اشتباهات رایج در نگهداری خودرو
هر چند در بسیاری از تصادفات جاده‌ای یا حتی خیابانی خودروسازان به دلیل عرضه خودروهایی با کیفیت نه‌چندان مطلوب به‌عنوان مقصران اصلی شناخته می‌شوند اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مثلث جاده، انسان و خودرو را می‌توان سه عامل وقوع حوادث و تصادفات رانندگی خواند.
بر این اساس این کارشناسان معتقدند که هنوز نمی‌توان در کشور، حتی یکی از اضلاع را با اطمینان از این مثلث خارج کرد به طوری که بسیاری از جاده‌های کشور با مشکلاتی از جمله پیچ‌های تند و غیرمهندسی، شیب‌های غیراستاندارد، روشنایی نامناسب، عدم استقرار مناسب نیروهای امدادی و خدماتی و زیرساخت‌های نامناسب که باعث بروز دست‌اندازهای حادثه‌ساز می‌شوند، روبه‌رو هستند. از سوی دیگر عامل انسانی ر ا می‌توان مهم‌ترین ضلع مثلث خواند چراکه بسیاری از رانندگان با بی‌توجهی به مقررات رانندگی و نادیده گرفتن حقوق دیگر رانندگان، خود عامل بروز بسیاری از تصادفات می‌شوند. اما ضلع دیگر این مثلث خودروسازان هستند که با عرضه خودروهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند عامل بسیاری از تصادفات جاده‌ای هستند. اما در برخی مواقع عامل انسانی و خودرو در کنار یکدیگر حادثه‌آفرین می‌شوند.

در این زمینه چندی پیش سایت خبری جام جم آنلاین در مورد نادیده گرفتن برخی عیوب توسط رانندگان و اتفاقات که از پس این بی‌توجهی شکل می‌گیرد به ارائه گزارش مفصلی پرداخت. در این گزارش تاکید شده که بدترین اشتباه بسیاری از مالکان خودرو این است که اشکالات وسیله نقلیه خود را نادیده می‌گیرند و بدتر اینکه وقتی برای رفع اشکالات اقدام می‌کنند با سپردن کار به تعمیرکاران نابلد یا دستکاری خودسرانه نه‌تنها اشکالات را برطرف نمی‌کنند، بلکه خراب‌تر می‌کنند. در ادامه این گزارش به برخی اشتباهات رایج در نگهداری خودرو پرداخته شده که در ذیل به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم. رانندگی با چراغ سوخته یکی از اشتباهات رایج میان برخی رانندگان است.
تعویض چراغ سوخته در مقایسه با دیگر خرابی‌های خودرو علاوه بر اینکه راحت‌تر انجام می‌شود، هزینه‌بردار نیست. وقتی چراغ‌های جلو یا نوربالای خودرو از کار می‌افتد محال است راننده متوجه آن نشود، زیرا به محض سوختن چراغ، بخشی از دید مسیر را از دست خواهد داد.

این در حالی است که چنانچه چراغ‌های عقب یا چراغ ترمز آسیب ببیند ممکن است بلافاصله متوجه خرابی نشوید. از این رو توصیه می‌شود هر چند وقت یک‌بار سلامت آنها را بررسی کنید. در صورت سوختن هر یک از این چراغ‌ها فقط کافی است با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اما بی‌اعتنایی به علائم هشداردهنده نیز سهل انگاری در این زمینه محسوب می‌شود. به طوری که چراغ‌های هشداردهنده روی داشبورد حامل پیام‌های اخطاردهنده‌ای هستند که به منظور جلب توجه راننده طراحی شده‌اند، اما بسیاری از رانندگان نسبت به این علائم بی‌اعتنا هستند. سهل‌انگاری در برقکاری خودرو منجر به ایجاد بسیاری از تصادفات می‌شود، این در شرایطی است که در گزارش مذکور نادیده گرفتن این موضوع برای رانندگان بسیار خطرناک عنوان شده است. در این زمینه گفته می‌شود جریان برق خودرو آنقدر قوی نیست که خطرزا باشد؛ اما توصیه می‌شود همیشه در این گونه موارد تا حد امکان احتیاط کنید. شاید بر اثر این بی‌احتیاطی دچار برق‌گرفتگی نشوید، اما بدانید کوچک‌ترین اشتباه یا دستکاری غلط ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود.

