دو راهی می و کوربین

انتخابات هشتم ژوئن در بریتانیا تبدیل به میدان نبردی دیگر درباره برگزیت شده است. بی‌راه نیست که در این‌باره برخی آن را همه‌پرسی دوم اعلام کرده‌اند. به‌رغم اینکه مردم این کشور در سال گذشته میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند اما هنوز برخی امیدوارند با پیروزی حزب کارگر، وعده خروج از بریتانیا به فراموشی سپرده شود. زیرا این حزب قول داده است در صورتی که پیروزی را در انتخابات عمومی این کشور به دست آورد، در مسیر عکس برگزیت حرکت خواهد کرد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که با بمب‌گذاری صورت گرفته در کنسرت آریانا گرانده، خواننده آمریکایی در منچستر ورق به سود ترزا می و حزب محافظه‌کاران برخواهد گشت. به باور برخی کارشناسان امنیتی، حضور تندروها در این کشور موجب خواهد شد تراز می، نخست‌وزیر این کشور از این فضا به بهترین نحو به سود خود و حزبش استفاده کند. وی در نخستین قدم هم در بریتانیا حالت فوق‌العاده اعلام کرده است. ترزا می قول داده است در صورت پیروزی روند مهاجرت را آهسته کند. این وعده خواسته اصلی و مهم برگزیتی‌ها است. آنها مشکلات اقتصادی و امنیتی این کشور را ناشی از مهاجرت بی‌رویه می‌دانند. طرفداران خروج از اتحادیه اروپا باقی ماندن در حوزه یورو را از این جهت فاجعه تلقی می‌کردند، زیرا مجبور بودند برای پذیرفتن یا نپذیرفتن مهاجران تن به خواسته‌های اتحادیه اروپا بدهند.

توری‌ها یا همان محافظه‌کاران در حال حاضر در مجلس عوام این کشور از اکثریت برخوردار هستند اما ترزا می بر این عقیده است که برتری شکننده حزبش در مجلس عوام موجب شده است آنگونه که باید نتواند در مذاکرات با حوزه یورو چانه‌زنی کند. او به همین منظور افزون بر یک ماه پیش، از پارلمان این کشور درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام کرد که با موافقت روبه‌رو شد. وضعیت این حزب در نظرسنجی‌ها تا دو هفته پیش از بمب‌گذاری خوب بود و تقریبا با اختلاف ۱۰ درصدی از حزب کارگر پیش بود. با وجود این، حزب کارگر توانسته بود در روزهای اخیر فاصله خود را با توری‌ها کاهش دهد و در برخی از نظرسنجی‌ها به حدود ۳ درصد برسد. همزمان با انتشار مانیفست حزب کارگر که ناظران محتوای آن را بی‌سابقه می‌خوانند، کوربین توانسته بود اوضاع حزب خود را در این کشور بهبود ببخشد. حالا اما گفته می‌شود که بمب‌گذاری گروه تروریستی داعش در بریتانیا موجب خواهد شد موقعیت حزب حاکم مستحکم شود. این حزب نسبت به حزب کارگر وعده‌های امنیتی بیشتری داده است. همچنین این حزب با وعده کاهش مهاجرت دل از طرفداران برگزیت ربوده است. ترزا می‌گفته است در صورت پیروزی در انتخابات هشتم ژوئن درخواست‌های خود را از ناحیه یورو افزایش خواهد داد. وی همچنین گفته است در برخی امور به‌ویژه در باب پناهجویان در برابر خواسته‌های اتحادیه اروپا کوتاه نخواهد آمد.

