پایان مبهم یک «قهرمانی»

گروه ورزش: پایان مسابقه تیم‌‌های تراکتور و استقلال در تبریز غیر از بی‌سرانجام ماندن ملاقات قلعه‌نویی با تیم سابقش و تقسیم امتیازات یک اتفاق ویژه دیگر هم داشت و آن خداحافظی محسن قهرمانی جنجالی‌ترین داور سال‌های اخیر فوتبال ایران از صحنه داوری بود؛ اتفاقی که خودش آن را آویزان کردن سوت‌هایش تعبیر می‌کند و می‌گوید: «همه وقتی می‌خواهند در فوتبال خداحافظی کنند کفش‌هایشان را آویزان می‌کنند اما من این سوت‌ها را آویزان کردم و دیگر نمی‌خواهم به داوری فکر کنم. امیدوارم دختر و پسرم از این سوت‌ها در شادی‌ها استفاده کنند.»

اما ارثیه او برای جامعه داوری و آنچه از دوران قضاوت به جای گذاشت بسیار ابهام‌برانگیز است. ماجرای جنجالی بازی چند فصل پیش پرسپولیس مقابل سپاهان را حتما به یاد دارید.اخراج دقایق ابتدایی بازیکن پرسپولیس میثم حسینی باعث شد علی دایی همچون آتشفشان فوتبال ایران را تکان دهد و رسما داور را به غش کردن به سمت دیگر متهم کند. او در کنفرانس بعد از بازی گفت: «مگر می‌شود به همین راحتی در دقایق ابتدایی بازی یک بازیکن را اخراج کرد. کدام تیم در دقایق ابتدایی ۱۰نفره شده یا داور کاری می‌کند که یک تیم ۹۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کند. آقای قهرمانی من شماره تلفن‌ها و شماره حساب‌ها را نمی‌دانم. اگر تو داوری من پروفسورای داوری دارم. از قبل می‌دانستیم قهرمانی به آن طرف غش می‌کند. آقایان فدراسیون به ما بگویند قرار است ۱۰ نفره شوید تا براساس آن تیم را بچینم.

امثال من خیلی مسائل را می‌دانند اما اگر مطرح کنیم فردا می‌گویند مدارکت کجا است و من را به کمیته انضباطی دعوت می‌کنند. اما من شماره حساب فلان شخص و دوستانش را نمی‌دانم اما خیلی از مسائل را می‌دانم.» رسانه‌ها این داستان را رها نکردند تا پرونده‌ای معروف به «کارت به کارت» در فوتبال ایران شکل بگیرد. پرونده‌ای که هرگز ابعاد آن به شکل واضح باز نشد و فقط از انتقال عددی درحدود دو میلیون تومان ازحسابی به حساب دیگر گفته شد و سرانجام یک بدنساز و چند فرد اقماری و البته محسن قهرمانی با محرومیت‌هایی مواجه شدند. این ماجرا گذشت تا اوایل همین فصل که ناگهان رئیس فدراسیون فوتبال در سفری که به مشهد داشت به خانه محسن قهرمانی رفت و بعد از دلجویی از وی خبر رسید که او به قضاوت باز می‌گردد. قهرمانی با دربی اصفهان برگشت و چند بازی را هم سوت زد تا به‌زعم خودش مشخص شود او پاک بوده و هیچ لکه سیاهی در کارنامه‌اش وجود ندارد. قهرمانی دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «در این مدت سختی‌های بسیار زیادی کشیدم. امیدوارم همه مردم متوجه شده باشند که قهرمانی هیچ تقصیری نداشت و از همه لحاظ پاک بود. در این مدت دوستان زیادی داشتم که به من خیلی کمک کردند تا بازگردم اما شرایط بسیار سختی بود و زندگی‌ام را تحت‌تاثیر قرار داده بود.»

داور سابق فوتبال کشورمان که با برنامه ورزشی رادیو مشهد گفت‌وگو می‌کرد، درخصوص نوشته‌ای که روی سینه‌اش وجود داشت مبنی بر اینکه «یا امام رضا همه را به تو واگذار می‌کنم»، یادآور شد: «واقعا همان چیزی که در دلم بود را روی سینه‌ام نوشتم. هر چه دارم از امام رضا(ع)است و با کمک او و دوستانم توانستم دوباره به داوری بازگردم. دوست نداشتم از اول فصل قضاوت داشته باشم اما باید خیلی مسائل را ثابت می‌کردم. هم اکنون هم نمی‌خواهم خیلی از مسائل را بیان کنم. حرف‌های زیادی در سینه‌ام است اما فقط می‌گویم همه را به خدای بزرگ می‌سپارم.»قهرمانی که بغض گلویش را گرفته بود، ادامه داد: «سختی‌های زیادی در زندگی کشیده‌ام اما باز هم راضی به رضای خدا هستم. حتما در یک برنامه مفصل اگر بتوانم مسائل زیادی را خواهم گفت. من در این فصل ۴ بار در لیگ برتر و یک بار در جام حذفی سوت زدم و از همه مردم مشهد و دوستانم تشکر می‌کنم که به من انگیزه دادند.» قهرمانی رفت اما هنوز پاسخ این پرسش مشخص نشده است که اگر او گناهکار بود چرا توسط رئیس فدراسیون از وی دلجویی شد و اگر نبود چرا محروم شد.رضا غیاثی کارشناس داوری هم با تایید این ابهام به خبرگزاری مهر می‌گوید: «کمیته داوران برای محسن قهرمانی مشکلی را ایجاد کردند و به نظرم او نباید بعد از آن مسائلی که پیش آمد، به داوری برمی‌گشت. قهرمانی باید بی‌سر و صدا کنار می‌رفت.کدام داور حاضر است با جابه‌جایی ۲ میلیون تومان نتیجه یک مسابقه را عوض کند؟ متاسفانه کمیته داوران در آن ماجرا کوتاه آمد و کمیته انضباطی هم زیاده‌روی کرد.»