3 استراتژی برای کاهش جابه‌جایی شغلی

مترجم: بهناز پذیرایی

در مورد جابه‌جایی شغلی و ترک کار کارمندان‌تان نگرانید؟ باید هم باشید. یکی از دلایلی که موجب نارضایتی شغلی کارمندان می‌شود مسائل مالی همچون میزان حقوق است. یک کارمند برای افزایش حقوق خود به‌طور متوسط انتظار افزایش سه درصدی را دارد که درنهایت با توجه به نرخ تورم نزدیک به یک درصد می‌شود و با رقم قبلی تفاوت ناچیزی خواهد داشت. در صورتی که اگر همان کارمند به شرکت رقیب برود، افزایش حقوق و دستمزدی بین 10 تا 20 درصد در انتظار وی خواهد بود. این مساله، طول عمرکاری یک کارمند را تشکیل می‌دهد. به گزارش مجله فوربس به‌طور مثال اگر کارمندی به‌مدت دو سال در یک شرکت مشغول به‌کار باشد، درآمد او در طول این عمرکاری 50 درصد نسبت به شرکت دیگر کمتر خواهد بود و این موضوع انگیزه زیادی برای ادامه همکاری وی با آن شرکت ایجاد نمی‌کند! این قضیه برای شرکت‌ها بسیار مشکل‌ساز است؛ چون جایگزین کردن کارمندان متوسط، هزینه‌ای بیش از 150 درصد از کل حقوق و دستمزد سالانه آنها را به شرکت تحمیل می‌کند. در حقیقت کارمندانی که شرکت قبلی خود را ترک می‌کنند، با شرایط کاری بهتری مواجه می‌شوند؛ درحالی‌که کارمندان وفادار اساسا برای وفاداری‌شان مجازات می‌شوند و شرایط رضایت بخشی ندارند. اما حتی اگر واقعا نمی‌توانید به‌منظور کاهش ترک کار توسط کارمندان و افزایش رضایتمندی آنها حقوقشان را بیش از سه‌درصد افزایش دهید، با این وجود کارهای جایگزین دیگری می‌توانید انجام دهید که به تعدادی از آنها در زیر اشاره می‌شود؛

مزایای رقابتی ارائه کنید

استراتژی «دورکاری» و «ساعات کاری شناور» علاوه‌بر اینکه برای شرکت شما هیچ هزینه‌ای به‌همراه ندارد؛ مزایایی نیز به‌دنبال خواهد داشت و رضایت کارمندان را افزایش خواهد داد. کارمندان با ساعات کاری شناور در محل کار خود کارآیی بیشتری خواهند داشت و خوشحال‌تر خواهند بود. به‌علاوه با ایجاد این روش آنها در عملکرد برنامه کاری‌شان احساس استقلال بیشتری می‌کنند و قادر به اتمام گزارش کاری مهم خود خواهند بود و حتی زندگی شخصی‌شان را بهتر مدیریت می‌کنند. به گزارش سی بی اس نیوز در مصاحبه با پنج نفر از کارکنان شرکت Accenture که یک شرکت خدمات حرفه‌ای مشاوره مدیریت است، چهار نفر از آنها می‌گویند که توانایی‌شان برای مدیریت کار و زندگی شخصی بر انتخاب حرفه و شغل‌شان تاثیر داشته است و تمایل دارند مدت زمان طولانی در یک شرکت خاص همکاری کنند. طبق گفته شرکت داروسازی بریستول مایرز اسکوئیب، ساعات کاری شناور با کاهش استرس و فرسودگی شغلی، هزینه‌های پزشکی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.


روی کارمندان خلاق سرمایه‌گذاری کنید

چقدر برای کارمندانتان ارزش قائل هستید؟ کارمندانی که احساس ارزشمند بودن دارند و آینده روشنی در همکاری با شرکت فعلی خود می‌بینند، کمتر به فکر ترک محل کار فعلی خود هستند. در سال جدید این نکته را مدنظر قرار دهید که کسب‌و‌کار شما چه کنفرانس‌ها و برنامه‌های آموزشی برای کارمندان خود ارائه می‌کند! به‌عنوان مثال، شرکت خدمات مشاوره مالی و حسابرسی Deloitte، از دیدگاه پرورش استعداد کارکنان در یک شرکت، به‌عنوان یک عنصر کلیدی در ارزش‌گذاری به مشتریان یاد می‌کند. این عنصر مهم در تعهد شرکت به سرمایه‌گذاری روی کارمندان، برگرفته از برنامه «دانشگاه سرمایه‌گذاری و توسعه Deloitte» است که قابل‌اجرا است. در اصل، شرکت Deloitte می‌خواهد تا کارکنان خود قادر به حل هرگونه مشکلی که ممکن است مشتری با آن مواجه شود، باشند؛ که نتیجه آن وجود مشتریان شادتر، کارمندان شادتر و عملکرد بهتر است.


استرس و اضطراب کارمندان را با مدل حمایتی فرهنگ محل کار کاهش دهید.

آیا زمانی که کارمندانتان وارد محیط کار می‌شوند، با محیط پر تنش مواجه می‌شوند یا احساس آرامش و راحتی می‌کنند؟ آیا کارمندانتان را تشویق به بیان ایده‌هایشان می‌کنید؟ یا اینکه آنها نگرانند و حرفی نمی‌زنند؟ آیا شخصی هستید که طنز را چاشنی کارتان می‌کنید؟ براساس یک نظرسنجی گالوپ در کاهش ریزش کارمندان، فرهنگ محیط کار حمایتی برای بهتر کردن رضایتمندی کارمندان و کاهش ترک کار راه طولانی در پیش دارد. محل کار حمایتی چگونه است؟ این موضوع برای هر شرکتی متفاوت است. شرکت‌های جوان و نوپا می‌خواهند در رده شرکت‌های سیلیکون ولی باشند و امکانات جانبی‌ای را که کارمندان نسل هزاره می‌پسندند داشته باشند؛ این امکانات شامل سالن ناهارخوری و پذیرایی، امکانات ورزشی و یا دسترسی به ورزشگاه و جایگاه نگهداری حیوانات خانگی کارمندان است؛ همچنین وجود آکواریوم یکی از راه‌های شگفت‌آور و مقرون به صرفه برای کاهش استرس و اضطراب در محیط کار است.


سودآوری

ریزش بالای کارمندان می‌تواند به سودآوری شرکت شما لطمه بزند و از آن بدتر اینکه می‌تواند با نشانه و علائم ظریفی به کارمندان دیگر بگوید که کسب‌و‌کار شما یک مکان مطلوب برای کار نیست. از این رو مزایای رقابتی مانند ساعت کاری شناور، سرمایه‌گذاری روی کارمندان، فرصت‌سازی‌های شغلی و اقداماتی برای کاهش استرس و اضطراب در فرهنگ محیط کار خود ارائه کنید. در پایان، حین انجام استراتژی‌هایی برای کاهش ترک کار کارمندان، از اهمیت استخدام هوشمند غافل نمانید. از همان ابتدا افراد مناسب را استخدام کنید که نه‌تنها از نظر مهارتی مناسب باشند، بلکه با فرهنگ شرکت شما نیز همخوانی داشته باشند.