دنیای اقتصاد- پرونده تعطیلات نوروزی سال 94 هجری خورشیدی هم با همه تلخی‌ها و شیرینی‌ها و اخبار ریز و درشتش بسته شد و شاید خالی از لطف نباشد حالا نگاهی به پشت سرمان بیندازیم و بر آنچه که شاید بتوان آن را مهم‌ترین اخبار حوزه فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی دانست، مروری داشته باشیم. در این ایام اخبار متعددی در موضوعات مختلف، از سفر شخصیت‌های ملی به استان گرفته تا حوادثی از قبیل امدادرسانی به زائران و اسکان آنان و نصب المان‌های مشهد و ...، بر روی خروجی خبرگزاری‌های استان خراسان رضوی قرار گرفت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

تکمیل 98 درصدی ظرفیت
واحدهای اقامتی استان
سرزمین خورشید در نوروز 94 نیز همچون سال‌های گذشته میزبان عاشقانی بود که حریم رضوی مقصد سفرشان بود؛ در روز اول فروردین ماه امسال به طور میانگین 98 درصد ظرفیت واحدهای اقامتی خراسان رضوی تکمیل شد. بر اساس آمار 54 درصد از مجموع زائران و مسافران مقیم، در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها اقامت داشته‌اند و 22 درصد در مدارس، 17 درصد در منازل شخصی و هفت درصد در کمپ‌های موقت به سر برده‌اند.
کمپ‌های سطح شهر مشهد نیز در این ایام پذیرای زائران بودند و در نخستین روز سال،۱۰ هزار و ۸۶۹ نفر از زائران نوروزی در کمپ‌های زائر سطح شهر اسکان یافتند.

نخستین حریق مشهد در سال ۹۴
حدودا یک ساعت از تحویل سال گذشته بود که سامانه 125 مشهد نخستین حادثه شهر را در سال جدید ثبت کرد؛ حریقی که بر اثر سرایت آتش ناشی از شمع سفره هفت‌سین در منزل خانواده‌ای واقع در خیابان خواجه‌‍‌ربیع مشهد اتفاق افتاد.

سفر وزیر بهداشت به مشهد
وزیر بهداشت در ایام نوروز سفری به مشهد داشت و در حاشیه این سفر و در جمع کارکنان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی ابن سینا و عیادت از بیماران این بیمارستان روانپزشکی مشهد اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین در شهرهای بزرگ کشور زیر پوشش کامل خدمات بهداشتی درمانی قرار می‌گیرند.
حسن قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت روان مشکلات فراوانی داریم، خاطرنشان کرد: امکانات روان درمانی و مشاوره در کشور اندک است؛ تعداد تخت‌های روانپزشکی بسیار اندک است و کمبود حدود40 هزار تخت در سراسر کشور برای پذیرش بیماران روانی وجود دارد. وی از خیران سلامت خواست در سال جدید وزارت بهداشت را نسبت به تأمین تخت‌های مورد نیاز برای پذیرش بیماران روانی در بیمارستان‌ها، یاری دهند.

چراغانی نوروزی و نصب المان‌های بانشاط بعد از ایام فاطمیه
فضاسازی شهر مشهد در نوروز ۹۴ به دلیل تقارن با ایام فاطمیه حال و هوای فاطمی داشت و چراغانی نوروزی سطح شهر و نصب پرده‌های الوان پس از ایام فاطمیه انجام شد.
همچنین با توجه به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) المان‌های نوستالوژیک و با نشاط نوروز 94 از ششم فروردین در مکان‌های مختلف شهر مشهد همچون میدان قائم(عج)، میدان استقلال و ابتدای بولوار امامت نصب شد.

