بنا به تعریف کار کودکان در کنوانسیون بین‌المللی کار، «کودک کار» به کودکی گفته می‌شود که از سوی سرپرست یا والد خود به اجبار به فعالیتی واداشته می‌شود که وی را از رشد طبیعی و حتی روانی و جسمی‌اش باز می‌دارد، به عبارت دیگر هر کاری که کودک به واسطه آن از تحصیل و نشاط محروم شود و با انجام فعالیت‌های نادرست به سمت و سوی بزه‌کاری برود، در این تعریف جای می‌گیرد. متاسفانه وجود کودکان کار در جوامع امروزی ما به عنوان مساله‌ای لاینحل در آمده که از سوی دست‌اندرکاران اجتماعی، حقوقی و قضایی، برنامه‌ای در راستای حل آن ارائه نشده است و تنها به پاره‌ای فعالیت‌های نه چندان ریشه‌دار و عمیق که نتیجه‌ای هم در برندارند بسنده شده است.
از آنجایی که جامعه مسوولیت خود را در برابر این کودکان تنها با خرید از آنان یا نادیده گرفتن‌شان تمام‌شده انگاشته است از این رو این کودکان برای خانواده یا سرپرست‌شان بسیار سود آور تلقی شده و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. آمار موالید در بین این خانواده‌ها که اعتیاد و فقر مادی و فرهنگی از مشکلات اساسی آنان است رو به افزایش است، از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد که این قشر سهم بسزایی در آینده جامعه خواهند داشت.
در همین رابطه، جمعیت امداد دانشجویی- مردمی امام علی (ع) به عنوان سازمانی مردم نهاد و مستقل از سال ۱۳۷۸ با افتتاح دفتری در دانشگاه صنعتی شریف و با اخذ مجوز از وزارت کشور فعالیت رسمی خود را در زمینه رفع معضلات اجتماعی آغاز کرده و در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل متحد شده است، در حال حاضر جمعیت با بیش از پنج هزار عضو علاوه‌بر تهران، در استان‌هایی چون خراسان، هرمزگان، مازندران، اصفهان و ... فعالیت مستمر دارد. اعضای جمعیت امام علی عمدتا از اقشار دانشگاهی بوده و همگی به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند. خیرین می‌توانند با یک طرح یا در یک زمینه خاص مورد نظر خودشان به جمعیت کمک کرده و اطمینان داشته باشند که کمک‌های مالی آنها در همان زمینه به مصرف خواهد رسید. شماره تلفن روابط عمومی این جمعیت ۲۳۰۵۱۱۱۰ است. همچنین برای اطلاع از فعالیت این انجمن می‌توان به وب‌سایت جمعیت امداد دانشجویی ـ مردمی امام علی (ع) به نشانی www.sosapoverty.org مراجعه کرد.