بزنگاه سرنوشت

گروه ورزش: اگرچه روی کاغذ هنوز یک بازی دیگر از مسابقات دور رفت لیگ پانزدهم باقی مانده و تا قبل از برگزاری مسابقه عقب افتاده نفت تهران و استقلال اهواز نمی‌توان در مورد پایان نیم‌فصل اول حرف زد، اما به هر حال با برگزاری رقابت‌های هفته پانزدهم، خیلی از مسائل در مورد نیمه اول لیگ امسال روشن شد. قهرمانی غیرمنتظره استقلال صنعتی خوزستان، رقابت جذاب سرخابی‌های پایتخت و نیز نتایج دور از انتظار فولاد و تراکتورسازی از جمله اتفاقات مهم نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم بود.

جوانان شگفتی‌ساز

مسلما عنوان «شگفتی فصل» را باید به استقلال صنعتی خوزستان داد؛ تیمی که فصل گذشته به سختی در لیگ برتر ماند، اما امسال با اتکا به جوانان بومی و کم‌نام و نشان توانست همه چشم‌ها را به خود خیره کند. جالب است که بعد از فراهم نشدن امکان حضور فولاد نوین در لیگ پانزدهم، خیلی از بازیکنان این تیم به اسکوچیچ پیشنهاد شدند. به هر حال فولاد نوین تیم دوم باشگاه فولاد بود و ستاره‌های آن می‌توانستند با کمترین هزینه مالی به تیم اول منتقل شوند، اما دراگان آنها را نخواست تا نفراتی مثل حسن بیت سعید، فرشاد جانفزا، عقیل کعبی و مهدی زبیدی به استقلال صنعتی بروند و این تیم را تکان بدهند. دیگر نیازی به گفتن نیست که بازیکنان ویسی دستمزد بسیار کمی دریافت می‌کنند؛ تا جایی که بیت سعید که فعلا دومین گلزن برتر لیگ است، قراردادی به ارزش فقط ۱۵۰ میلیون تومان با باشگاهش دارد! باید دید استقلال صنعتی کم‌تجربه می‌تواند در ادامه راه هم به سیر صعودی‌اش ادامه بدهد یا سرنوشت تیم‌هایی مثل استیل‌آذین و برق شیراز برای آنها هم تکرار خواهد شد.

چالش‌های سرخابی

به نظر می‌رسد امسال قرار است دو تیم پرسپولیس و استقلال را با هم در کورس قهرمانی ببینیم. داستان لیگ پانزدهم اما برای آنها متفاوت بود. استقلال عالی شروع کرد و ۵ بازی از ۶ مسابقه اولش را برد. در همین حال پرسپولیس تیمی بود که در پایان هفته چهارم حتی قعرنشینی را هم تجربه کرد. این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سرخپوشان رخ می‌داد، اما هواداران اعتقاد عجیبی به تیم‌شان داشتند و تنها بدشانسی و اشتباهات داوری را عامل ناکامی‌ها می‌دانستند. در نهایت همین اعتماد جواب داد و باعث شد پرسپولیس کم‌کم اوج بگیرد. آنها بعد از درگذشت ناگهانی هادی نوروزی به یک اتحاد کم‌نظیر و نوعی همبستگی دلی هم دست یافتند که خیلی کمک‌شان کرد. حالا پرسپولیس از ۸ بازی آخرش ۶ مسابقه را برده و به یمن همین آمار عالی، خودش را رسما به جمع مدعیان اضافه کرده است. جهش سرخ‌ها اما همزمان شد با نزول استقلال مظلومی؛ تیمی که از ۹ مسابقه آخرش فقط ۳ بازی را برده و به همین خاطر صدر را نیز از دست داد. حالا استقلالی‌ها امیدوارند با شروع بازی‌های آسان‌تر در ۸ هفته نخست نیم‌فصل دوم، دوباره امتیازات کلیدی را جمع کنند. پرسپولیس اما درست در همین بازه، مسابقات بسیار دشواری پیش رو دارد. شاگردان برانکو در ۴ هفته آتی باید با پدیده، استقلال صنعتی، ذوب‌آهن و سپاهان مصاف بدهند؛ گردنه‌ای دشوار که به سلامت گذراندن آن، تضمین بقا در کورس قهرمانی است.

ناکامی خارجی‌های مقبول

تراکتورسازی و فولاد اهواز فصل جدید را با مربیان خارجی سال گذشته آغاز کردند. تونی اولیویرا محبوب آذربایجان بود و دراگان اسکوچیچ هم آنقدر در ملوان و فولاد خوب نتیجه گرفته بود که اهوازی‌ها رویش حساب کنند. با این وجود هر دو مربی، فصل تازه را بد شروع کردند. تونی در حالی طعم ناکامی با تراکتورسازی را می‌چشید که خیلی‌ها عقیده داشتند تغییر اسکلت کلی این تیم تبریزی و ورود گسترده بازیکنان جدید باعث از بین رفتن هارمونی فنی تراکتورسازی شده است. با این همه در نهایت صبر مدیران باشگاه سرآمد تا برخلاف میل بیشتر هواداران، اولیویرا را عزل کنند و امیر قلعه‌نویی را به جایش بنشانند. در اهواز اما همکاری اسکوچیچ و فولاد به تار مو رسید، ولی پاره نشد! با توجه به رقم بالای قرارداد دراگان (۷۰۰ هزار دلار برای دو فصل) فولادی‌ها امیدوارند راهی برای جدایی دوستانه پیدا کنند. آنها در مقطعی گزینه پیوستن اسکوچیچ به سپاهان را پیش پای او گذاشتند، اما دراگان بازی نخورد و سر جایش ماند! فعلا که اسکوچیچ نیم‌فصل اول را به هر قیمتی که بود با فولاد به پایان برد، باید دید در دور برگشت چه اتفاقی رخ خواهد داد. کسی چه می‌داند؛ شاید همین گل دقیقه ۹۶ فولاد به گسترش در تبریز، ضامن بقا و بازگشت دراگان و اهوازی‌ها به لیگ پانزدهم باشد!

اقتدار ذوب، بازگشت نفت؟

خیلی‌ها امسال نفت تهران را با علیرضا منصوریان یکی از گزینه‌های قهرمانی می‌دانستند؛ به‌ویژه که این تیم با حضور بازیکنانی مثل نانگ، سید جلال حسینی و پیام صادقیان تقویت هم شده بود. با این وجود نفت که بدجوری اسیر مشکلات مالی است، فصل را خیلی بد شروع کرد و حتی بعد از کنار رفتن از جام حذفی، زمزمه‌هایی در مورد احتمال برکناری منصوریان به گوش رسید. در عین حال نفت بحران‌زده دو بازی آخرش را برد و در صورت پیروزی بر استقلال اهواز در بازی عقب‌افتاده، می‌تواند خودش را حتی تا پله هفتم هم بالا بکشد. در اصفهان نیز دیگر مربی جوان ایرانی یعنی یحیی گل‌محمدی همچنان عملکرد خوبی دارد. ذوبی‌ها نیم‌فصل نخست را روی پله سوم به پایان بردند تا مدعی جدی قهرمانی باشند؛ بر خلاف سپاهان که فعلا حتی با تغییر مربی و استخدام استیماچ به جای فرکی هم نتوانسته از بحران فاصله بگیرد.