تفاهم نامه همکاری سازمان نظام مهندسی تهران و انجمن صنفی تولید کنندگان بتن سبک امضا شد
افسانه سیفی‌ناجی - انجمن صنفی تولید کنندگان بلوک سبک اتوکلاو شده AAC ، از انجمن‌های نوپایی است که فعالیت خود را در عرصه صنعت و ساختمان آغاز کرده است. محمد مهدی نثاری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی بلوک سبک اتوکلاو شده گفت: با توجه به مزایای قابل توجه بهره گیری از بلوک سبک اتوکلاو شده AACدر ساخت و ساز بجای مصالح سنتی و کاهش 20 درصدی وزن ساختمان، این صنعت به سرعت در کشور در حال گسترش بوده و مورد توجه جمع کثیری از فعالان عرصه ساخت و ساز از جمله نظام مهندسی استان تهران قرار گرفته است. انجمن صنفی در اولین گام با عقد تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی، گام بلندی برای گسترش فعالیت‌های خود برداشت. مراسم امضای تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی استان تهران و انجمن صنفی تولید کنندگان بلوک سبک اتوکلاو شده در هتل المپیک تهران با حضور جمعی از بزرگان و مدیران نظام مهندسی و اعضای انجمن صنفی بلوک سبک برگزار شد. در این مراسم، اعضای هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران، انبوه سازان، مهندسین مشاور و مهندسین ساختمان از استانهای مختلف حضور داشتند.
یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه مساعد برای فرهنگ سازی و وضع قوانین الزام آور به منظور رواج بکارگیری فناوری های جدید و مصالح استاندارد در ساخت و سازها تاکید کرد: خوشبختانه با این تفاهم نامه زمینه مساعدی فراهم شده است تا به شکل کاملا حرفه ای و هدفمند، با برگزاری سمینارهای تخصصی و سلسله نشست‌های علمی در مورد فناوری های نوین، فرهنگ سازی صورت گیرد که حاصل آن قطعا منجر به افزایش و علاقه مندی سطح جامعه مهندسی به این امر خواهد بود.


بهره‌گیری از مصالح استاندارد، رکن مهم توسعه پایدار است
حیدرجهانبخش عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که مطالبه اصلی و مشخص جامعه مهندسی از حوزه ساختمان، تخصصی شدن این امر است، گفت: تا زمانی که ساخت و ساز توسط افراد غیرمتخصص صورت می گیرد به هیچ وجه نباید انتظار داشت که منزلت و اعتبار حرفه ای مهندسان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.
وی از جمله ابزارهای لازم جهت تخصصی شدن موضوع ساخت و ساز را بکارگیری مصالح نوین و استاندارد دانست و گفت: بهره گیری از مصالح استاندارد از بعد مقوله توسعه پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است و تضمین کیفیت ساختمان در گروی تخصصی شدن حوزه ساخت و ساز است. بدون شک اگر انسجام لازم در میان جامعه مهندسی باشد می توان امیدوار بود که تحقق اهداف موردنظر امکان پذیر باشد.


