دنیای اقتصاد-سومین همایش ملی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی زعفران در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد و جمعی از مسئولان و کارشناسان با حضور در این همایش به بیان دیدگاههای خود درباره وضعیت کنونی این محصول پرداختند. به گزارش اقتصاد شرق، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: افزایش قیمت زعفران و نداشتن پایه علمی در قیمت ها، به نفع رقیبان بوده و موجب ورود زعفران تقلبی به بازار می شود، باید با حذف واسطه ها در صادرات زعفران قیمت ها را کنترل کرده و از تولیدکنندگان این محصول حمایت کنیم.
عباس رجایی تاکید کرد: برای افزایش توان رقابتی ایران در فروش زعفران به دیگر کشورها و حفظ بازارهای جهانی، ذخایر ژنتیکی زعفران را باید در کشور حفظ کنیم و در صورت خروج این ذخایر، باید به نام ایران باشد. وی با بیان اینکه معیشت بخش عمده‌ای از جمعیت کشور با کشاورزی تامین می شود، افزود: متاسفانه در هنگام بودجه ریزی در کشور این بخش ضعیف دیده می شود و این در حالی است که سرمایه ثابت بخش کشاورزی ۱۰۰ تریلیارد تومان است. امنیت غذایی در تمامی کشورها موضوع مهمی است اما در کشور ما وقت و بودجه کافی برای امنیت غذایی گذاشته نمی شود.
رجایی خاطرنشان کرد: یک ریال سرمایه گذاری در بخش کشاورزی حداقل سه ریال بازگشت دارد اما عده ای در کشور کشاورزی هراسی به راه انداخته اند و به دنبال این هستند که سوء مدیریت ها و کم کاری ها را به گردن این بخش بیاندازند.

کشت زعفران به جای سیب زمینی در برخی از استانها
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: امروز در بسیاری از استانهای پرآب مانند اردبیل و همدان شاهد کاشت زعفران هستیم و حتی برخی از کشاورزان زعفران را جایگزین کشت سیب زمینی کرده اند. این موضوع باید در سیاست های ملی مورد بررسی قرار گیرد زیرا ممکن است این روش برای آینده کشاورزی کشور مناسب نباشد. وی با بیان اینکه
می توان زعفران را کالای فوق استراتژیک دانست، تصریح کرد: اثرگذاری این گیاه در وضعیت اقتصادی کشور و نیز معیشت و شرایط زندگی روستاییان به ویژه در خراسان رضوی و خراسان جنوبی انکار نشدنی است و هیچ کالایی با این ظرفیت نفوذ در بازارهای جهان و قدرت تولید 95 درصدی در کشور وجود ندارد.
شافعی بیان کرد: ایران مهد زعفران در دنیاست اما امروز کشورهایی مثل هلند با اصلاح بذر پیاز زعفران، میزان برداشت این محصول را تا ۴ برابر افزایش داده اند و این همان کاری است که ما باید سالها پیش انجام می دادیم و غفلت کردیم و با وجود برازندگی زعفران و اینکه فخر صادرات دو استان خراسان رضوی و جنوبی به این محصول است، اما توجه آنچنانی به این پتانسیل در اختیار نشده است.

اشتغال ۱۰۰ هزار خراسانی در زمینه زعفران
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس نیز گفت: هم اکنون بیش از 100 هزار نفر در خراسان رضوی در زمینه زعفران اشتغال دارند که 20 هزار نفر از این تعداد مربوط به شهرستان های منطقه تربت حیدریه است.
ابوالقاسم خسروی سهل آبادی افزود: برای جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرها باید راهکارهای لازم برای نگاه داشتن روستاییان را داشته باشیم، اینکه امکاناتی مانند مدرسه و سالن ورزشی را در روستاها ایجاد کنیم اما به اشتغال که مهترین مقوله است توجهی نداشته باشیم در جلوگیری از مهاجرت موفق نخواهیم بود.

سهم ۹۰ درصدی ایران در تولید زعفران دنیا
رئیس دانشگاه تربت حیدریه اظهار داشت: ایران سالانه بیش از 200 تن زعفران به کشورهای دنیا صادر می‌کند و این درحالی است که میزان تولید زعفران در کشور اسپانیا به عنوان دومین تولیدکننده پس از ایران 25 تن است و این نشان دهنده سهم بیش از 90 درصدی ایران در تولید زعفران دنیاست.
علیرضا کرباسی افزود: تربت حیدریه با ۱۹ هزار و ۵۸۱ هکتار، کاشمر با ۸ هزار و ۸۵۰ هکتار و قائنات با ۵ هزار و ۲۴۳ هکتار به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در کشور هستند. امروز تولید زعفران در ایران علاوه بر استان‌های خراسان در تمامی استان‌ها حتی غرب کشور در حال توسعه و پیشرفت است.