رضایت مشتریان افتخار است نه داشتن تندیس
نظام‌مافی را شاید بشود یک نمونه شاخص و متفاوت از نسل در حال ظهور مدیران ایرانی در کلاس جهانی دانست. او دوره دبیرستان را در سوییس و تحصیلات دانشگاه را در آمریکا گذرانده است. وی پس از اتمام تحصیلات و کسب تجربیات کاری لازم به میهن بازگشته است. نظام مافی امروز شرکتی را اداره می‌کند به نام بولر که مشهورترین برندهای تولید کننده ماشین آلات صنایع غذایی، صنایع ریخته گری و رنگ در سطح بین المللی است. نظام مافی علاوه بر این سمت ریاست هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران- سوییس را نیز عهده دار است. معتقد است دولت بهتر است از دخالت در اقتصاد پرهیز کند و به وظیفه خود که نظارت بر بازار است بپردازد و نه رقابت با بخش خصوصی و یا دخالت در بازار. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این مدیر موفق و همچنین دستاوردهای شرکت بولر با وی به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

لطفا درباره سوابق تحصیلی و اجرایی خود اندکی توضیح دهید؟
بنده دوره راهنمایی را در دبیرستان البرز گذراندم وبرای تحصیل در دوره دبیرستان عازم کشور سوئیس شدم. دوره دانشگاه را در کشور آمریکا با تحصیل در رشته زمین‌شناسی و MBA به پایان رساندم. بعد از دانشگاه در چندین شرکت آمریکایی از جمله American Express کار کردم. ۳۵ ساله بودم که به ایران بازگشتم و مدیرعامل شرکت SGS ایران شدم و از سال ۲۰۱۰ تاکنون مدیرعامل شرکت بولر در ایران و از امسال مدیر منطقه اروپا آسیای مرکزی برای شرکت بولر شدم.

تاریخچه فعالیت شرکت بولر را در ایران بیان کنید؟
بولر یک شرکت خصوصی و کاملا سوئیسی در حوزه ماشین‌آلات صنایع غذایی، ریخته گری و رنگ است که حدود 45 سال است که در ایران حضور دارد و کارخانجات تولید آرد، خوراک دام و طیور، ماکارونی ، رنگ و شالیکوبی و غیره .... سراسر کشور از دستگاه‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند.
شرکت بولر بعد از انقلاب تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران گرفت و کارخانه‌ای به منظور تولید ماشین آلات در شهرستان آستارا خریداری کرد.
3درباره نوع فعالیت و محصولات شرکت بولر توضیح دهید؟
ما در شرکت بولر ماشین‌آلات کارخانجات تولید آرد، ماکارونی، شکلات، روغن، خوراک دام وطیور و دستگاه‌های کستروژن،دستگاههای تولید رنگ و ریخته گری را بفروش می‌رسانیم.
دستگاه‌هایی که شرکت بولر در ایران تولید می‌کند شامل دستگاه‌های تولید آرد، نگهداری و بوجاری و انتقال غلات و شالکوبی برنج است. در این این زمینه مهندسی، طراحی، نصب و راه‌اندازی و گارانتی تمام پروسه تولید را انجام می‌دهیم. امسال 4 دستگاه شالکوبی جدید تولید کردیم زیرا اعتقاد داریم با تولید این ماشین آلات جدید هدر رفت برنج کاهش می یابد که این امر می‌تواند نقش مهمی در کم کردن واردات برنج به کشور داشته باشد. دراین خصوص اعتقاد دارم این، یک حرکت فرا ملی است.
علاوه بر این ماشین‌آلات ساخته شده در آستارا توسط این شرکت به کشورهای آذربایجان، پاکستان و ترکیه نیز صادر می‌شود.

