روند روبه‌رشد تولید برای صادرات‌ فرش دستباف در خراسان رضوی
مخملی فرش‌های دستبافت را کاملا ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: این فرش‌ها از هرگونه دخالت خارجی مبرا بوده و صادراتی هستند ایسنا- رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: تلاش اتحادیه بسترسازی مناسب برای هموار کردن راه صادرات در حوزه فرش‌های دست‌بافت است که تاکنون در این زمینه شاهد روند روبه‌رشدی بوده‌ایم.
هادی مخملی بیان کرد: حضور پرتوان تولیدکنندگان در بازارهای جهانی و نیازسنجی بازار‌های داخلی و خارجی می‌تواند مشکل صادرات را حل کند.
وی با اشاره به اینکه بازار تولید فرش از لحاظ تنوع اشباع شده است، عنوان کرد: علی‌رغم رکود اقتصادی در بازار بر این باور هستیم که تولیدکنندگان با مدیریت هزینه واحدهای تولیدی و شناسایی بازارهای صادراتی می‌توانند در بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن
داشته باشند.
مخملی فرش‌های دستبافت را کاملا ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: این فرش‌ها از هرگونه دخالت خارجی مبرا بوده و صادراتی هستند.
وی در خصوص برنامه اتحادیه برای تولیدکنندگان فرش، گفت: در سال جاری برنامه‌های آموزشی با رویکرد صادرات‌محور در واحدهای تولیدی، حوزه‌های خدمات فرش دست‌بافت و تشکل‌های صادراتی که از اجتماع فعالیت‌های فرش استان است، اجرا می‌شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی با بیان اینکه بهبود شرایط تولیدکنندگان فرش دستبافت امری ضروری است، اظهار کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی به دنبال افزایش نسبت تولید به عرضه، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و ارتقای منزلت اجتماعی آن‌ها هستیم تا شاهد آثار مطلوب‌تری در این حوزه باشیم.
مخملی همچنین درباره نمایشگاه فرش دست‌بافت ایران در مشهد نیز گفت: این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۲۴۰۰ متر مربع برای عرضه فرش و تابلو فرش‌های نفیس از ۶ تا ۱۰ خرداد ماه برگزار شد.
وی معرفی انواع فرش‌ها به علاقه‌مندان را یکی از اهداف تشکیل این نمایشگاه دانست و افزود: عرضه مستقیم فرش با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان و ایجاد فرصت شناسایی نیازها و سلیقه بازار از دیگر اهداف تشکیل این نمایشگاه بود.
مخملی با اشاره به حضور نمایندگانی از شهرستان‌های خراسان رضوی در این نمایشگاه، عنوان کرد: همزمان با آغاز کار نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی نیز برای دانش‌آموختگان فرش دست‌بافت استان تشکیل شد و همچنین زنان بسیجی آثار هنری خود را در معرض دید عموم قرار دادند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی در خصوص مزیت‌های برگزاری این نمایشگاه گفت: جایگاه فرش دست‌بافت استان به صورت نمادین با نمایش انواع تابلو فرش‌های دست‌بافت، عشایری و … در انواع رج‌ها با کیفیت بالا به نمایش گذاشته شد.
وی افزایش نسبت تولید به توزیع در حوزه فرش را ضروری دانست و اظهار کرد: مشکلات بافندگان با ارائه تسهیلات به موقع و ایجاد حاشیه‌ امنیت کاری قابل حل است که البته در بخش سفارشات اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز جای کار دارد.