پاریس و بحران میزبانی از یورو

گروه ورزش: فرانسه و آلمان؛ رویارویی تیم‌های ملی این دو کشور، بی‌گمان یک اتفاق مهیج برای هواداران فوتبال در سراسر جهان محسوب می‌شود. بر همین اساس، جمعه‌شب نیز میلیون‌ها نفر در سراسر جهان چشم به استادیوم «استاد دو فرانس» شهر پاریس دوختند تا نبرد خروس‌ها با قهرمان جهان را به تماشا بنشینند. دوئل دو تیم از قضا بازی جذابی از کار درآمد که با پیروزی درخشان تیم میزبان همراه بود، اما در فاصله چند متری ورزشگاه اتفاقاتی رخ داد که قطعا می‌تواند از این بازی، تلخ‌ترین پیروزی تاریخ ورزش فرانسه را بسازد. در شرایطی که همه حواس‌ها متوجه دو گل پیروزی‌بخش ژیرو و ژیگناچ در دقایق پایانی نیمه‌های اول و دوم بود، چند انفجار مهیب و مرگبار در اطراف ورزشگاه رخ داد که کشته شدن ده‌ها انسان بی‌گناه و در شوک فرو رفتن جامعه جهانی را در پی آورد. به گزارش منابع خبری، انفجارها در هفت نقطه رخ داده که در اثر آن، دست‌کم ۱۵۰ نفر جان‌شان را از دست داده و حدود ۲۵۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

حبس هزاران نفری تماشاگران

دیدار دو تیم فرانسه و آلمان، یک تماشاگر ویژه هم داشت. فرانسوا اولاند آمده بود تا از نزدیک به تماشای دیدار تیم ملی کشورش بنشیند، اما اتفاقات بازی باعث شد او ناچار به ترک سریع و اضطراری مسابقه، پیش از به صدا درآمدن سوت پایان بازی شود. در حقیقت وقتی در میانه‌های نیمه دوم بازی صدای دو انفجار به گوش رسید، واضح بود که دیگر نمی‌توان رئیس‌جمهور را آنجا نگه داشت. اولاند پس از یک مکالمه کوتاه تلفنی در اتاق امنیتی از ورزشگاه خارج شد، اما حدود ۸۰ هزار تماشاگری که از بازی دیدن می‌کردند در استادیوم حبس شدند تا شرایط عادی شود. هجوم آنها به زمین مسابقه در پایان بازی، تصاویری عجیب و بی‌سابقه را به ثبت رساند؛ تصاویری که سال‌ها محل بحث خواهد بود.

هم بمب‌گذاری، هم گروگان‌گیری

بعد از به گوش رسیدن صدای انفجار در ورزشگاه، خیلی‌ها شوکه و متعجب شدند. در ابتدا به نظر می‌رسید که این انفجارها، شروع یک آتش بازی یا جشن باشد ولی بعد مشخص شد که موضوع، خیلی جدی‌تر از این حرف‌ها است. رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه تایید کرد که یک بمب در یکی از ورودی‌های ورزشگاه منفجر شده که منجر به کشته شدن ۳ نفر و مجروح شدن چند نفر شده است. به گزارش «ورزش سه» انفجار در نزدیکی استاد دو فرانس تنها یکی از انفجار‌هایی بود که در شبی دراماتیک، پاریس را به لرزه در آورد. حداقل ۳ انفجار دیگر بین ساعت‌های ۱۰ تا ۱۱ انجام شد و همچنین گروگان‌گیری در سالن تئاتر باتاکلان به وقوع پیوست.

بازی بعدی فرانسه لغو شد

بعد از اتفاقاتی که در اطراف ورزشگاه استاددوفرانس رخ داد، در سراسر فرانسه وضعیت فوق‌العاده اعلام شده، فرانسه مرزهایش را بست و ۸ خط مترو در پاریس از کار افتاد. بر همین اساس، مسابقه دوستانه انگلیس و فرانسه که قرار بود سه‌شنبه همین هفته در لندن برگزار شود نیز لغو شد. بازی فرانسه و آلمان که در لحظات پایانی تحت تاثیر حملات تروریستی قرار گرفته بود، در شرایط خاص و پیچیده‌ای به پایان رسید. یوآخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان بعد از این دیدار از آنچه در پاریس رخ داده عمیقا اظهار تاسف کرد. به گزارش «ایسنا» لو گفت: «هنگام بازی صدای بمب‌ و تیراندازی را می‌شنیدیم. واقعا شوکه شده بودیم. از نظر من فوتبال اهمیت خود را از دست داده بود. این بازی در شرایط عجیبی برگزار شد. واقعا ما شگفت‌زده و در حیرت و ماتم بودیم. بازیکنان هم ترسیده بودند. در رختکن شرایط تیم عجیب بود و بازیکنان نمی‌دانستند از نگرانی چه کار کنند.» عجیب اینکه قبل از برگزاری این دیدار حساس هم کاروان تیم ملی فوتبال آلمان که در یکی از هتل‌های بزرگ و مشهور پاریس اقامت داشت، پس از مطلع شدن از احتمال وقوع یک عملیات بمب‌گذاری، مجبور شد هتل محل اقامتش را ترک کند.

