صنعت گردشگری، مشکلات اصناف را حل می کند
دنیای اقتصاد: رئیس اتاق اصناف اصفهان از پخش برنامه "روزی از نو" با هدف معرفی اصناف و واحدهای صنفی شاخص اصفهان از شبکه پنج سیما خبر داد.

محمدرضا پاک نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به پخش برنامه "روزی از نو" و رقابت اصناف و مشاغل مختلف اصفهان در این برنامه، بیان کرد: در نظر داریم با پخش این برنامه از شبکه اصفهان، اصناف بیشتر دیده شود همچنین جایگاه مردم به عنوان مصرف کننده در ارتباط با مجموعه های صنفی مشخص شود. وی با بیان اینکه اصناف شاخص و شایسته اصفهان برای حضور در این برنامه تلویزیونی انتخاب می شوند، اظهار کرد: قرار است هر هفته از طریق اتاق اصناف یک صف که بیشتر با مایحتاج اصلی مردم در ارتباط است انتخاب و براین اساس 3 مدیر واحد صنفی با توجه به سه محور نوآوری، خلاقیت و اصول حرفه ای و مشتری مداری برای حضور در این برنامه دعوت شوند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان به پنل ارتباطی درنظر گرفته شده در این برنامه اشاره کرد، افزود: همشهریان با توجه به این پنل به شرکت کنندگان امتیاز داده و در برنامه بعدی برای واحد صنفی برگزیده تندیس هایی درنظر گرفته می شود. وی با تاکید بر اینکه این برنامه و طرح موجب ارتقا فعالیت صنوف مختلف می شود، گفت: این برنامه تلویزیونی با کار مشترک کانون کارآفرینی استان، اتاق اصناف و مشارکت صدا و سیما در 25 قسمت در قالب مسابقه و رقابت پخش خواهد شد و قرار است از 25 آذر ماه و هر چهارشنبه شب از شبکه اصفهان پخش شود.پاک نژاد در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به جایی رسیده ایم که واحدهای صنفی که حقوق مردم و احکام کسب را رعایت می کنند باید لوحی در محل کسب و کارشان نصب شود تا مردم نسبت به این موضوع آگاهی یابند. وی تصریح کرد: به دنبال تشویق کسبه برای رعایت اصول کسب در شاخص های مختلف در راستای رضاتمندی 100 درصدی مردم هستیم.

به گفته رئیس اتاق اصناف اصفهان، اگر یک واحد صنفی در شرایط رکود اقتصادی فعلی دوام آورده و تخلفی نداشته باشد باید برای تقویت این اصول، به مردم معرفی شود چرا که این اقدامات موجب رشد اصناف می شود.مشاور اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست پیرامون این برنامه تلویزیونی، گفت: بعد از پایان برنامه "روزی از نو" قرار است برای نخستین بار در کشور و با هماهنگی اتاق اصناف، برنامه معرفی چهره های ماندگار حوزه اصناف برگزار شود. مجتبی بهرامی پور بیان کرد: شعار این برنامه "مسابقه ای برای همه! رای و نظر شما حال شهر را خوب تر می کند" است و البته قرار نیست این مسابقه برد و باخت باشد بلکه نوعی الگوسازی و فرهنگ سازی برای دیگر اصناف است. وی با اشاره به اینکه در هر قسمت 3 واحد صنفی رقابت می کنند، افزود: سه واحد صنفی که در این برنامه حضور می یابند واحدهای نمونه شهر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در پایان قسمت برنامه بعدی با نظر مردم، واحد صنفی نمونه معرفی می شود، تصریح کرد: تندیسی با عنوان نقیب به واحد نمونه اهدا می شود.به گفته وی، ایجاد امید و نشاط در حوزه کسب و کار جامعه و ترویج اخلاق اجتماعی، الگوسازی در اصناف و مشاغل مختلف با هدف ارتقا فعالیت کسب و کار، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس اصناف، دانش افزایی و ارتقا آگاهی فردی از جمله اهداف پخش برنامه "روزی از نو" است. بهرامی نژاد شاخص های این برنامه را اصول حرفه ای و مهارت کسب و کار هر صنف، نوآوری و خلاقیت و مشتری مداری عنوان کرد. به گفته وی نقیب در فرهنگ کار ایرانی با مرام پهلوانی و فتوت نامه است.مشاور اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: با پخش این برنامه به دنبال این هستیم که جایگاه کاسبان نمونه هر شهر مشخص شود تا الگویی برای جوانان باشد. بهرامی پور تاکید کرد: واحدهای صنفی نمونه این برنامه، کاسبان آرمان شهر سُرمه خواهند بود و قرار است به همت اتاق اصناف و اتاق بازرگانی اصفهان به صورت پایلوت یک شهر عالی را بسازیم.

