حق برخورداری و دسترسی به غذای سالم و مناسب، از اساسی‌ترین حقوق انسان‌هاست. بدون برخورداری از تغذیه مناسب، هیچ کس ازموهبت سلامت برخوردار نخواهد بود. انسانی که سالم نیست، توانایی و نشاط و پویایی ‌و کارآیی لازم را برای فعالیت‌های‌ روزمره ندارد. در دیدگاه گسترده‌تر، چنین انسان‌هایی توانایی مشارکت فعال درجامعه را ندارند، بنابراین توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی در جامعه‌ای که افراد آن سالم نیستند، اتفاق نخواهد افتاد. برای دستیابی به ‌توسعه پایدار، توجه به جنبه‌های گوناگون سلامت در همه افراد ضروری است. در این میان، توجه به تغذیه به ‌خصوص تغذیه کودکان به دلیل نیازهای جسمانی خاص این افراد، در دوران مختلف زندگی اهمیت ویژه‌ای دارد.
شاخص‌های تن‌سنجی، از مهم‌ترین معیارهای رشد کودکان است. که این شاخص‌ها در کشورهای مختلف با توجه به برخوردار و یا عدم برخورداری از منابع غذایی متفاوت‌ است. برگزاری نمایشگاه اکسپو و شعار امسال آن رابطه نزدیکی با یکی از اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل در قالب برنامه به نیمه رساندن تعداد جمعیتی‌ که از گرسنگی رنج می‌برند دارد. در این نمایشگاه دانش‌آموزان و معلمان شرکت‌کننده از کشورهای مختلف جهان با مهم ترین مسئله روز دنیا، یعنی تغذیه و مواد غذایی روبه‌رو می‌شوند و چه جایی بهتر از مدرسه، تا در مورد تغذیه و امنیت غذایی، آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم به دانش‌آموزان آموخته شود.
بحث و گفتگو در رابطه با تغذیه سالم و غذای کافی و مناسب جهت همگان، از جمله مهم‌ترین مواردی است که در این نمایشگاه به آن پرداخته می‌شود چرا که کودکان امروز- والدین و بزرگان نسل آینده بشر خواهند بود.
عنوان « تغذیه زمین، انرژی برای حیات» با انتخاب میلان جهت میزبانی اکسپو ۲۰۱۵ توسط ایتالیا مطرح گردید تا شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نظرات و همفکری خود را در مباحثی همچون راهکارهایی جهت تضمین تامین آب و غذا برای تمامی ساکنان زمین - افزایش امنیت غذایی - حفظ تنوع گیاهی و جانوری و مباحث دیگری در رابطه با عنوان انتخابی نمایشگاه که یک مشکل همگانی است، به چالش بکشند.
این مباحث با هدف شبیه‌سازی مناقشه اصلی جهان هستی در رابطه با تغذیه و تامین مواد غذایی برای همگان صورت می‌گیرد. هدف نهایی این مباحث این است که شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان با این سوال روبه‌رو شوند که چه‌طور رفتارها و فعالیت‌های امروزه بشر در فردای نسل آینده تاثیرگذار خواهد بود.
عنوان « تغذیه زمین، انرژی برای حیات « مشتمل بر پنج بخش است که قسمت‌های مختلف سایت نمایشگاهی را به هم متصل می سازد:

داستان بشر و مواد غذایی
مباحثی مشتمل بر مضامین هنری، نحوه امرار معاش، مسکن، تجارت، داد و ستد نسل بشر در طول تاریخ را در بر خواهد گرفت. این بحث از ناچاری نسل بشر در رابطه با تامین مواد غذایی شروع شده و وابستگی جوامع مختلف به روش‌ها و تکنیک‌های کشاورزی، زراعت و انواع مواد غذایی، توسعه و تغییرات ایجاد شده در طول زمان بر روی آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد.

تراژدی قحطی در برابر افراط غذایی
امروزه نصف جمعیت جهان در فقر غذایی به سر می‌برند و هر روز بر اثر سوء تغذیه شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از این افراد هستیم در حالی که نیم دیگری از افراد بر اثر بد‌غذایی و افراط در مصرف انواع مواد غذایی به انواع بیماری‌های گوناگون مبتلا هستند. هدف از این بحث این است که چگونه می‌توان این تناقض را با استفاده از آموزش و پیگیری‌های جهانی و مهندسی اجتماعی حل کرد.

آینده غذا و مواد غذایی
چه نوع غذاهایی در آینده خورده خواهند شد؟ رژیم اصلی غذایی کودکان ما را چه غذاهایی تشکیل خواهد داد؟ اولین قدم در پاسخ به این سوالات افزایش سطح دانش و دانسته‌های نسل بشر و در قدم بعدی مباحثی در رابطه با روش‌های کشاورزی و راهکارهای افزایش کیفیت محصولات غذایی و تغذیه جهانی خواهد بود.

امنیت غذایی = برابری و تساوی در جهان
اینکه چگونه ممکن است بشریت را در رابطه با حفظ منابع غذایی حساس ساخت تا بتوان توازن و تعادل بین تولید و مصرف انواع مواد غذایی و منابع طببیعی برقرار کرد. طرح این پرسش در راستای تمرکز اصلی اکسپو ۲۰۱۵ بر حفظ منابع گیاهی و جانوری است.

طعم و مزه به عنوان یک علم
گرچه خوردن مواد غذایی به تنهایی مهم است، ولی می‌تواند بسیار شادی آفرین و مفرح هم باشد. مخلوطی از انواع طعم و مزه‌ها و سلایق مختلف با فرهنگ‌های گوناگون، گویای داستانی ویژه از هر کدام است. بازدیدکنندگان با مشاهده غذاهای گوناگون با طعم‌های متنوع از فرهنگ‌های مختلف، ذائقه خود را امتحان کرده و راه‌های طعم دادن به مواد غذایی به شیوه فرهنگ‌های مختلف را یاد می‌گیرند.

دسته‌بندی کاری مواد غذایی
از جمله دسته‌های کاری که دراین نمایشگاه ایجاد شده و به آن پرداخته می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
برنج -کاکائو _ قهوه _ میوه - ادویه- غلات و حبوبات