ماه‌عسل تمام شد

گروه ورزش: ماه‌عسل تیم ملی امید در قطر، خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان رسید. در شرایطی که تیم کشورمان بازی نخستش در مسیر مقدماتی المپیک را با پیروزی بر سوریه پشت‌سر گذاشته بود، باخت ناگهانی به قطر میزبان در مسابقه دوم موجی از انتقادها را متوجه این تیم کرد. واضح است که هنوز اتفاقی نیفتاده و باید صبور بود، اما خب تیم امید کشورمان هم در این بازی از اشکالات مهمی رنج می‌برد که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. شاید مهم‌ترین بخش از انتقادهای کارشناسان، متوجه عملکرد محمد خاکپور و محمد مایلی‌کهن باشد؛ جایی که به‌نظر می‌رسد آنها در استفاده از بازیکنان موجود عملکرد مناسبی نداشتند و نتوانستند به کسب حداقل یک امتیاز از دل دوئل با میزبان کمک کنند. نیمکت‌نشینی بازیکنی مثل مهدی ترابی و یک خط عقب رفتن روزبه چشمی از جمله نکاتی بوده که در طول ۲۴ ساعت گذشته مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

کبریت پاکستانی!

بسیاری از پیشکسوتان فوتبال ایران، روز گذشته به شکست تیم امید برابر قطر واکنش نشان دادند. در این میان شاید یکی از جالب‌ترین اظهارنظرها متعلق به ابراهیم قاسمپور باشد؛ سرمربی اسبق پاس و تیم ملی امید که به سایت کاپ گفته است: «بازی ناامیدکننده‌ای بود. ما در مصاف با سوریه نیمه اول ضعیف بودیم، اما در نیمه دوم بازی قابل قبولی ارائه کردیم. فکر می‌کنم مصاحبه سرمربی تیم ما باعث شد تا قطری‌ها جری شوند. وقتی خاکپور مصاحبه می‌کند و می‌گوید رقبای جدی ما سوریه و چین هستند به قطری‌ها این انگیزه را می‌دهد که برای اثبات توانایی‌های‌شان چنین بازی فیزیکی و پرقدرتی مقابل ما به نمایش بگذارند. گذشته از این مسائل تیم ما خیلی بد بازی می‌کرد. در واقع تیم ایران مثل کبریت‌های بی‌خطر پاکستانی بود. نه فشار می‌آوردیم و نه بلد بودیم چطور مانع فشار آوردن قطر شویم. حریف به خوبی از دو جناح چپ و راست توپ را پشت مدافعان ما می‌انداخت. قطر دو گل زد و چند گل به ما نزد.» همچنین مجید نامجومطلق در گفت‌وگو با «ایلنا» سراغ نقد تاکتیک‌های تیم امید می‌رود: «متاسفانه بازی خوبی نبود، همه ما انتظار بیشتری از تیم امید داشتیم. به نظر می‌رسید بازیکنان تمرکز لازم را برای این دیدار ندارند و ناهماهنگی در میان بازیکنان دیده می‌شد. در کنار تمام این صحبت‌ها، ایرادهای تاکتیکی و مهره‌چینی بد هم در تیم وجود داشت. مثلا مهدی ترابی وقتی به زمین آمد به خوبی دفاع قطر را درگیر خودش کرد و معلوم نشد کادرفنی چرا این بازیکن را از ابتدا در ترکیب نگذاشته بود.» در عین حال اما، پیشکسوت باسابقه‌ای مثل حشمت مهاجرانی عقیده دارد فعلا برای قضاوت زود است و باید به تیم امید و مسوولانش وقت داد: «یکسری چیزها در فوتبال ما ارثی است. انتقاد اگر منطقی باشد، آدم می‌پذیرد اما فکر می‌کنم انتقادهایی که اکنون بعد از یک باخت مطرح می‌شود غرض‌ورزی است. من هم اعتقاد دارم مهدی ترابی با این کیفیت بالا نباید بیرون بنشیند. او از زمانی که به بازی آمد، دفاع حریف را به هم ریخت، اما نمی‌توانیم فقط از دور نگاه کنیم و حرف بزنیم.»

