اخلاق ؛برترین و عالی‌ترین سرمایه بشری
امروزه نیاز آیین اخلاق حرفه ای در رشته های مختلف مهندسی بیش از گذشته احساس می گردد. پیشرفت‌ها و دستاوردهای تکنولوژی طی قرن گذشته و ادامه روند پرشتاب آن در آینده، هر چند رشد و گسترش شگفت آوری را به همراه داشته، آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری نیز بر محیط زیست و کیفیت زندگی وارد ساخته و اخلاق، فرهنگ و محیط اجتماعی اطراف انسان را به شدت مورد تهدید قرار داده است. با توجه به برنامه توسعه کشور و طرح‌های عمرانی متعدد و سرمایه گذاری‌های عظیم در آنها، مهندسان کشور رسالت مهمی در تهیه و نظارت بر اجرای طرح‌ها و توسعه ملی به ویژه در حوزه ساخت و ساز به عهده دارند و در جایگاهی قرار گرفته اند که نه تنها باید منافع ملی و سلامت محیط زیست را مد نظر داشته باشند، بلکه باید حقوق کارفرمایان، پیمانکاران، کارکنان و گروه‌های کارشناسی و مهندسی را نیز محترم شمرده، از آنها دفاع نموده و از راه یافتن فساد در این صنعت جلوگیری کنند.
اخلاق به عنوان برترین و عالی‌ترین سرمایه بشری با الهام از اعتقادات دینی سهم بسزایی در راهبرد اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور داشته و پدید آمدن این دانش جمعی در میان فعالان صنعت ساختمان می تواند نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری جامعه‌ای سالم و در مسیر توسعه ایفا نماید.
پرداختن به اخلاق هر چند در ادوار زمانی مختلفی مورد توجه قرار گرفته اما ویژگی خاص این دوره تاکید بیشتر بر پرورش توانایی و مهارت‌های داوری فردی در اجرای آیین نامه‌های اخلاقی و ارزیابی های شخصی در موقعیت‌های مختلف است بطوریکه دانش و عمل به موارد اخلاقی، ضرورتی همچون هر کدام دیگر از موارد تخصصی حرفه به شمار می آید و هر کاردان یا مهندسی می باید به آن تسلط کامل داشته باشد، ضمن اینکه وجود چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های تفضیلی، امکان برداشت‌های متفاوت مهندسان را از حدود و مفاد مسوولیت‌های خود از میان می‌برد.
تبیین دقیق، آموزش کامل و نظارت پیگیر از سوی سازمان‌های متولی زمینه لازم در جهت راه گشایی گسترش این رفتار مسوولانه در میان فعالان صنعت ساختمان کشور فراهم می آورد. با این باور، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی به پشتوانه سالیان متمادی تحقیق و آموزش یافته های پژوهشی، فراهم کردن بستر اخلاق در مهندسی را ضروری دانسته و در این راستا دست فرهیختگان و فعالان صنعت ساختمان را برای تحقق آن به گرمی می‌فشارد و توفیق دست اندرکارن را از درگاه خداوند متعال خواستار است.
محمد شکرچی‌زاده
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی