بیرانوند امتناع کرد. بعد از پایان این بازی، سرانجام صبر منصوریان به سر آمد تا او در نشست خبری بعد از بازی به تندی به بیرانوند حمله کند. سرمربی نفت که گویا هنوز آتش خشمش فروکش نکرده، در اظهارنظرهای اخیرش مدعی شده اجازه نخواهد داد تعداد بیرانوندهای فوتبال ایران زیاد شود. منصوریان در بازی هفته هفتم با ذوب‌آهن هم ترجیح داد شیخ‌ویسی را درون دروازه قرار بدهد که این گلر، با واکنش‌های خوب و ثبت یک کلین‌شیت پاسخ اعتماد مربی‌اش را داد. بیرانوند که همیشه با افتخار از زندگی دشوار گذشته‌اش حرف زده، حالا با یک چالش جدی مواجه شده است. عجیب است که رسانه‌ها نوشته بودند او بعد از دعوت به اردوی جدید تیم ملی، برای دستیار منصوریان یک پیامک طعنه‌آمیز ارسال کرده و در آن، ملی‌پوش شدنش را به رخ سرمربی نفت کشیده است. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سایت بانک ورزش مدعی شده رقم واقعی قرارداد بیرانوند با نفت در لیگ پانزدهم، چیزی حدود ۲ میلیارد تومان است!

طارمی و سریال تکذیب‌ها

به‌طور قطع مهدی طارمی یکی از بهترین و کم‌حاشیه‌ترین فوتبالیست‌های ایرانی به شمار می‌رود. اما درست به خاطر همین دو ویژگی، باید در نقد او سختگیر بود و کمکش کرد که راه را گم نکند. مهاجم بوشهری پرسپولیس در این فصل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته، اما بعد از پیروزی سخت سرخپوشان در تبریز، نقل قولی از او منتشر شد که کام همه هواداران را تلخ کرد. با وجود اینکه بعد از هفته چهارم طارمی به‌عنوان پنالتی‌زن اول پرسپولیس انتخاب شده بود، برانکو در بازی با تراکتور تصمیم گرفت ماموریت نواخته شدن پنالتی را بر عهده بن‌سون هندوراسی بگذارد. طارمی هم بعد از بازی گفت از این اتفاق ناراحت شده است. انتشار مصاحبه او، برانکو را به شدت عصبانی کرد، تا جایی که مطبوعات ورزشی صبح یکشنبه، مملو از موضع‌گیری‌های تند مربی کروات بودند. طارمی هم که وضع را چنین دید، ۴۸ ساعت بعد از بازی دست به عقب‌نشینی زد و اظهاراتش را تکذیب کرد. او در صفحه اینستاگرامش نوشت تا دربی تهران در آبان ماه خودش را ممنوع‌المصاحبه خواهد کرد، اما همین دیروز فایل تصویری مصاحبه او با دوربین واحد مرکزی خبر روی خروجی سایت‌ها رفت! طارمی ابتدای سال ۹۴ هم در مصاحبه نوروزی‌اش با مجله «همشهری تماشاگر» گفته بود اگر پول خرید پرسپولیس را داشت، بلافاصله دایی را سرمربی این تیم می‌کرد، اما بعد از سروصدا کردن این مصاحبه، آن را کذب دانست. او این اواخر نقل قول منتسب به خودش در مورد شباهتش به کریس رونالدو را نیز با کلی تاخیر، تکذیب کرده بود. حالا اما شنیده می‌شود ماجرای پنالتی تبریز برای طارمی گران تمام شده؛ چه اینکه برخی منابع خبری از احتمال جدی نیمکت‌نشینی وی در بازی با صبای قم گزارش داده‌اند.

راه را اشتباه نرویم

بی‌تردید کشف استعدادها در فوتبال یک امر مهم است، اما تربیت و حفظ این استعدادها در مسیر رشد و ترقی، قطعا اهمیت مضاعف دارد. ساختار فوتبال ایران متاسفانه در این بخش دوم کاملا معیوب و آسیب‌پذیر نشان داده؛ تا آنجا که امثال مجاهد خذیراوی، نیکبخت واحدی، شیث رضایی و پیام صادقیان دچار مشکلات جدی شدند و هرگز نتوانستند از همه ظرفیت فنی و قابلیت‌هایشان استفاده کنند. شاید مقرون به صرفه‌تر باشد اگر جلوی کجروی را از همان ابتدا بگیریم و پیش از آنکه خیلی دیر شود دست بجنبانیم. با این نگاه شاید باید به منصوریان و برانکو تبریک گفت که با دو ستاره اصلی خودشان، برخوردهای متناسب و بهنگامی داشتند.

ستاره را نگه‌دار!