ستاره در خطر!

گروه ورزش: مهدی طارمی این روزها مرد اول فوتبال باشگاهی ایران به شمار می‌آید؛ بازیکنی با توانایی‌های فنی بالا که در دومین فصل حضورش در لیگ برتر باشگاه‌های کشور نه تنها همه را در مورد استعداد کم‌نظیرش متقاعد کرده، بلکه به مهره‌ای قابل اتکا در ترکیب تیم ملی کشورمان نیز تبدیل شده است. طارمی اما حالا در متن حاشیه‌های رنگارنگی قرار گرفته که می‌رود تا آینده حرفه‌ای او را به خطر بیندازد. مهاجم بوشهری سرخپوشان که فعلا با ۷ گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ پانزدهم قرار دارد، طی هفته‌های اخیر در کانون تنش‌های فراوانی بوده؛ آنچه او سال گذشته و در ابتدای مسیر درخشش‌اش قول پرهیز از آن را داده بود.

خودخواه‌تر از همیشه

اواخر سال ۹۳ وقتی در مورد مهدی طارمی حرف زده می‌شد، در درجه اول همه یاد پاس گل‌های نبوغ‌آمیز او می‌افتادند. طارمی در دربی ۷۹ که دوم آذر پارسال برگزار شد، بلافاصله بعد از ورود به زمین یک پاس گل استثنایی به محمد نوری داد که باعث شد این بازیکن پس از ۴ مسابقه، نخستین گل سرخپوشان را در شهرآورد پایتخت به ثمر برساند. پرسپولیس آن بازی را با درخشش خیره‌کننده طارمی برد، اما پرونده پاس گل‌های تماشایی این بازیکن بسته نشد. ستاره بوشهری در مسابقه آسیایی با لخویا، یک پاس پشت پای بین‌المللی به هادی نوروزی داد که کاپیتان فقید سرخپوشان آن را به گل تبدیل کرد. فیلم این پاس خارق‌العاده ظرف مدت کوتاهی در فضای مجازی داغ شد و حتی به مهم‌ترین سایت‌های فوتبالی جهان رسید. طارمی بعدتر در جام حذفی مقابل ذوب‌آهن یک پاس عالی دیگر به محمد نوری داد و البته همزمان به این روند در لیگ برتر نیز ادامه داد. حالا اما سبک بازی طارمی از این نظر دستخوش تغییراتی وسیع شده است. مهاجم قرمزها فصل گذشته با اینکه کمتر بازی می‌کرد ۱۰ پاس گل برای دوستانش مهیا کرد، اما در فصل جدید تا اینجای کار حتی یک پاس گل نیز به نام او به ثبت نرسیده است؛ آنچه به طور جدی طارمی را در مظان اتهام خودخواهی قرار می‌دهد. مهدی که تصمیم گرفته هر طور شده آقای گل شود،‌ در موقعیت‌هایی شبیه به فصل گذشته عمدتا ترجیح می‌دهد خودش به سمت دروازه شلیک کند که همین مساله تاکنون خشم خیلی از همبازیان او را به دنبال آورده است.

حواشی رنگارنگ

از زمان مطرح شدن مهدی طارمی در فوتبال ایران، یکی از بارزترین ویژگی‌های او که توجه افکار عمومی را جلب می‌کرد، متانت و خونسردی این بازیکن بود. طارمی اما در فصل جدید از این نظر تردیدهایی را در مورد خودش به وجود آورده است. وقتی دوربین‌های تلویزیونی اواخر بازی با نفت تهران صحنه‌هایی از درگیری او با مدافع حریف را به تصویر کشیدند، خیلی‌ها تحولات رخ داده در کاراکتر حرفه‌ای طارمی را لمس کردند. او که پیش‌تر با انتشار تصویری از خودش در کنار یک خواننده زیرزمینی حسابی خبرساز شده بود، رفته رفته مدل موهایش را هم تغییر داد تا نسبت به سال گذشته سیمایی کاملا متفاوت داشته باشد. طارمی که در برنامه نود مدعی شده بود آدم فوق‌العاده کم حرفی است، سه ماه قبل به این نتیجه رسید که تعداد مصاحبه‌های عجیب و غریبش بسیار زیاد شده و این مساله می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بنابراین او مدعی شد قصد کاستن از تعداد گفت‌وگوها و اظهارنظرهایش را دارد؛ آنچه نه تنها اتفاق نیفتاد، بلکه با راه‌اندازی سایت شخصی تشدید پیدا کرد.