در ادامه این نشست خبری رئیس اتاق اصناف اصفهان در پاسخ به سوالی پیرامون نصب صندوق های مکانیزه فروش، اظهار کرد: معتقدیم که باید حقوق مصرف‌کننده و همچنین وضعیت مالیاتی واحدهای صنفی مشخص شود، صندوق مکانیزه نقش موثری در شفاف‌سازی معاملات اقتصادی دارد.محمدرضا پاک‌نژاد با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم در این راستا به افرادی که تازه وارد عرصه اقتصادی شدند، داده می‌شود، خاطرنشان کرد: بدون شک افرادی که از صندوق مکانیزه استفاده کنند از آسایش بهتری نسبت به عملکرد مالیاتی و نگرانی‌های خود در این راستا برخوردارند. وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنفی دارای معیشت کافی نیستند، بیان کرد: این واحدها به‌دلیل اینکه از شفاف‌سازی مالیاتی برخوردار نیستند سازمان امور دارائی نیز به‌دلیل نبود مستندات، اظهارات این افراد را قبول نمی‌کند. وی گفت: اگر واحدهای صنفی از صندوق مکانیزه استفاده کنند می‌توانند مشمول معافیت مالیاتی یا پرداخت مالیات اندک شوند که این امر سبب رضایت‌مندی آنها خواهد شد و در این راستا بیشتر صنوف توزیعی که از صندوق مکانیزه استفاده کرده‌اند و از این موضوع رضایت دارند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه برای نرم‌افزار مورد نیاز صندوق های مکانیزه با شرکت‌های معتبری در حال مذاکره هستیم، افزود: به‌دنبال این هستیم که از طریق این کار واحدهای صنفی برای پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه نشوند. وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون طرح وام 10 میلیون تومانی خرید کالا و لوازم خانگی اکنون در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: این طرح ناموفق بوده و باید کارشناسان این حوزه به‌ویژه رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این راستا پاسخ شایسته‌ای بدهند.پاک‌نژاد با بیان اینکه به ‌صورت رسمی هیچ ابلاغیه‌ای پیرامون طرح 10 میلیون تومانی خرید کالا به اتاق اصناف استان اصفهان ابلاغ نشده است، افزود: این طرح تنها در تهران بوده و بانک مرکزی نیز تا حد کمی در ناموفق بودن این طرح نقش داشته است. وی با بیان اینکه به‌منظور ارتقای سلامت رؤسای اصناف، اتحادیه‌ها و خانواده‌هایشان تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق اصناف استان اصفهان و کلینیک سلامت ایرانیان منعقد شده است، تصریح کرد: در گذشته این موضوع هزینه‌های سنگینی را برای اصناف و خانواده‌هایشان به‌همراه داشت اما با انعقاد این تفاهم‌نامه و در راستای ارتقای سلامت آنها این هزینه‌ها رایگان شده است.

پاک‌نژاد خاطرنشان کرد: هر 3 ماه یکبار رؤسای اتاق اصناف کشور در اجلاس تهران شرکت می‌کنند و به ارائه گزارش و عملکرد چند ماه گذشته خود می‌پردازند.وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد اتاق اصناف استان اصفهان با توجه به اینکه اصفهان به ‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شده چگونه است، گفت: بدون شک صنوفی که در حوزه توریسم و گردشگری فعالیت می‌کنند نقش بسزایی در این امر ایفا کردند.رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه بسیاری از صنایع دستی حال حاضر جهان مربوط به کشورمان و به‌ نوعی مربوط به اصفهان است، افزود: در این راستا اعتبار ویژه‌ای به اصفهان داده شده و اتاق اصناف استان اصفهان نیز به‌دنبال حفظ و ارتقای این اعتبار است.پاک‌نژاد تصریح کرد: اگر اقتصاد اصفهان برای‌مان مهم است باید به حوزه توریسم و گردشگری آن توجه ویژه‌ای کنیم اگر چه در چند سال اخیر به این موضوع اهمیت بیشتری داده شده، در حقیقت توریسم و گردشگری نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات اصناف را برطرف کند.