دربی بدون یک نفر!

لیگ پانزدهم هم به دربی رسید. شاید به جرأت بتوان گفت ۳۰ هفته لیگ را باید یک طرف گذاشت و دو دیدار حساس بین استقلال و پرسپولیس را طرف دیگر؛ دیداری که هرقدر هم بخواهند از حساسیت آن بکاهند و آن را کم‌اهمیت جلوه بدهند، اما بازهم دربی است و حساس‌ترین دیدار فوتبال باشگاهی ایران؛ دیداری که می‌توان آن را فوتبال فوتبال‌های ایران دانست و به نوعی ویترین فوتبال باشگاهی کشورمان قلمداد کرد.

این بازی حالا در شرایطی ویژه برگزار می‌شود. در تمام سال‌های گذشته، شاید یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس شرایط بدی را قبل از دربی تجربه کرده‌اند. یک‌بار استقلال حال و روز خوشی نداشته و یک‌بار پرسپولیس؛ یک‌بار استقلال زیبا بازی نمی‌کرده و یک‌بار پرسپولیس.برخی مربیان به فکر حفظ رکورد شکست‌ناپذیری خود بودند و برخی دیگر گرفتن یک تساوی بی‌دردسر و عبور سرسلامت از این مسابقه.اما اتفاقات فصل قبل و برد پرسپولیس درهردو بازی رفت و برگشت باعث شد آبی‌ها سراغ مربی بروند که به بردهایش در دربی معروف است تا اتفاقات کابوس‌وار فصل گذشته را با او به بوته فراموشی بسپارند؛ اتفاقی که می‌تواند نویدبخش ادامه روند جذابیت دربی باشد.

استقلال اکنون صدرنشین لیگ برتر است و در لیگ پانزدهم آماری فوق‌العاده‌ دارد. هواداران این تیم هم به نظر از بازی‌های شاگردان پرویز مظلومی لذت برده‌اند و پیروزی‌های این تیم نشان می‌دهد که استقلال این فصل تغییر کرده است. در سوی دیگر میدان هم پرسپولیسی قرار دارد که با «پروفسور» برانکو ایوانکوویچ زیبا بازی می‌کند. پرسپولیسی‌ها در بازی‌های ابتدایی لیگ نتایج خوبی نگرفتند، اما دو پیروزی اخیر این تیم مقابل سیاه‌جامگان و ملوان این نوید را داد که پرسپولیس علاوه بر زیبا بازی کردن، حالا نتیجه هم می‌گیرد. این روزها هم پرسپولیس و هم استقلال وضعیت خوبی دارند و از زیبا بازی کردن دو تیم این انتظار می‌رود که دربی هم زیبا شود. دو تیم محروم ندارند اما پرسپولیس اومانیا و حاتمی را به‌دلیل مصدومیت ندارد و در استقلال هم خسرو حیدری پس از پشت‌سر گذاشتن مصدومیت شرایط بازی کردن را پیدا کرده است.

دو مربی دربی‌باز

از وضعیت آماری سرمربیان دو تیم در دربی‌ها نیز نشان می‌دهد باید انتظار تقابلی زیبا را از سوی استقلال و پرسپولیس داشته باشیم. پرویز مظلومی تاکنون ۶ ‌بار در دربی‌ها سرمربی استقلال بوده که از این ۶ بازی ۴ بازی را با پیروزی پشت‌سر گذاشته، در یک بازی که مربوط به تورنمنت جام ولایت بود به تساوی رسیده و البته در آخرین دیداری هم که سرمربی آبی‌پوشان بود اتفاقی عجیب رقم خورد. پرویز مظلومی که به دلیل پیروزی‌هایش در دربی لقب «پرویز سوبله، چوبله» را از سوی هواداران گرفته بود، اعلام کرده بود می‌خواهد لقب «پرویز چوبله، پوبله» را هم از آن خود کند، اما به یک‌باره همه‌چیز خراب شد. استقلال دیداری که ۲ بر صفر پیش بود را با نتیجه ۳ بر ۲ واگذار کرد تا آمال‌ و آرزوهای مظلومی در ۱۰ دقیقه بر باد برود. برانکو ایوانکوویچ هم که تاکنون فقط در یک دربی حضور داشته است، خاطره‌ای خوش از اولین دربی دارد. سرمربی کروات پرسپولیس در فصلی که تیمش شرایط خوبی نداشت و در همین شرایط هدایت سرخپوشان را به عهده گرفت، توانست با نتیجه یک بر صفر استقلال را شکست بدهد. این برد در آخرین دیدار لیگ چهاردهم از نظر روحی و روانی برانکو و تیمش را در شرایط بسیار خوبی قرار داد .