قبل از آغاز کار مطمئن شوید ماشین خاموش است. سپس کابل اتصال منفی باتری را قطع کنید. اگر وسیله نقلیه شما از نوع خودروی هیبریدی با باتری ولتاژ بالاست، به هیچ وجه به باتری دست نزنید و آن را لمس نکنید. قدرت برق خودروهای هیبریدی بالاتر از خودروهای معمولی است. به این معنی که برق‌گرفتگی توسط جریان برق خودروهای هیبریدی به مراتب شدیدتر است و می‌تواند بر اثر تماس، موجب صدمات جبران‌ناپذیر شود. استفاده نادرست از جامپ استارت نیز به رانندگان هشدار داده شده است. به طوری که گاهی ممکن است حین رانندگی، باتری خالی شود. چنانچه در خودرو دستگاه جامپ استارت به همراه داشته باشید، می‌توانید با استفاده از این دستگاه از یک خودروی دیگر شارژ باتری بگیرید، اما یادتان باشد صرف مجهز بودن به جامپ استارت به این معنی نیست که می‌دانید چطور از آن استفاده کنید. اگر چه فرآیند استفاده از دستگاه چندان پیچیده نیست، اما توصیه می‌شود دست‌کم یک بار پیش از آنکه استفاده از دستگاه لازم شود، نحوه استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید. سفت نکردن فیلتر روغن نیز هشدار دیگری به رانندگان است. اگر موتور خودرو نتواند مقدار کافی از روغن موتور را به گردش درآورد، خودروی شما از حرکت باز خواهد ایستاد و باید یک یدک‌کش خبر کنید. شل یا سفت بستن مهره‌های چرخ، نیز بسیار با اهمیت است.

شاید فکر کنید بنزین مهم‌ترین مایع مورد نیاز خودروی شماست، در حالی که سایر مایعات مورد نیاز خودرو به اندازه بنزین اهمیت زیادی دارند. اگر قطعات متحرک موتور به علت نبود روغن کافی خشک شوند، به موتور آسیب جدی وارد خواهد شد. روغن ترمز کمک می‌کند فشار بین قطعات سیستم ترمز تنظیم شود. مایع خنک‌کننده نیز اجازه نمی‌دهد قطعات خودرو بیش از اندازه داغ شوند یا یخ بزنند. کاهش سطح هر یک از این مایعات، خطرناک و مشکل‌ساز است. پس از تعویض مایعات خودرو دقت کنید تک تک آنها را مجددا پر کرده باشید. ایده‌آل این است که اگر برای تعویض مایعات خودرو به مکانیکی مراجعه می‌کنید، خودتان نیز در زمان تحویل خودرو یک بار دیگر سطح مایعات را کنترل کنید. جدی نگرفتن نقایصی که از سوی خودروساز اعلام می‌شود هم به طور حتم منجر به بروز حادثه خواهد شد. گاهی اتفاق می‌افتد کمپانی سازنده خودرو متوجه یک اشکال فنی جدی می‌شود و به منظور تامین ایمنی خودرو و سرنشینان آن با صاحبان خودرو تماس می‌گیرد تا هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن عیب اقدام شود. انفجار لاستیک یا شتاب خود به خودی پدال گاز از جمله اشکالاتی است که می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. این‌گونه اشکالات جدی به‌طور معمول خبرساز می‌شوند.

چنانچه در حال حاضر از خودروی دست دوم استفاده می‌کنید، می‌توانید با ارائه شماره شناسایی خودرو به مراکز نمایندگی، از آنها بخواهید بررسی کنند آیا خودروی شما در زمانی که در اختیار صاحب قبلی بوده از این قبیل تماس‌ها دریافت کرده است یا خیر.