استقلال با کرار یک امتیاز عقب است!

گروه ورزش: بدون شک یکی از پررنگ‌ترین حاشیه‌های استقلال در فصل جاری، مساله چگونگی استفاده از جاسم کرار بوده است. بازیکن عراقی که کیفیت بالایی دارد، سال گذشته تحت امر امیر قلعه‌نویی بود و اتفاقا کم هم حاشیه درست نکرد. با این وجود وقتی پرویز مظلومی روی نیمکت آبی‌ها برگشت، ترجیح داد با وجود همه این مسائل همچنان جاسم را نگه دارد.

همان زمان نقل قول معروفی از او منتشر شد با این مضمون که: «دیگر نگران نباشید، از این به بعد کرار با من!» گذشت زمان اما ثابت کرد عوض کردن هافبک عراقی کار چندان آسانی نیست، به‌ویژه که ساختار نامنظم باشگاه استقلال به اندازه کافی بهانه دست او می‌دهد که دچار بی‌نظمی شود. کرار امسال شاید پرحاشیه‌ترین فصل حضورش در فوتبال ایران را گذراند و حتی چند نوبت تا مرز اخراج هم پیش رفت. با این همه، همچنان پرویز مظلومی به‌عنوان حامی اول و آخر او در باشگاه پشتش ایستاده و اجازه صدور رضایت‌نامه وی را نمی‌دهد. خیلی‌ها بر این باورند که مظلومی به سود کرار جاسم تبعیض قائل می‌شود. به‌عنوان مثال همین امروز که قرار است استقلال با سپاهان بازی کند، آرش برهانی به دلایل نامشخص حتی در فهرست ۱۸ نفره آبی‌ها هم قرار نگرفته، اما کرار به اصفهان رفته و هیچ بعید نیست بازی هم به او برسد!

نقل قول تایید نشده

در آخرین بازی استقلال برابر استقلال صنعتی خوزستان، کرار جاسم باز هم نمایش خوبی ارائه نکرد. در همان دقایق کوتاهی که او در زمین بود، بیشتر توپ‌هایش لو رفت و همین مساله اعتراض برخی از هواداران و منتقدان را به دنبال آورد. شگفتی بزرگ اما بعد از سوت پایان مسابقه بود؛ جایی که از قول کرار جاسم نوشتند: «باشگاه استقلال بازیکن مجانی می‌خواهد و من چنین بازیکنی نیستم. تا وقتی پولم را ندهند خوب بازی نمی‌کنم!» این اظهارنظر که حتی صبح روز بعد روی جلد یکی از روزنامه‌های ورزشی هم رفت، تایید یا تکذیب نشد، اما بدیهی است که انباشت این حواشی روی هم، ادامه حضور کرار در استقلال را پرهزینه‌تر و غیرقابل تحمل‌تر خواهد کرد. حالا خیلی‌ها چشم دوخته‌اند به دو بازی حساس استقلال برابر سپاهان و پرسپولیس و می‌خواهند ببینند کرار در این مسابقات چه کیفیتی ارائه خواهد داد؟

آمار ناامیدکننده کرار

از ۹ مسابقه این فصل استقلال در لیگ برتر، کرار جاسم در ۵ بازی حاضر بوده که البته حضور او در هیچ‌کدام از این دیدارها ۹۰ دقیقه‌ای نبوده؛ آنچه بیش از هر چیز دیگری مربوط به فیزیک نامناسب جاسم و اضافه وزن عجیب و غریب او بوده است. نکته جالب‌تر اما به نتایج استقلال در حضور و در غیاب کرار مربوط می‌شود؛ آنجا که به نظر می‌رسید آبی‌پوشان بدون هافبک عراقی نتایج بهتری گرفته‌اند. استقلال در غیاب کرار از ۴ بازی ۱۰ امتیاز گرفته، در حالی که با کرار از ۵ بازی تنها موفق به کسب ۸ امتیاز شده است. مقایسه میانگین امتیازگیری استقلالی‌ها از این دو نوع بازی، نشان می‌دهد آنها با هافبک حاشیه‌سازشان ۹/ ۰ امتیاز عقب‌تر از زمانی هستند که او بازی نمی‌کند! این پایین می‌توانید آمار کرار در فصل جاری را ببینید:

سیاه‌جامگان، ۸۰ دقیقه، ۲ بر یک به نفع استقلال

ملوان، ۳۲ دقیقه، ۲ بر صفر به نفع استقلال

ذوب‌آهن، ۱۳ دقیقه، ۲ بر صفر به نفع ذوب

راه‌آهن، ۷۷ دقیقه، ۳ بر ۳ مساوی

استقلال صنعتی، ۳۰ دقیقه، یک - یک مساوی

استقلال با کرار: ۵ بازی، ۸ امتیاز، میانگین: ۶/ ۱ امتیاز

استقلال بدون کرار: ۴ بازی، ۱۰ امتیاز، میانگین: ۵/ ۲ امتیاز

قدرت رقبا

طبیعی است که در این مقایسه باید قدرت رقبا را هم لحاظ کرد. اگر جایگاه امروزی حریفان استقلال در جدول رده‌بندی را ملاک قرار بدهیم، باید گفت تیم‌هایی که استقلال در حضور کرار با آنها بازی کرده تا حدودی قدرتمندتر بوده‌اند، هرچند وضع بسیاری از تیم‌ها در جدول هنوز «حقیقی» نیست و نمی‌تواند قدرت واقعی آنها را نشان بدهد. اعداد داخل پرانتز رتبه تیم‌ها را نشان می‌دهد.

بازی‌هایی که کرار حضور داشته: سیاه‌جامگان (۱۴)، ملوان (۸)، ذوب‌آهن (۴)، استقلال صنعتی (۳)، راه‌آهن (۱۲)، میانگین ۲/ ۸

بازی‌هایی که کرار حضور نداشته: استقلال اهواز (۱۵)، نفت تهران (۱۳)، گسترش فولاد (۹)، پدیده (۷)، میانگین ۱۱.

دفاعیات کرار

در طول هفته‌های اخیر حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشته در مورد اینکه برخی از بازیکنان استقلال زیاد نظر مثبتی روی کرار ندارند و از پرویز مظلومی به‌خاطر امتیازات بیش از حدی که به او می‌دهد گله‌مند هستند. حتی یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود بازیکنان سر تمرین به کرار طعنه زده‌اند که «باز هم بی‌نظمی کن و برو عراق تا در دربی فیکس شوی!» حالا اما هافبک عراقی از خودش دفاع کرده و می‌گوید هم‌تیمی‌هایش چنین حسی نسبت به او ندارند. بخشی از مصاحبه دیروز کرار با خبرگزاری تسنیم را بخوانید: «اصلا این‌طور نیست. اگر احساس می‌کردم که بازیکنان چنین حسی دارند، لحظه‌ای در استقلال نمی‌توانستم دوام بیاورم. هر بازیکنی برای خودش مشکلی دارد که من امیدوارم برطرف شود. من دنبال حق خودم هستم و نمی‌خواهم حق کسی را بگیرم. نمی‌دانم بازیکنان ایرانی چقدر صبر دارند، ولی در مورد خودم باید بگویم که یک بازیکن خارجی هستم و وقتی از کشورم دور می‌شوم، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنم. اینکه توقع داشته باشم باشگاه به تعهداتش عمل کند، چیز عجیبی نیست. هیچ بازیکنی در استقلال نسبت به من بدبین نیست و من هم نسبت به کسی بدبین نیستم. من از جو تیم راضی هستم.»