به یاد هادی

این دربی اما به احترام کاپیتان فقید پرسپولیس حال وهوایی متفاوت دارد و دو تیم بدون کری‌خوانی‌های معمول به استقبال آن رفتند. کاپیتان این فصل سرخپوشان که آمار خوبی هم در دربی‌ها داشت و توانسته بود سه گل در این مسابقه به‌ثمر برساند، با یک ایست قلبی به دربی ۸۱ نرسید. ایست قلبی که پرسپولیسی‌ها را از نظر روحی و روانی در شرایط ویژه‌ای قرار داده تا بازی‌های این تیم تحت‌تاثیر قرار بگیرد. پرسپولیس در بازی‌های بعد از درگذشت نوروزی مشکی‌پوش شده و دیگر قرمز نمی‌پوشد و مطمئنا نبود این بازیکن در دربی هم تاثیر خود را در بازی خواهد گذاشت. خانواده کاپیتان پرسپولیس به بهانه نزدیکی هواداران دو تیم به‌خاطر این اتفاق بیانیه‌ای هم در آستانه دربی صادر کرده‌اند که دربخشی از آن آمده: «خانواده بزرگ استقلال از روز اول کنار پرسپولیسی‌ها به عزاداری و ابراز همدردی با خانواده نوروزی پرداختند و صحنه‌ها و لحظاتی را رقم زدند که تا ابد در ذهن و خاطر ما باقی می‌ماند. این‌ روزها از اینکه هواداران پرسپولیس و استقلال کنار هم قرار گرفته‌اند تا اخلاقیات را به حرمت هادی حفط کنند، به خود می‌بالیم که چنین هموطنانی داریم. وظیفه خود می‌دانیم در این روزها از اقدامات بازیکنان استقلال که به‌خاطر عزادار بودن رقبایشان در پرسپولیس از کری خواندن امتناع کرده‌اند تقدیر و تشکر کنیم. اینکه روی بازوبند کاپیتان محترم استقلال مهدی رحمتی عکس هادی عزیزمان نقش بسته برای ما بسیار ارزشمند است.»

برتری همچنان با آبی‌ها

دو تیم استقلال و پرسپولیس، نخستین مرتبه در ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ به مصاف هم رفتند که به نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند و حالا هشتاد و یکمین نبرد دو تیم، بعد از عبور این رقابت از ۴۷ سالگی برگزار می‌شود. در مجموع ۸۰ نبرد تاریخی گذشته دو تیم، استقلالى‌ها ۲۴ بار و پرسپولیسی‌ها ۲۰ بار پیروز شده‌اند و ۳۶ بازى دیگر دو تیم با تساوى به پایان رسیده است. در این دیدارها استقلال ۷۳ بار دروازه پرسپولیس را باز کرده و ۷۷ بار دروازه‌اش مقابل بازیکنان سرخپوش گشوده شده است. در این بین آخرین برد پرسپولیس در آخرین تقابل دو تیم در روز ۲۵ اردیبهشت سال جاری به‌دست آمد که سرخپوشان با تک گل علی علیپور برابر استقلال به برتری دست یافتند. آخرین برد آبی‌ها در دربی هم به ۸ دربی قبل باز می‌گردد، روز جمعه ۱۸ آذر سال ۹۰ که این تیم در رقابت‌های جام حذفی با ۳ گل پرسپولیس را مغلوب کرد.