دنیای اقتصاد: با همت و تلاش کارکنان فولاد مبارکه دانش فنی تعمیرات اساسی کوپلینگ های اسپیندل رافینگ نوردگرم در کشور نهادینه شد و از این پس علاوه بر بی نیاز شدن ارسال این تجهیز به خارج از کشور، سالانه مبالغ قابل توجهی صرفه جویی اقتصادی حاصل شد.

افشین نادی رییس کارگاه مکانیک تعمیرگاه مرکزی فولاد مبارکه در همین رابطه افزود: تا پیش از کسب این موفقیت، برای تعمیرات اساسی اسپیندل مذکور نیاز بود تا این تجهیز 12 متری که 37 تن وزن و گشتاوری حدود 1800 کیلو نیوتن متر را انتقال می دهند، به خارج از کشور ارسال گرددکه در این فرآیند با مشکلاتی از قبیل حمل و نقل ترافیکی، نیاز به زمان حداقل 6 ماه برای انجام عملیات تعمیرات و هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد ریال به ازای هر اسپیندل مواجه بودیم. نادی خاطر نشان کرد: اکنون با نهادینه شدن دانش فنی تعمیرات اساسی این تجهیز حساس، شرایط برای تعمیرات اساسی سه اسپیندل دیگر فراهم شده که انشاءاله با انجام این کار تا پایان سال جاری 40 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای فولاد مبارکه حاصل می شود.

درهمین رابطه علیرضا تابع جماعت سرپرست تعمیرات هیدرولیک، رول و جوشها تصریح کرد: اسپیندل های مذکور پس از یک دوره کاری متناسب با تولید برای انجام تعمیرات اساسی به تعمیرگاه مرکزی ارسال می شوند. در شروع فرآیند تعمیر، پس از شستشو، کنترل ایجاد اولیه، تستهای غیر مخرب TP وTM بر روی کوپلینگ ها انجام می شود و در صورت نیاز به تعویض کوپلینگها ،این مجموعه 37 تنی بر روی دستگاه بورینگ قرار گرفته تا به روش ماشینکاری بتوان کوپلینگ معیوب با انطباق 0.8 میلی متر در قطر 610 میلی متری را از مجموعه اسپیندل جدا نمود همچنین در صورتیکه محل قرارگیری کاسه نمدها آسیب دیده باشد، بایستی مجموعه مذکور به کارگاه غلتک نورد گرم منتقل شده تا بر روی ماشین تراش با ابعاد مناسب، تراشکاری محل آسیب دیده صورت گرفته و پس از بازسازی به روش متال اسپری شود. سپس سنگ زنی در محل بر روی دستگاه انجام گیرد تا ابعاد نهایی طبق نقشه حاصل شود.

پس از انتقال اسپیندل به تعمیرگاه در محلی که در قسمت پذیرش برای مونتاژ مجموعه آماده سازی شده توسط دو جرثقیل تناژ بالا و با استفاده از ابزارآلات کمکی و تمهیدات ایمنی مناسب به صورت عمودی قرارگرفته و کوپلینگ گرم شده در کوره حدود 300 درجه سانتیگراد توسط مکانیزم و جرثقیل دیگری با دقت بر روی اسپیندل مونتاژ می شود. این مرحله از کار به دلیل تلرانس ذکر شده و محدودیت فضای مونتاژ بسیار حساس بوده و نیاز به دقت بسیار زیادی دارد.