مشهد میزبان معاون گردشگری کشور
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این ایام سفری به مشهد داشت و در حاشیه این سفر با اشاره به اینکه مشهد دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد پایتخت معنوی ایران در تعطیلات نوروز ۹۴ بیش از آنچه که پیش‌بینی شده است، میزبان گردشگران، مسافران و زائران باشد.
مرتضی رحمانی موحد همچنین در این سفر از کمپ غدیر مشهد و تعدادی از فروشگاه‌های مواد غذایی، سوغات و محصولات فرهنگی بازدید و در جریان نحوه عرضه این محصولات و نظارت بر آن‌ها قرار گرفت.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نشست خبری ستاد گردشگری خراسان رضوی در آرامگاه فردوسی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار خانه مسافر منتظر صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی است اما بسیاری از این تعداد ضابطه لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها ۱۱ هزار خانه مسافر موفق به اخذ مجوز شده‌اند؛ ما حتی به خانه مسافرهایی که استفاده اقتصادی در آن بر ظرفیت خدماتی غلبه داشت مجوز ندادیم و تنها خانه مسافرهایی مجوز می‌گیرند که قیمت اجاره آن‌ها بیش از حدمتعارف نباشد.
رحمانی موحد با اشاره به هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی برای صدور مجوز به خانه مسافرها خاطرنشان کرد: هدف ما این است که مسافران اقشار کم‌درآمد هم بتوانند از محیط مناسب اسکان برخوردار باشند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در حال حاضر یکی دیگر از پدیده‌های آزاردهنده در مشهد وجود راهنمایان غیرمجاز است که می‌تواند به جاذبه‌های گردشگری شهر آسیب بزند؛ مدیریت شهری نباید اجازه فعالیت به این راهنماها را بدهد؛ در عین حال ما نیز آمادگی سازماندهی راهنمایان غیرمجاز و تبدیل آن به راهنمایان مجاز را داریم.

کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در استان
سومین روز فروردین ماه بود که اداره کل هواشناسی خراسان رضوی از کاهش 10 درجه‌ای دما در سطح استان خبر داد؛ همچنین شهر مشهد نیز که در نخستین روزهای سال جاری آب و هوایی تابستانه داشت و دومین روز فروردین را با دمای 27 درجه سانتیگراد پشت سر گذاشته بود، در روز سوم فروردین ماه با کاهش 15 درجه‌ای دما مواجه
شد.
اقامت 6000 نفر
در سالن‌های سرپوشیده مشهد
برودت هوا در سومین روز از فروردین ماه، 6820 نفر از زائران مشهد را به سالن‌های سرپوشیده شهرداری کشاند که از این تعداد 2150 نفر در نمایشگاه بین‌المللی اسکان یافتند.

سوگواری شب شهادت حضرت فاطمه(س)
حرم مطهر امام رضا(ع) همزمان با شب سالگرد شهادت یگانه بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) میزبان هزاران زائر و مجاور در ایام نوروز بود که در غم جانگداز رحلت آن بانوی بزرگ به سوگ نشستند.

اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در استان
شهرهای مختلف استان در سالروز شهادت دخت نبی اکرم(ص) به سوگ نشستند؛ همچنین در این روز اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در عرصه میدان شهدای مشهد
برگزار شد.
نجات 65 مسافر گرفتار در برف
بارش برف بهاری در چهارمین روز فروردین ماه در برخی محورهای استان، مسافران نوروزی را غافلگیر کرد و ۶۵ نفر از آنان در گردنه نیوان واقع در شمال استان گرفتار شدند که نیروهای هلال احمر به کمک آنان شتافتند و ۲۵ نفر آنان را به صورت اضطراری اسکان دادند.

اجرای تئاترهای خیابانی در مشهد
در پنج روز نخست سال، تئاترهای خیابانی همزمان با ایام سوگواری فاطمیه و با موضوع مذهبی و پیرامون شهادت حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) توسط سه گروه در سطح شهر مشهد اجرا شد. همچنین از 6 فروردین ماه تا پایان تعطیلات نیز تئاترهایی در سطح شهر مشهد با موضوع آداب میزبانی، فرهنگ رانندگی و ترافیک، زیارت، هویت شهری، سواد رسانه‌ای و سبک زندگی ایرانی - اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به اجرا درآمد.

