«تجارت خارجی،  پیشران خروج از رکود»
پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق ایران در سال 93 با اعتماد به عزم و اقدامات دولت انتظار می‌رود اتفاقات مثبتی در حوزه تجارت خارجی کشور به‌وجود آید: 1. کاهش هزینه‌ها طبیعتا حاشیه سود فعالان تجارت خارجی را کمی ترمیم خواهد کرد و در حوزه واردات زمینه رقابت و کاهش قیمت‌های داخلی کالاهای وارداتی فراهم می‌شود. 2. با ثبات نسبی نرخ ارز، تجارت خارجی نه تنها اثر التهابی در بازار داخلی به جای نخواهد گذاشت، بلکه آرامش نسبی را به این بازار منتقل خواهد کرد.

۳. با خروج کالاهای پتروشیمی از لیست تحریم، این حوزه به همراه میعانات گازی مستعد رشد صادرات محصولات پتروشیمی خواهد بود.
۴. اجرایی شدن گشایش اعتبارات اسنادی با پیش پرداخت ۳۰ درصدی می‌تواند هزینه‌های تامین مالی تولیدکنندگان و واردکنندگان در سال آینده را کاهش دهد و اثر خود را در قیمت تمام شده آنها نشان دهد.
۵. در حوزه واردات دارو و کالاهای اساسی با توجه به آزاد شدن ۲/۴ میلیارد دلاری ذخایر ارزی کشور، سهولت و سرعت بیشتری به‌وجود خواهد آمد.
۶. افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری بین ایران و سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی زمینه را برای احیای بازارهای از دست رفته فراهم خواهد کرد.
۷. در صادرات محصولات معدنی خصوصا سنگ‌آهن با توجه به افزایش حقوق دولتی معادن و قوت گرفتن احتمال وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، می‌تواند روند نزولی بیابد.
در جمع‌بندی باید گفت اگر سیاست‌گذاری با تدبیر لازم صورت گیرد و بخش خصوصی نیز با پشتکار تحرکات خود را افزایش دهد، می‌توانیم امیدوار باشیم تجارت خارجی، «پیشران خروج کشور از رکود اقتصادی و زمینه ساز برهه جدیدی از رشد اقتصاد در سال آینده» باشد.