راه پر‌خطر ریو

گروه ورزش: با برگزاری مسابقات هفته هفدهم، لیگ برتر باشگاه‌های کشور برای مدتی حدود یک ماه تعطیل شد تا تیم ملی امید کشورمان با حضور در قطر، مسابقات مرحله مقدماتی المپیک ریو را برگزار کند. تیم امید در حال حاضر راهی مشهد شده، اما به زودی به دبی سفر می‌کند تا از طریق این شهر به قطر عزیمت کند. امیدهای کشورمان که نوروز امسال توانسته بودند به‌عنوان یکی از ۵ تیم دوم برتر گروه‌های ۱۰ گانه راهی مرحله بعد شوند، حالا حساس‌ترین مقطع ممکن را برای رسیدن به برزیل پیش رو خواهند داشت. حدود ۴۰ سال است که تیم کشورمان موفق به حضور در مسابقات المپیک نشده و حالا خیلی‌ها امیدوارند تیم پرستاره فعلی موفق به عبور از این سد عجیب تاریخی شود. با همه اینها اما، تیم المپیک کشورمان درگیر مشکلات ریز و درشتی است که شاید کار را برای این مجموعه سخت کند.

اختلاف‌ها همچنان ادامه دارد

پیش از این، مسائل عجیبی در مورد قرارداد همکاری فدراسیون فوتبال با کادر فنی تیم ملی امید وجود داشت که کلی حاشیه ساخته بود. مثلا محمد خاکپور به بندی از قراردادش اعتراض داشت که در آن قید شده بود این مربی حتی بعد از پایان همکاری حق انتقاد از مدیران فوتبال ایران را ندارد! با این وجود استعفای اعتراض‌آمیز خاکپور و جوی که پس از آن به وجود آمد باعث شد فدراسیون درصدد رفع مشکلات برآید و در نهایت به نظر می‌رسید که سوءتفاهم‌ها از بین رفته است. در مراسم اخیر بدرقه تیم امید برای شرکت در مسابقات مقدماتی المپیک ریو اما، انگار همه داستان‌ها از نو شروع شد. در شرایطی که به روایت خبرگزاری‌های مختلف قرارداد همکاری محمد مایلی‌کهن به‌عنوان مدیرفنی تیم امید در رستوران به امضا رسید، با این وجود محمد خاکپور اصلا در مراسم بدرقه حضور پیدا نکرد تا قراردادش را امضا کند!

خاکپور در مورد اینکه چرا در مراسم بدرقه حاضر نشده، به خبرگزاری فارس می‌گوید: «چون علی کفاشیان در مراسم بدرقه تیم امید حضور داشت به این مراسم نرفتم. جایی که صداقت نباشد دلیلی ندارد که من به آنجا بروم، چرا که اگر حرفی جز صداقت زده می‌شد مجبور بودم پاسخ بدهم.» دیگر واضح است که بین سرمربی تیم امید و مدیران فدراسیون، مشکلات شدیدی وجود دارد. در همین راستا روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای به توضیح پیرامون این اتفاق پرداخت. در این اطلاعیه می‌خوانیم: «با توجه به نشست رئیس فدراسیون و وزیر ورزش و جوانان با محوریت شرایط تیم ملی امید و پیرو دستور مساعد وزیر ورزش و جوانان مبنی بر نهایی شدن عقد قراردادهای کادرفنی این تیم تا پیش از اعزام به مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا و مرحله دوم انتخابی المپیک، کلیه قراردادهای مرتبط با کادرفنی تیم ملی فوتبال امید با همان شرایط و مبالغی که پیشنهاد شده بود به امضای اعضای کادرفنی و فدراسیون فوتبال رسیده است. قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال امید همانند دیگر اعضای کادرفنی براساس موارد و مبالغ درخواستی وی، جهت امضا در اختیار محمد خاکپور قرار گرفت که تاکنون به فدراسیون فوتبال ارائه نشده است. فدراسیون فوتبال در صورت دریافت قرارداد امضا شده از سوی سرمربی تیم ملی فوتبال امید، در اولین فرصت ضمن امضای این قرارداد نسبت به نهایی شدن آن اقدام خواهد کرد.»

