به تلافی  آن دو امتیاز

تیم ملی در نخستین گام از دور برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام‌ملت‌های ۲۰۱۹ امارات به مصاف ترکمنستان می‌رود، دیداری که بازی رفت آن برنده‌ای نداشت و در عین ناباوری تیم ملی به تساوی یک - یک رسید تا انتقادهای زیادی را به تیم کی‌روش وارد کند.

حالا برای خارج شدن از زیر بار فشار این انتقادها، تیم ملی باید به نتیجه‌ای مطلوب برسد، آن هم در شرایطی که تغییرات زیادی باید در ترکیب آن انجام شود. تیم ملی برای دیدار مقابل ترکمنستان مهدی طارمی را به‌دلیل دواخطاره بودن در اختیار ندارد. سیدجلال حسینی به‌دلیل مصدومیت به این اردو دعوت نشد، سردار آزمون و پژمان منتظری هم پس از دعوت شدن در تیم‌های باشگاهی خود مصدوم شدند تا چهار بازیکن اصلی تیم ملی در خط دفاعی و حمله بازی با ترکمنستان را از دست بدهند، اما مشکلات تیم ملی و نگرانی‌هایش فقط معطوف به این مسابقه نیست.کی‌روش باید تیمی را آماده دیدار مقابل ترکمنستان کند که به‌لحاظ روانی هم شرایط مناسبی ندارد و در این روزها تمام بازیکنان استرس صادر نشدن ویزای گوام را داشتند. در این بین احسان حاج‌صفی و علیرضا حقیقی نتوانستند ویزای خود را دریافت کنند و ویزای تیموریان و عزت‌اللهی هم به مشکل خورده است. با این شرایط بازهم نمی‌توان قدرت تیم ملی ایران را نادیده گرفت، تیمی که در صدر رنکینگ آسیا قرار دارد و مطمئنا مصاف چنین تیمی با تیم ۱۲۱ جهان نمی‌تواند کار سختی باشد.

تیم ملی با پتانسیل‌ بالایی که دارد می‌تواند در ورزشگاه آزادی به پیروزی خوبی مقابل ترکمنستان برسد. مطمئنا بازگشت علیرضا جهانبخش، رضا قوچان‌نژاد و کریم انصاری‌فرد، سه مهره هجومی تیم ملی که پس از مدت‌ها به ترکیب بازمی‌گردند، می‌تواند به قدرت تیم ملی اضافه کند و با وجود چنین بازیکنانی نمی‌توان چندان هم نگران بود. ایران در حال حاضر با یک بازی کمتر نسبت به سایر حریفان، با ۸ امتیاز و پس از عمان ۱۱امتیازی در رتبه دوم جدول گروه D مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات قرار دارد. ترکمنستان هم ۷امتیازی است و در چنین شرایطی و نزدیک بودن امتیازهای دو تیم بازی می‌تواند جذابیت خاصی پیدا کند. تیم ملی ایران قرار است برای هشتمین بار مقابل ترکمنستان به میدان برود. حاصل ۶ بازی قبلی این دو تیم دو برد برای ایران، ۳ تساوی و دو پیروزی برای ترکمنستان بوده است. دیدار ایران و ترکمنستان که برای تماشاگران هم رایگان است، از ساعت ۱۵ امروز در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. در دیگر دیدار گروه نیز هند و گوام به مصاف هم می‌روند و عمان در این هفته از مسابقات استراحت دارد.

سرمربی ترکمنستان: بازی سختی درپیش است

اما بشنوید از سرمربیان دو تیم. آمانگیل کوکوم سرمربی تیم ملی ترکمنستان درنشست خبری پیش از بازی گفت: «خوب می‌دانیم که بازی سختی با تیم قوی ایران داریم که در آسیا یک قدرت محسوب می‌شود و می‌دانیم که فوتبال ایران بسیار قدرتمند است. در زمین بازی مشخص می‌شود که ما به چه سبکی مقابل ایران بازی خواهیم کرد و آنها چگونه بازی می‌کنند. این موضوع تا زمان بازی مشخص نخواهد شد.» سرمربی ترکمنستان در پاسخ به این سوال که آیا تیمش می‌تواند نتیجه بازی رفت را تکرار کند و در ورزشگاه آزادی شگفتی‌ساز شود، گفت: «ما با شیوه‌ای بازی خواهیم کرد که بتوانیم به نتیجه دلخواه‌مان برسیم. فوتبال هیچ موقع قابل پیش‌بینی نیست و مشخص نمی‌کند در زمین چه اتفاقی می‌افتد، اما آرزو می‌کنم بتوانیم نتیجه بازی رفت را تکرار کرده و حتی دست پر به ترکمنستان برگردیم. در اینجا هم نمی‌توانم نقاط ضعف و قوت ایران را بگویم. به هر حال این تیم هم برای خودش سرمربی دارد و به خوبی نقاط ضعف و قوت تیم ما را می‌داند. ضمن اینکه باید بگویم ما مشکل آنچنانی نداریم و به ایران آمدیم تا یک بازی خوب انجام دهیم.»

کی‌روش: به دنبال جبران هستیم

کارلوس کی‌روش در نشست خبری ابراز امیدواری کرد هواداران به استادیوم بروند: «امیدوارم شرایط طوری فراهم شود که هواداران به ورزشگاه بیایند و بتوانند ما را تشویق کنند چون بازی مهمی با ترکمنستان داریم.» کی‌روش اعتراف می‌کند که به دنبال جبران نتیجه بازی رفت است: «ما مطلع هستیم که امروز یک بازی بسیار حساس را پیش رو داریم. دیداری که ما در بازی رفت آن امتیاز از دست دادیم و از این لحاظ خیلی مهم است که بتوانیم آن ۲ امتیاز از دست رفته را جبران کنیم. در بازی رفت ما بازی خوبی مقابل ترکمنستان ارائه دادیم، اما آن‌طور که باید از فرصت‌ها استفاده نکردیم. در بُعد هجومی موفق بودیم و توانستیم موقعیت‌های زیادی روی دروازه حریف خلق کنیم، اما در زدن ضربات آخر دقت لازم را نداشتیم. امیدوارم در بازی برگشت بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کرده و با کسب نتیجه خوب به سبک واقعی خودمان برگردیم.» کی‌روش که این روزها برای عدم دعوت از مهدی رحمتی تحت فشار است علیرضا حقیقی، علیرضا بیرانوند، سوشا مکانی و محمدرضا اخباری را با خود به کنفرانس خبری برد و از سرمایه‌گذاری روی آنها برای آینده گفت: «همان‌طور که در سمت چپ و راست من می‌بینید ۴ دروازه‌بان جوان کنار من هستند که اینها آینده دروازه‌بانی تیم ملی را تشکیل می‌دهند. من چند نام دیگر هم در ذهن دارم و به نظرم رشید مظاهری که یک دروازه‌بان جوان است، می‌توانست امروز اینجا باشد. ما باید با برگزاری اردو و بازی‌های تدارکاتی این بازیکنان را آماده کنیم، مطمئنا در این بازی چشم‌مان به ۳ امتیاز خواهد بود و دست روی این ۳ امتیاز می‌گذاریم، اما نگاه‌مان به آینده است.»