دستاورد های زیست محیطی مجتمع صنعتی ماموت در صنایع فلزی
مسئولان مجتمع صنعتی ماموت که طرح ها و اهداف زیست محیطی بزرگی را برای آینده این مجتمع پیش بینی و برنامه ریزی کرده اند ، امسال برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی محیط زیست و صنعت سبز کشور به صورت فعال حضور یافتند . به گزارش خبرنگار ما، براساس اعلام مهندس محمد خلج قائم مقام ستادی مجتمع صنعتی ماموت ، هدف اصلی از شرکت در این نمایشگاه ارائه آخرین دستاوردهای زیست محیطی مجتمع صنعتی ماموت به ویژه در صنایع فلزی آلاینده است . به گفته وی ، مسئولان این مجتمع به ویژه توجه و نگاهی که مهندس مهرزاد فردوس مدیر ارشد آن برای پیشبرد اهداف حوزه H.S.E دارند و در عین حال تمایل به عرضه این الگوها و دستاوردها از مجتمع صنعتی ماموت به سایر واحدهای صنایع فلزی در نمایشگاه بین المللی محیط زیست ، موجب حضور پررنگ ماموت در نمایشگاه امسال شده است.
وی یکی از این دستاوردها را به نمایش گذاشتن گیاه آکوبا که گیاهی با مصرف بسیار کم آب می باشد ، معرفی کرد که رشدی سریع با حداقل مصرف آب برای ایجاد و توسعه فضای سبز دارد. علاوه بر آن بعنوان تصفیه کننده فیوم فلزی ( گاز و بخارات ) حاصل از فرآیند جوشکاری و برش گرم فلزات آهنی ارزش زیست محیطی و بهداشت حرفه ای بالایی دارد .
مهندس محسن هفت لنگی مدیر H.S.E مجتمع صنعتی ماموت نیز گفت‌: ده ها جلد کتاب در خصوص آموزش اهمیت حفظ محیط زیست در رده های سنی کودکان تهیه گردیده که به عنوان یک ضرورت پایه زیست محیطی برای آشنایی و آموزش همگانی ، در این نمایشگاه عرضه می گردد .
وی افزود : اطمینان داریم که این اقدام مورد توجه سایر بنگاههای تولیدی و اقتصادی حاضر در نمایشگاه قرار خواهد گرفت.
مدیر H.S.E مجتمع صنعتی ماموت با تاکید بر اینکه حضور ماموت در این نمایشگاه جنبه تبلیغ نداشته و فقط انتقال تجارب زیست محیطی است یادآور شد: هر واحد صنعتی بزرگ که محور پروژه‌های تولیدی خود را بر مبنای حفظ محیط زیست پایه گذاری نکرده باشد ، قطعا با مشکلات جدی و بن بست کامل روبرو خواهد گردید .
وی خاطر نشان کرد : علاوه بر موارد مذکور ، در این نمایشگاه تعدادی از اقدامات انجام شده در مجتمع صنعتی ماموت در خصوص حفظ محیط زیست از جمله موارد ذیل جهت اطلاع بازدید کنندگان محترم ارائه خواهد گردید:
1 - ایجاد واحد بازیافت فوم بمنظور بازیافت کامل فوم سخت که از جمله ضایعات تجزیه ناپذیر می باشد .
۲ - تامین پنج دستگاه فن سانتریفیوژ مجهز به سیستم فیلتراسیون جهت تصفیه ذرات حاصل از فرآیند کاری دستگاه های CNC .
3 - احداث تصفیه خانه فاضلاب انسانی با ظرفیت روزانه 3000 نفر .
۴ - تامین و استفاده از خودروهای برقی و دوچرخه جهت تردد های داخلی با توجه به وسعت مجتمع بمنظور کاهش ایجاد آلاینده های زیست محیطی و کاهش استفاده از منابع انرژی .
5 - استفاده از ایرانیت های شفاف ضد اشعه در سقف سالن ها و استفاده از منابع روشنایی کم مصرف جهت تامین روشنایی مجتمع .
۶ - احداث گلخانه در فضایی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع .
7 - ایجاد و توسعه فضای سبز .