به عنوان یک صنعتگر ، به نظر شما صنعتگران ایران با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
بزرگترین مشکل زنجیره قطعات است. متاسفانه قطعات مورد استفاده در کشور دارای کیفیت پایین است و کیفیت آنها یکسان نیست. ما در شرکت بولر چون با استاندارد سوئیس ماشین آلات تولید می‌کنیم در نتیجه نمی توانیم از قطعات بی‌کیفیت برای ماشین آلات خود استفاده کنیم که متاسفانه این قطعات در کشور کم یافت می‌شود.
این مشکل در کشورهای تازه پیشرفته صنعتی برطرف شده است؛ برای مثال در کره جنوبی یکی از نقاط قوت صنعت، زنجیره تأمین است در حالی که این موضوع در کشور ما به یکی از نقاط ضعف صنعت تبدیل شده است. تمرکز زنجیره تأمین در کشور ما بر روی واردات است.

پیشنهاد خاصی برای رفع این مشکلات دارید؟
خیر ، برای حل این مشکلات به بازار رقابت آزاد نیاز داریم. بازار رقابت آزاد باید ایجاد شود تا بتواند رشد کند. در کشور ما به علت دخالت های دولتی، بازار رقابت ضعیف شده است. به‌عنوان مثال به علت وضع سیاست های سنگین و مزاحمت های فراوان، یک قطعه ساز باید از کیفیت قطعه تولیدی کم کند تا تولید آن برایش سودآور شود. این امر باعث ورود قطعه کم کیفیت به زنجیره تأمین خواهد بود.
بنظر من دولت می تواند با تغییر وکارآمد کردن یک سری از قوانین به بخش صنعت کمک کند ولی در نهایت دولت باید از دخالت در اقتصاد کشور پرهیز کند. هیچ بنگاه دولتی در دنیا وجود ندارد که کالای با کیفیت تولید کند. وظیفه دولت نظارت و تنظیم بازار است و نباید با بخش خصوصی رقابت کند. این بیماری است که گریبان گیر صنعت کشور است. حذف دخالت های دولتی در اقتصاد کشور بزرگ ترین کمک به بخش صنعت کشور است. بازار رقابت آزاد سطح فقر را در جامعه پایین می‌آورد و باعث تخصیص بهتر منابع می‌شود در نتیجه زمینه صنعتی شدن کشور را فراهم می کند. هر کشوری که با موفقیت صنعتی شده است بدون شک حاصل عدم دخالت دولت بوده است؛ حتی در کشور چین که دولت دخالت شدیدی در موارد مملکتی داشت، موفقیت صنعتی شان از زمانی شروع شد که وارد بازار آزاد اقتصاد شدند.

بولر چه مواردی را از نظر آینده نگری در تولید مدنظر قرار می‌دهد؟
2 نکته اصلی به عنوان خط مشی‌های اصلی آینده شرکت بولر مطرح است موضوع هدر رفتن غلات قبل از رسیدن به سفره مردم است. در کشورمان حدود 40 درصد از محصول در زمان کشت، برداشت، نگهداری و تبدیل از دست می‌دهیم. و مساله بعدی، مشکل کم‌آبی در جهان است. اینکه ما چگونه بتوانیم تولیداتمان را با در نظر گرفتن رشد جمعیت و کم آبی، بهتر استفاده کنیم .

در شرکت بولر چقدر بر روی موارد مورد اشاره، فعالیت انجام شده است؟
تمرکز شرکت در حال حاضر روی موضوع ۴۰ درصد هدر رفت غلات در کشور است. این یک مساله مهم است که با ساخت خط تولید برنج شروع شده است.