سفر معاون میراث فرهنگی کشور به مشهد
معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز از دیگر شخصیت‌های ملی بود که در تعطیلات نوروز سری به مشهد زد.
محمد حسن طالبیان هدف از سفر خود به پایتخت معنوی ایران را بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی و نظارت بر نحوه ارائه خدمات به بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی- تاریخی استان اعلام و در این سفر از آرامگاه فردوسی بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت این آرامگاه و آمار بازدیدکنندگان از این مکان فرهنگی قرار گرفت.

نصب نمادهای نوروزی در مشهد
بامداد پنجم فروردین ماه نصب نمادهای نوروزی در مشهد شروع شد و طی آن چهار نماد در میدان احمدآباد(مدرسه‌ موش‌ها)، میدان استقلال(کیک عروسی)، میدان جانباز(داستان کودکان شنگول و منگول) و در بلوار دوم طبرسی با موضوع حال و هوای رنگی نمادهایی نصب شد.

آمادگی برای روز طبیعت
اخبار سایت‌های مختلف حکایت از همراهی آب و هوا با گردشگران در روز طبیعت داشت؛ همچنین در این روز محدودیت‌های ترافیکی خاصی در سطح استان و به ویژه مشهد اعمال شد و دستگاه‌های مختلف از جمله آتش‌نشانی، پلیس، اورژانس و ... به ارائه خدمات پرداختند. در این روز بر اساس آمار سازمان آتش‌نشانی مشهد 25 حریق و حادثه اتفاق افتاد که خسارت جانی در پی نداشت.

اجرای 600 تئاتر خیابانی در مشهد
آمارهای سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد حاکی از آن است که در ایام تعطیلات نوروز ۶۰۰ مینی‌مال و تئاتر خیابانی در ۱۴ طرح مختلف در سطح شهر و بیشتر پارک‌ها اجرا شد که موضوع و محتوای اصلی آن‌ها، مسائل اقتصادی و تاکید بر فرهنگ مصرف است.

اسکان ۶۶ هزار نفر شب
در پایگاه‌های اسکان شهرداری مشهد
در تعطیلات نوروز ۹۴، تعداد ۶۶ هزار و ۲۴ زائر در مراکز اسکان شهرداری مشهد اسکان یافتند؛ همچنین در این ایام ۱۰ هزار و ۸۱۶ نفر به تورهای مشهدگردی مراجعه کردند.
بر اساس اعلام ستاد اسکان فرهنگیان خراسان رضوی در نوروز امسال یک میلیون و 567 هزار و 252 نفر در پایگاه‌های اسکان فرهنگیان استان اقامت کردند که این آمار معادل اقامت 339 هزار و 704 نفر و 70 هزار 84 خانوار فرهنگی است و بر اساس آمار اقامت در پایگاه‌های اسکان فرهنگیان استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پنج درصدی داشته است.

امدادرسانی به 476 حادثه‌دیده
امدادگران جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در این ایام همچون سال‌های گذشته در قالب طرح ایمنی و سلامت نوروزی فعال بودند و از ابتدای این طرح در مجموع ۱۸۱ مورد حادثه به مرکز هماهنگی و کنترل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اعلام شد که بر اثر آن ۷۵۷ تن دچار حادثه و ۴۷۶ نفر مجروح شدند که از مجموع این مصدومان ۲۰۶ نفر توسط گروه‌های امداد و نجات به مراکز درمانی و فوریت‌های پزشکی انتقال یافته و بقیه به صورت سرپایی و در محل حادثه درمان شدند.

افزایش ۱۰ درصدی تصادفات جرحی
در استان
به گفته پلیس راهور خراسان رضوی تصادفات جرحی استان در نوروز ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که تعداد تصادفات فوتی نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. در طرح سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۵۰۰ تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در شهرستان‎‌های استان رخ داده که این تعداد ۹ کشته و ۴۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

افزایش ۵ درصدی حریق و حادثه در مشهد
بنابر اعلام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در نیمه نخست سال جاری تعداد حریق و حادثه در این شهر نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش یافت و در دو هفته ابتدای امسال 458 حریق و حادثه در این شهر به وقوع پیوست که 297 مورد از این تعداد حادثه و 161 مورد حریق بوده است.