به علاوه طارمی در این فصل طی چند نوبت موجبات خشم برانکو را هم مهیا کرده است. بعد از آنکه پرسپولیس در تبریز موفق شد هفتمین بازی لیگی‌اش را با یک پیروزی حساس برابر تراکتورسازی پشت سر بگذارد، طارمی در راهروهای ورزشگاه به خبرنگاران گفت که به خاطر نزدن ضربه پنالتی ناراحت است و دوست داشته او به جای بنگستون پشت ضربه بایستد؛ مصاحبه‌ای که عصبانیت برانکو را به دنبال آورد و باعث عقب‌نشینی طارمی شد. همچنین یک هفته قبل از دربی تهران، برانکو اسم طارمی را از لیست ۱۸ نفره بازی با ملوان خط زد. اگرچه بی‌شمار هواداران و رسانه‌ها عقیده داشتند این تصمیم به خاطر دوکارته بودن مهاجم بوشهری و احتمال محرومیت او از دربی اتخاذ شده، اما مسوولان باشگاه «بی‌انضباطی» مهدی را عامل حذف او از فهرست اعلام می‌کردند. در آخرین نمونه هم نقل قولی از مربی کروات روی جلد یک روزنامه ورزشی رفت که وی در آن به طارمی هشدار داده بود زندگی خصوصی‌اش را مدیریت کند؛ مصاحبه‌ای که البته از سوی برانکو تکذیب شد، اما نگرانی‌ها پابرجا باقی ماند.

ماجرای 14 هزار کامنت

مهدی طارمی در ۲ بازی اخیر پرسپولیس برابر استقلال اهواز و نفت تهران موقعیت‌های گلزنی فراوانی را هدر داده است. در مورد بازی نخست، او خوش‌اقبال بود که تیمش هر سه امتیاز را گرفت و انتقادها تنها به جمعی از پیشکسوتان محدود شد، اما وقتی اشتباهات طارمی در مسابقه با نفت تهران منجر به از دست رفتن ۲ امتیاز حیاتی شد، وضع فرق کرد. طارمی روی صفحه اینستاگرامش نوشت پذیرای همه انتقادها خواهد بود، اما چندان طول نکشید که حجم فحاشی‌ها طارمی را کلافه کرد. او می‌گوید ظرف مدت کوتاهی حدود ۱۴ هزار کامنت دریافت کرده که خیلی از آنها نامطلوب بوده‌اند. این بازیکن حالا از هواداران پرسپولیس شاکی است و در گفت‌وگوهای متعددش با رسانه‌های مختلف، آنها را محکوم می‌کند. این در حالی است که شاید اگر طارمی مانند یک بازیکن حرفه‌ای عمل کند و از این قیل‌وقال‌ها بگذرد، با افزایش تمرکز روی فعالیت اصلی‌اش می‌تواند موفق‌تر باشد.

هوشیار باش!

واقعیت آن است که این روزها خبرهای خوبی در مورد طارمی به گوش نمی‌رسد. او در فوتبال ایران یک شبه ره صد ساله را طی کرد، اما لازم است بداند در این ورزش بی‌رحم، پیمودن مسیر وارونه هم بیش از این به طول نخواهد انجامید. کافی است ستاره‌ها کمی کار را شل بگیرند تا اتفاقی که نباید، رخ بدهد. طارمی حالا یکی از ستارگان اصلی فوتبال ایران است؛ سرمایه‌ای که شخصا باید در صف مقدم حراست از خودش بایستد.