وزارت پشت تیم امید را خالی کرد؟

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات ممکن بعد از باخت تیم امید کشورمان به قطر، پست بحث‌برانگیزی بود که مسوول روابط عمومی وزارت ورزش روی صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. مازیار ناظمی نوشت: «اگر کی‌روش به تیم قطر باخته بود که... بماند. کلی داستان داشتیم سر ماندن آقای کی‌روش. حالا که با کلی هزینه هست و یک فرصت برای فوتبال ایران، حالا راهش بدهید سر تمرین امید، از فکر و نظرش استفاده کنیم. فرصت‌ها را از دست ندهیم. برای این تیم کلی هزینه شده و سرمایه تمام مردم، اعم از آقای کی‌روش و کی‌روشی‌پور است. این تیم فرصت تاریخی صعود دارد. لج‌بازی نکنیم و...» طعنه‌های تند این مقام مسوول در وزارت ورزش اما بی‌جواب نماند و خیلی زود مدیر رسانه‌ای تیم امید جواب او را داد. واکنش اینستاگرامی علیپور به مطلب مازیار ناظمی را هم به روایت سایت «ورزش‌سه» بخوانید تا متوجه شوید در کوران مسابقات مقدماتی المپیک، چه حواشی و اصطکاک‌های شگفت‌انگیزی در فضای فوتبال ایران وجود دارد: «برای تو و رئیست که بد نیست، چون همه تلاشتون را برای نابودی فوتبال می‌کنید، چون آدم خودتون رئیس فدراسیون نیست. ضمنا ادای حامیان کی‌روش را در نیار که بهت نمیاد. شما و رئیست اول مشکلتون رو با کی‌روش و هر کسی که به رشد فوتبال کمک کنه حل کنید و بعد به تیم امید بپردازید و...».

سلام معنادار طارمی

یکی از انتقادهایی که از کادر فنی تیم ملی امید می‌شود، مربوط به عدم دعوت از احمد نوراللهی است. هافبک دفاعی فیکس پرسپولیس که در حال حاضر در زمره بهترین بازیکنان لیگ به شمار می‌رود، به دلایل عجیب و نامعلوم از حضور در مسابقات مقدماتی المپیک جا ماند تا مناقشات زیادی در این مورد به وجود بیاید. مهدی طارمی که بهترین دوست نوراللهی محسوب می‌شود، پیش از آغاز مسابقات به تندی از کادر فنی تیم امید بابت اتخاذ این تصمیم انتقاد کرده بود. او اما تنها ساعتی بعد از شکست تیم امید برابر قطر، تصویری قدیمی از خودش در کنار نوراللهی خندان روی اینستاگرام گذاشت و کنارش تنها یک کلمه نوشت: «سلام»!

اتهام‌زنی مایلی‌کهن به قطری‌ها

شاید بعد از بازی با قطر خیلی‌ها منتظر شنیدن حرف‌های محمد مایلی‌کهن بودند؛ مدیرفنی امیدها که خیلی‌ها او را همه‌کاره این تیم می‌دانند. حاجی مایلی اما پس از این ناکامی تصمیم گرفت تیم برنده را با اتهام تقلب مواجه کند: «از نظر فیزیکی بازیکنان حریف قوی‌تر بودند. احساس می‌کنم برخی از بازیکنان حریف سن‌شان بیشتر از محدوده مسابقات بود. چهره برخی از این بازیکنان نشان می‌داد سن‌شان بالاتر است و من اینطور فکر می‌کنم. بازیکن شماره ۳ قطر به نظر می‌رسید سنش بالاتر از محدوده مسابقات است.» به گزارش خبرگزاری فارس، مایلی‌کهن سپس در مورد کی‌روش و اینکه حضورش در قطر به تیم امید کمک کرد یا نه، این جملات مبهم و کلی را به زبان آورد: «به نظرم این سوال را از خود کی‌روش و از حامیانش بپرسید. من نمی‌توانم در این مورد پاسخی بدهم.»

داوری به نفع ایران بود

قضاوت داور مالزیایی در بازی ایران و قطر هم برای خودش ماجراهایی داشت. بازیکنان و مربیان دو تیم روی چند صحنه معترض بودند. با این وجود کارشناسی صورت گرفته توسط رضا غیاثی، رئیس پیشین کمیته داوران نشان می‌دهد اشتباهات مهم قاضی میدان به سود تیم کشورمان بوده است. غیاثی به خبرگزاری فارس می‌گوید: «باید بگویم که داور مالزیایی نه تنها به ضرر ما قضاوت نکرد بلکه در پاره‌ای از تصمیماتش به سود ایران هم سوت زد. به اعتقاد من و برخی از کارشناسان که مدرس بین‌المللی هستند، تکلی که در دقیقه ۵۵ روزبه چشمی روی پای بازیکن قطر زد می‌توانست یک خطای پنالتی باشد که داور پنالتی قطر را ندید. در دقیقه ۶۹ بازی پنالتی که به سودمان گرفته شد پنالتی نبود زیرا بازیکن ما پایش را از عقب به پای بازیکن قطر گره زد و یک پنالتی گرفت. شاید خیلی‌ها از این حرف‌های من مکدر شوند، اما من فقط نظر کارشناسی خودم را در مورد قضاوت داور مالزیایی می‌گویم. بهتر است بازیکنان و مربیان و کادر سرپرستی تیم امید واقعیت‌ها را آن‌طور که هست ببینند و خود را فریب ندهند.»

کی‌روش رفت

خبر آخر از قطر اینکه همانطور که از قبل هم اعلام شده بود، سرمربی تیم ملی کشورمان پس از تماشای دو بازی امیدها مقابل سوریه و قطر، دوحه را ترک کرد و به پرتغال برگشت. به این ترتیب کارلوس کی‌روش بازی آخر گروهی برابر چین را از نزدیک نمی‌بیند.