نثاری: استاندارد سازی ساخت و ساز، مهم ترین هدف انجمن است
محمد مهدی نثاری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی بلوک سبک اتوکلاو شده در خصوص استاندارد سازی ساخت و ساز در ایران گفت: این محصول نوین ساختمانی از فناوری های جدید در ایران محسوب می شود. بلوک AAC دارای ویژگی‌های ارزشمندی است که سازمان ها و نهادهای ذیصلاح بهتر است برای حفظ منابع و سرمایه‌های ملی در جهت استفاده بیشتر از آن به جای مصالح سنتی (آجر، سفال و بلوک های سیمانی)، جدی تر وارد میدان شوند.
وی افزود: امضای تفاهم نامه همکاری مشترک در راستای آشنایی بیشتر دست اندرکاران موضوع ساخت و ساز در کشور بود، و این مراسم نخستین گام ما محسوب می شود. سازمان نظام مهندسی یکی از سازمان های فعال در عرصه ساخت و ساز کشور است که با وضع قوانین الزام آور می تواند مطابق استانداردهای روز جهان سازندگان را به تبعیت از خود وادارد. ما مدتها با سازمان نظام مهندسی استان تهران در مکاتبه بودیم تا بتوانیم از این سازمان به عنوان یکی از ارکان فرهنگ سازی در عرصه ساخت و ساز بهره ببریم.
نثاری خاطرنشان کرد: بلوک سبک اتوکلاو شده 20درصد وزن ساختمان را کاهش می دهد، 15درصد از میزان ملات کم کرده و سرعت اجرا را 15درصد افزایش می دهد. همچنین عایق صددرصد حرارت بوده و بین 35 تا 45درصد عایق صوت است. استفاده از این مصالح از تبدیل شدن خاک هایی با قدرت کشاورزی و نباتی به مصالح ساخت و ساز جلوگیری می کند.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مهم ترین اهداف انجمن صنفی، فرهنگ سازی در زمینه ساخت و ساز با مواد سبک است. امروزه بخش عمده ای از فعالیت های ساخت و ساز در کشور توسط سازندگان غیرحرفه ای انجام می شود. ساخت و ساز غیرحرفه ای نه تنها به صنعت ساخت و ساز کشور لطمه می زند، بلکه باعث کم شدن قدرت ساختمان‌ها و صدمات چندین برابر در زمان بلایای طبیعی مانند زلزله می شود.
به گفته وی، علاوه بر گسترش فرهنگ سازی در زمینه صنعتی سازی ساخت و ساز، از مهم ترین وظایف انجمن، گسترش تولید بلوک سبک در سراسر کشور است؛ چرا که امروزه هشت کارخانه در زمینه ساخت بلوک سبک فعالیت می‌کنند و اگر هر هشت کارخانه با تمام ظرفیت تولید کنند، تنها پاسخگوی 5درصد از نیاز کشور خواهند بود. همین مسئله مسئولیت مارا سنگین تر می کند. از یک سو باید این محصول را با تمام توان به ایرانیان بشناسایم و از سوی دیگر ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
وی با اشاره به راههای افزایش پتانسیل کشور با بلوک سبک گفت: برگزاری کنفرانس ها، نمایشگاه، همایش‌های علمی و آموزشی با دعوت از مشاورین ساخت و ساز و مهندسین ناظر ، تهیه دستورالعمل‌های اجرایی با استفاده از استانداردهای بین المللی از جمله برنامه‌های ما برای گسترش این صنعت در آینده است.


رستگاری: استفاده از بلوک سبک را در ایران گسترش دهیم
مهندس رستگاری خزانه دار عضو هیات مدیره انجمن صنفی بلوک‌های سبک اتوکلاو شده و عضو انجمن صنفی تولید کنندگان بلوک سبک، در خصوص گسترش این محصول در عرصه ساخت و ساز تصریح کرد: ما تولیدکنندگان بلوک سبک باید فارغ از نام و برند دست به دست هم داده و این محصول را در کشور گسترش دهیم، چرا که من به این کار به صورت یک وظیفه ملی نگاه می‌کنم.
وی افزود: طبق آخرین آمار، ایران هشت برابر اروپا و چهار برابر جهان انرژی مصرف می کند. این در حالی است که ما هرگز به میزان اروپایی‌ها از مزایای انرژی بهره نمی بریم. بلوک سبک به طور قابل توجهی مصرف انرژی را در سراسر ساختمان کاهش می دهد و همین صرفه جویی در مصرف انرژی، در رقم بالا سرمایه بزرگی را برای کشورمان حفظ می‌کند.


نوایی: بلوک سبک به صنعتی شدن ساخت و ساز در کشور کمک می‌کند
محمدعلی نوایی فر بازرس انجمن صنفی بلوک های سبک اتوکلاو شده،با اشاره به فعالیت های عمرانی سازمان متبوع خویش گفت: سازمان ما یک سازمان عام المنفعه در استان خراسان است که بخشی از ساخت و ساز های خود را با استفاده از بلوک های سبک اتوکلاو شده انجام می دهد. یکی از تلاش های ما در این عرصه، محرومیت زدایی از استان خراسان بوده و هدف اصلی ما خدمات رسانی به اقشار محروم، ساخت مجتمع های رفاهی و میان راهی برای زائران امام رضا(ع) است.
وی اشاره کرد: بودجه این مجموعه از فعالیت های پیمانکاری، مشاوره ای ساخت و ساز و بازرگانی و مدیریت مجموعه بازارهای آستان قدس رضوی و کارخانه هبلکس فراهم می شود. امیدوارم مجموعه ما هم به عنوان عضوی از جامعه سازندگان بلوک سبک در ایران بتواند به صنعتی شدن ساخت و ساز کمک کند.