سایه ایران بـر ویـن‌2
سعیده سادات فهری
عضو گروه دیپلماسی
وین، پایتخت اتریش به محل مذاکرات مهم جهان تبدیل شده است؛ جمعه اول آبان ماه وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی، در هتلی در وین حضور یافتند تا به راه حلی برای برون رفت از بحران ۵ ساله سوریه دست یابند.

این در شرایطی است که مهم‌ترین‌ گفت‌وگوها راجع به مساله هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ نیز در وین صورت گرفت. در گفت‌وگوهای وین ۱ برای سوریه به دلیل برخی مخالفت‌ها از جمله از سوی عربستان سعودی، ایران حضور نداشت و شاید یکی از دلایل موفق نشدن این نشست نیز حضور نداشتن تهران به‌عنوان یکی از عناصر مهم منطقه‌ای در گفت‌وگوها باشد.

در عین حال تفاوت دیدگاه سوریه با دیگر کشورهای حاضر درباره ماندن یا برکناری بشار اسد را نیز باید در نظر داشت. بنابراین با گذشت چند روز از برگزاری این نشست، برخی کشورها نسبت به لزوم مشارکت ایران در نشست بعدی برای سوریه تاکید کردند که از جمله می‌توان به روسیه و اتریش اشاره کرد.سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه با تاکید بر ادامه مواضع مسکو در مشارکت تهران در مذاکرات برای حل‌وفصل بحران سوریه اعلام کرد که تلاش‌های بین‌المللی برای حل‌وفصل سیاسی مساله سوریه بدون جلب مشارکت ایران بی‌فایده است.

همزمان وزیرخارجه اتریش که کشورش میزبانی این مذاکرات مهم بین‌المللی را بر عهده دارد گفت در نشست بعدی مذاکرات کشورهای مختلف برای حل بحران سوریه در وین، حضور ایران بسیار حائز اهمیت است.از سوی دیگر برخی مقامات آمریکایی از جمله جان کری، وزیر خارجه این کشور نیز از احتمال حضور و مشارکت ایران در نشست وین ۲ خبر داده‌اند که با این تفاسیر به نظر می‌رسد ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های تاثیرگذار منطقه‌ای از جمله حاضران نشست بعدی برای حل بحران سوریه باشد