خبری از لژیونرها نیست

در شرایطی که هنگام برگزاری مسابقات مرحله قبلی در نوروز ۹۴، کادر فنی تیم ملی امید اصرار داشت که بتواند از حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در این رقابت‌ها استفاده کند و برای رسیدن به این مهم حتی این دو نفر را از تیم ملی بزرگسالان برای بازی با شیلی و سوئد هم گرفت، حالا و برای مرحله حساس‌تر فعلی خبری از این دو بازیکن نیست. در واقع نه تنها این دو نفر، بلکه سعید عزت‌اللهی هم در مسابقات پیش‌رو نمی‌تواند تیم ملی را همراهی کند، چرا که باشگاه‌های آنها اجازه حضورشان در بازی‌های مقدماتی المپیک ریو را صادر نکرده‌اند. در حقیقت این بازی‌ها خارج از تقویم فیفا برگزار می‌شود و چنانچه از قبل هم انتظار می‌رفت، باشگاه‌های خارجی لژیونرهای ایرانی را در اختیار تیم ملی قرار نداده‌اند.

معمای پیچیده نوراللهی

از همه عجیب‌تر اما داستان احمد نوراللهی است. در شرایطی که هیچ‌کس انتظار شنیدن این خبر را نداشت، ناگهان گفته شد نام هافبک دفاعی ارزشمند باشگاه پرسپولیس از لیست نهایی بازیکنان حاضر در قطر خط خورده است. طی ۲۴ ساعت گذشته، در مورد اینکه چرا چنین اتفاقی رخ داده حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح شده است. اگرچه حبیب کاشانی ابتدا مدعی شد این بازیکن مصدوم است، اما پزشک باشگاه پرسپولیس این ادعا را رد می‌کند و روی سلامتی نوراللهی صحه می‌گذارد. در این شرایط اغلب گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که چون این بازیکن به بهانه مصدومیت از حضور در اردوی بندرعباس سر باز زد و پس از آن بدون هیچ مشکلی برای پرسپولیس بازی کرد، مورد خشم مسوولان تیم امید قرار گرفته است. خاکپور در این مورد می‌گوید: «با توجه به ام‌آر‌آی این بازیکن، او آسیب دیده بود اما اینکه چطور برای پرسپولیس بازی می‌کند را من نمی‌دانم. ما بازیکنی می‌خواهیم که صددرصد آماده باشد نه اینکه با خودمان به قطر ببریم اما به دلیل مصدومیت نتوانیم از او استفاده کنیم.» خود نوراللهی اما در مورد عدم حضورش در بندرعباس می‌گوید: «بعد از بازی با راه‌آهن با وجودی که مصدوم بودم صبح روز بعد از آن بازی ساعت ۹ صبح اولین نفر با تمام وسایل برای حضور در اردوی بندرعباس به هتل آکادمی رفتم. اولین نفری که به اردو رفت من بودم و سعید عزیزیان شاهد است. همان جا پزشکان تیم امید پایم را معاینه کردند و گفتند با این وضعیت بهتر است به اردو نیایی. نرفتن من به اردوی بندرعباس کاملا با هماهنگی بود و خودشان مصدومیت من را تایید کردند.»

شیوه صعود

به هر حال تیم ملی کشورمان از ۲۲ دی رقابت خود را برای راهیابی به مرحله نهایی المپیک ریو آغاز خواهد کرد. این مسابقات در ۴ گروه ۴ تیمی در قطر برگزار می‌شود. از هر گروه دو تیم به مرحله بعد صعود می‌کنند. ۸ تیم برتر، مرحله یک‌چهارم نهایی را به‌صورت تک‌حذفی برگزار می‌کنند، اما چهار تیم نهایی دو بار با هم مصاف خواهند داد. در نهایت دو تیم برتر و نیز برنده بازی رده‌بندی به المپیک برزیل راه خواهند یافت.