آینده بازار ارز
کمال سیدعلی معاون ارزی سابق بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی سال آینده یکسان‌سازی نرخ ارز است که بنا به اظهارات مسوولان در نیمه دوم سال اجرایی خواهد شد.
به نظر می رسد در مجموع یکسان‌سازی نرخ ارز مطلوب است و مزایای زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. علاوه بر این اگر اختلاف بین نرخ رسمی و بازاری از بین برود، تقاضایی که به واسطه این اختلاف به وجود آمده نیز از بین خواهد رفت. چنانچه روند حرکت قیمت ارز با نرخ سود همخوانی نداشته باشد، اختلالاتی بروز خواهد کرد. اما مساله کنترل تورم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت را تشکیل می‌دهد و در تصمیمات این نهاد نقش مهمی را ایفا می‌کند.
دولت تمایل به کنترل تورم دارد، از آنجا که افزایش قیمت ارز می‌تواند بر نرخ تورم تاثیر بگذارد، موضع‌گیری دولت در مقابل افزایش نرخ ارز چندان مثبت نیست.
با این وجود بهبود اوضاع اقتصادی مستلزم آن است که قیمت ارز با شیب ملایمی، متناسب با اختلاف نرخ تورم داخل و خارج افزایش یابد، تا امکان رقابت تولیدی‌های داخلی با محصولات وارداتی فراهم شود. افزایش قیمت سالانه ۶ تا ۷ درصدی برای نرخ ارز مناسب است، از آنجا که این رقم اختلاف زیادی با سود بانکی که حدود ۲۵ درصد است دارد، در صورت تحقق این روند، سفته بازی خطری برای بازار محسوب نخواهد شد. در شرایط کنونی وضعیت تراز تجاری کشور نسبتا خوب ارزیابی می‌شود، اما تخصیص بخش بیشتری از منابع ارزی به صادرات و تولید، این امکان را به وجود می‌آورد که رفته رفته وابستگی کشور به نفت برای دستیابی به تراز تجاری مطلوب
کاهش یابد.