افتخارات شرکت بولر چیست؟
بزرگترین افتخار بولر، رضایت مشتریان آن است. بنده، اعتقادی به دریافت گواهینامه و تندیس و مطرح کردن آنها به عنوان افتخارات شرکت ندارم. عقیده دارم بهترین افتخار برای ما رضایت مشتریان‌مان است. برای مثال شرکت آرد جنوب به مدیریت آقای میثمی‌فرد، حدود 40 سال است که از ماشین‌آلات بولر بدون تعویض از آن زمان استفاده می‌کند و توانسته آرد با کیفیت و بدون ضایعات تولید کند.این مجموعه نمونه‌ای از افتخارات بولر میباشد.
موضوع مشتری‌مداری را در شرکت بولر چگونه رعایت کرده‌اید؟
مشتری‌مداری 2 بخش دارد یکی اینکه دستگاهی را به فروش برسانیم که نیاز مشتری را برطرف کند و دستگاه فروخته شده همانی باشد که به مشتری قول داده‌ایم که همان اصل مشتری مداری است. نکته بعدی سرویس دستگاه‌ها است. یعنی سرویس و خدمات ما به گونه‌ای باشد که کار مشتری را به وقفه نیندازد. مشتری با وجود نگرانی هایی که در امر تولید و تجارت دارد نمی‌تواند نگران دستگاه باشد و وظیفه ما این است که این نگرانی‌ها را برطرف کنیم. اعتقاد داریم در بازار رقابت آزاد اگر مشتری از محصولات و خدمات دستگاه‌ها، ناراضی باشد در بازار رقابت دوام نخواهیم آورد.

درباره اتاق بازرگانی ایران- سوئیس توضیح دهید؟
اتاق بازرگانی ایران- سوئیس حدود یک سال و نیم پیش با کمک جناب آقای نهاوندیان رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران، آقای سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی و سفیر وقت سوئیس در ایران شروع به فعالیت کرد. اتاق بازرگانی ایران- سوئیس هم اکنون در رده سومین اتاق بازرگانی مشترک، از نظر میزان فعالیت قرار دارد. این اتاق در حال حاضر ۱۰۵ عضو دارد و فعالیت‌های آموزش و اقتصادی در حوزه شریک‌های تجاری فی‌مابین در کشور دارد. در این راستا هیات‌های تجاری هم از ایران به سوئیس و هم بالعکس تبادل می‌شود و توانسته‌ایم جلسات بسیار خوب با شرکت‌ها برقرار کنیم. سعی ما در این اتاق بر این است که چرخه اقتصاد و حجم تجاری بین دو کشور را بیشتر کنیم. با در نظر گرفتن اینکه کشور سوئیس یک کشور استراتژیک برای کشور ما است. هم از نظر اینکه این کشور به نفت و گاز ما نیاز دارد و هم از این نظر که ما به محصولات این کشور در حوزه سلامت و طراحی ماشین‌آلات نیاز داریم .

فعالیتهای اخیر اتاق بازرگانی ایران- سوئیس چیست؟
در مجمع اخیر اتاق بازرگانی ایران- سوئیس، آقای سلیمی که زحمت اصلی راه‌اندازی این اتاق را بر عهده داشت به علت حجم کار و انتخاب در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از سمت رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران- سوئیس کناره‌گیری کردند و به‌عنوان رئیس افتخاری اتاق فعالیت خواهند کرد و بنده مسئولیت اجرایی اتاق را به عهده گرفتم.
همچنین همایشی به نام همایش(( ایران پس از تحریم)) در شهریورماه امسال در شهر زوریخ سوئیس به همت اتاق بازرگانی ایران - سوئیس برگزار می‌شود تمرکز این همایش روی صنعتگران است. هدف از برگزاری این همایش آشنایی دوباره صنعتگران سوئیسی با بازار ایران و سرمایه‌گذاری و فعالیت در ایران است. امیدوارم بتوانیم از این پتانسیل و فضای ایجاد شده در مذاکرات ۱+۵ برای جذب شرکتهای خارجی در کشور استفاده کنیم.

نظر جنابعالی درباره مذاکرات اخیر با ۱+۵ چیست؟
بنده به روند مذاکرات 1+5 خوشبین هستم و اعتقاد دارم رویکرد دولت در این زمینه درست بوده است و این کار با در نظر گرفتن منافع ملی انجام می‌شود. این توافق به چند دلیل برای ما مهم است. در حال حاضر کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که در آینده مشکل اصلی آنها کشورهای عربستان و ترکیه خواهند بود. طرز فکر وهابیت عربستان و تفکرات آقای اردوغان در درازمدت برای آنها قابل تحمل نخواهد بود ولی آنها به این نتیجه رسیده‌اند که با ایرانی ها می‌توانند کار کنند و اگر با ایران توافق کنند ، ایران مسئولیت پذیر است.