سایه تردید روی میزبانی فرانسه در یورو

اتفاقات جمعه‌شب در حالی رخ داد که سال آینده قرار است فرانسه میزبان مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۶ اروپا باشد. به این ترتیب و با توجه به آنچه رخ داده، ممکن است میزبانی این تورنمنت مهم نیز به مخاطره بیفتد. در همین راستا خبرگزاری فارس به مطالب منتشر شده در دو روزنامه مشهور اسپانیایی اشاره کرد و نوشت: «روزنامه آس اسپانیا در مقاله‌ای بلند بالا به ورود بدون کنترل پناهجویان آفریقایی و آسیایی به فرانسه پرداخته و آورده است سلاح سرد و گرم به راحتی وارد فرانسه شده و هیچ کنترلی در مرزهای این کشور وجود ندارد. گروه‌های تروریستی به راحتی در مراکز مهم شهرهای لیون یا پاریس رفت و آمد داشته و حتی جلسات مهم خود را به‌صورت علنی در مراکز عمومی برگزار می‌کنند. تعداد افراط گرایان در فرانسه کم نیست و بسیاری از جوانان فرانسوی که والدین آنها غیر بومی و پناهنده بوده‌اند از نژادپرستی و تبعیض نژادی در فرانسه متنفر بوده و منتظر فرصتی برای گرفتن انتقام هستند. روزنامه مارکا چاپ مادرید نیز در مقاله صبح خود آورده است: یورو ۲۰۱۶ به میزبانی فرانسه برگزار خواهد شد و سوال این است آیا فرانسه از پس این میزبانی بزرگ برخواهد آمد؟ بعید است که فرانسه بتواند ضمانتی امنیتی به کشورهای راه یافته به یورو ۲۰۱۶ بدهد.» همچنین «ایسنا» در این مورد می‌نویسد: «بدون شک بعد از این انفجارها، حرف و حدیث‌های زیادی به وجود خواهد آمد و تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‌های اروپا خواستار برقراری امنیت بیشتری از سوی پلیس و ارتش فرانسه خواهند شد و حتی این احتمال وجود دارد که این رقابت‌ها را تحریم کنند. فرانسه یکی از کشورهایی است که در جنگ با داعش، آمریکا را همراهی می‌کند و این احتمال بسیار زیاد است که چنین بمب‌گذاری‌هایی اقدامات تلافی‌جویانه از سوی تروریست‌های تکفیری داعش باشد.»

داعش اعلام کرد؛ این 11 سپتامبر پاریس بود

در همین حال برخی منابع خبری مدعی شدند گروه تروریستی داعش مسوولیت انفجارها در پاریس را قبول کرده است. این گروه تروریستی، در شبکه توییتر عبارت «پاریس در آتش» را تکرار کرده است. همچنین خبرگزاری برنا هم نوشت: «داعش مسوولیت حملات پاریس را بر عهده گرفت و اعلام کرد امشب ۱۱ سپتامبر پاریس است.»

سخت‌ترین قضاوت زندگی‌ام بود

در چنین شرایطی اما، مسلما داور بازی هم لحظات دشواری را گذرانده است. به گزارش خبرگزاری فارس، آنتونیو ماتئو داور ۳۸ ساله اسپانیایی پس از قضاوت این بازی عجیب، به خبرنگاران گفت: «قضاوت در این بازی بسیار سخت بود و لحظات بسیار پیچیده و سنگینی را تجربه کردم. نمی‌دانستم باید دستور لغو بازی را بدهم یا تداوم این بازی را در دستور کار قرار بدهم. می‌توانم بگویم که تا پایان بازی چیز درستی از اصل ماجرا نمی‌دانستم فقط گاهی به بیرون نگاه می‌کردم و امیدوار بودم به من دستور شفافی بدهند. در نهایت تصمیم گرفتم در اولین فرصت ممکن سوت پایان بازی را به صدا در بیاورم. وضعیت عجیبی بود، نمی‌توانستیم از استادیوم بیرون برویم. از تیم داوران خواسته شد تا اعلام رسمی پلیس درون اتاق خودشان بمانند. شایعه انفجاری دیگر در استادیوم همه ما را نگران کرده بود و هر لحظه گمان می‌کردم اتاق داوران در انفجاری سخت تکه تکه شود.»

احتمال لغو بازی آلمان

در شرایطی که بازی تدارکاتی فرانسه و انگلستان لغو شده، حالا خبر می‌رسد دیدار دوستانه آلمان و هلند هم ممکن است برگزار نشود. این دیدار قرار بود سه‌شنب در هانوفر برگزار شود، اما حالا سران فوتبال دو کشور در حال رایزنی‌هایی هستند تا شاید این بازی را به دلایل امنیتی لغو کنند.

پاریس و بحران میزبانی از یورو