پس از شب دهشتناک

درحالی‌که حزب کارگر توانسته بود در چند روز اخیر وضعیت خود را در نظرسنجی‌ها بهتر کند اما به گفته ناظران، با بمب‌گذاری در کنسرت خواننده آمریکایی، آریانا گرانده که خواننده محبوب تین‌ایجرهای کشورهای انگلیسی زبان است، وضعیت حزب کارگر نامشخص شده است. زیرا حزب کارگر با وعده برچیده شدن برگزیت و بازگرداندن قطار بریتانیا به همان ریل قبلی قصد داشت از نیم دیگر مردم که به خروج بریتانیا از یورو رای منفی داده بودند دلبری کند. اما با جریحه‌دار شدن حس ملی‌گرایانه مردم بریتانیا وضعیت این حزب در انتخابات آتی سخت‌تر شده است. این انتخابات در روز پنجشنبه ۱۸ خرداد برابر با روز هشتم ژوئن برگزار خواهد شد. درحالی‌که این دو حزب تا دو هفته مانده به انتخابات دوشادوش یکدیگر حرکت می‌کردند اما در روز ۲۶ ماه مه اختلاف این دو حزب در نظرسنجی‌ها به ۵ درصد رسید. در نظرسنجی موسسه «YouGov»، که در روزهای ۲۴ و ۲۵ ماه مه صورت گرفت، حزب ترزا می با اختلاف ۵ امتیاز بالاتر از حزب کوربین قرار داشت. به گزارش رویترز، «می» که انتظار دارد تا با پیروزی قاطع، در مذاکرات با اتحادیه اروپا دست برتر را داشته باشد، باید تلاش بیشتری تا روز انتخابات کند.

این حزب توانسته است تا حدودی فاصله خود را با حزب رقیب بیشتر کند، این در حالی است که در روزهای منتهی به بمب‌گذاری، حرکت این دو حزب در نظرسنجی‌ها شانه به شانه بود. این حزب در طول یک ماه حرکت‌های پرنوسانی در نظرسنجی‌ها داشته است. در مقایسه بین آرای این دو حزب، افزون بر یک ماه گذشته (۷ و ۸ ماه مه) اختلاف بین آنها نزدیک به ۲۰ درصد رسیده بود و سپس این اختلاف هفته پس از برگزاری نخستین نظرسنجی به ۱۰ درصد رسید. سپس اختلاف این دو حزب پیش از بمب‌گذاری به ۳ درصد رسید اما در نخستین نظرسنجی پس از بمب‌گذاری، مجددا حزب توری‌ها کمی فاصله خود را بهبود بخشید و این اختلاف به ۵ درصد رسید. البته انتظار می‌رود به‌دلیل جریحه‌دار شدن احساسات ملی بریتانیایی‌ها، ملی‌گراها اوضاع را به سود توری‌ها عوض کنند و اوضاع حزب محافظه‌کاران در نظرسنجی‌ها بهتر از وضعیت فعلی شود. این در حالی است که اگر «می» نتواند این فاصله ۱۲ کرسی خود را که در سال ۲۰۱۵ به رهبری دیوید کامرون حاصل شد حفظ کند، با موقعیت خطرناکی در داخل بریتانیا و حتی حزب خود مواجه خواهد شد. در این صورت وی نه تنها نتوانسته است دل هواداران برگزیت را به دست آورد، بلکه از میزان محبوبیتش هم کاسته خواهد شد و در عین حال در کم کردن اختلافات در درون توری‌ها نیز شکست خواهد خورد.

در حال حاضر در بین محافظه‌کاران بریتانیایی در باب خروج این کشور از اتحادیه اروپا دو دستگی دیده می‌شود. در واقع یکی دیگر از دلایلی که ترزا می به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام است، به همین موضوع بر می‌گردد. او به دنبال یکدست کردن حزب خود درباره برگزیت است. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، توری‌ها در این کشور از حمایت ۴۴ درصدی و حزب کارگر از حمایت ۳۸ درصدی برخوردار هستند. اگر همین ارقام تا روز انتخابات باقی بماند برتری توری‌ها در مجلس عوام به ۱۷ صندلی خواهد رسید و از اساس توفیقی برای محافظه‌کاران به حساب نمی‌آید. درحالی‌که حزب کارگر فاصله ۵ درصدی با توری‌ها دارد اما این حزب ممکن است با وعده بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا، افراد مرددی را که در روز همه‌پرسی در این کشور مشارکت نداشتند، به جمع ناراضیان برگزیت اضافه کند. در این صورت اوضاع کاملا به سود کوربین بازخواهد گشت. این در حالی است که ملی‌گراها در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی، به‌‌ویژه در توییتر کاملا به ضرر حزب کارگر مطلب منتشر و قدرت یافتن آنها را موجب شکنندگی امنیت بریتانیا در برابر تروریست‌ها اعلام می‌کنند.