حرفه بسازوبفروشی یکی از معدود مشاغل پول‌ساز در شهر تهران و البته دیگر شهرهای بزرگ کشور محسوب می‌شود، به طوری که اگرچه موانع ریزودرشت در مسیر ساخت‌وساز ریسک رسیدن به مقصد را گاهی به اندازه ورشکستگی کامل فرد بسازوبفروش بالا می‌برد، اما سود نهایی در این شغل دست‌کم 87 درصد برآورد می‌شود و البته متناسب با ترفند‌هایی که سازنده‌ها برای نحوه فروش آپارتمان‌هایشان به کار می‌برند، نرخ سود تا چند مرتبه قابل افزایش است.
این حرفه در ردیف مشاغل تولیدی قرار دارد، اما میزان درآمد افراد در آن هرگز با متوسط درآمد تولیدکننده‌ها قابل مقایسه نیست. در حال حاضر با توجه به تحریم، سخت‌گیری در واردات مواد اولیه، نرخ بالای دلار و مسائلی از این دست، سود تولید‌کننده‌ها در غالب بخش‌های تولیدی و صنعتی به مراتب کمتر از سود تولیدکننده‌های بخش ساختمان است. بررسی‌ها درباره دخل و خرج بسازوبفروش‌ها در تهران نشان می‌دهد: این افراد به ازای هر ۱۰۰ واحد هزینه، به‌طور متوسط ۲۰۰ درصد عایدی دارند که ۱۰۰ واحد از آنچه به دست می‌آورند سودشان تلقی می‌شود. چنین سودی حتی در حرفه‌های تجاری هم به ندرت قابل کسب است.
بسازوبفروش‌ها در گذشته به این میزان از سود نمی‌توانستند دست پیدا کنند، چون سطح قیمت مسکن هیچ وقت به اندازه سال‌های اخیر افسارگسیخته نشده بود، بلکه از نوعی رابطه منطقی با قیمت تمام‌شده ساخت مسکن برخوردار بود، اما در حال حاضر خلاء یک نظام قدرتمند در بازار مسکن برای قیمت‌گذاری آپارتمان‌های فروشی، منحنی نوسانات قیمت مسکن را به حدی صعودی کرده که فاصله قیمت‌ تمام‌شده و قیمت فروش را برای سازنده‌ها و بسازوبفروش‌ها تبدیل به سود رویایی برای دیگر تولید‌کننده‌ها کرده است! در تهران میانگین قیمت تمام‌شده یک واحدمسکونی که از مجموع «هزینه ساخت» و «قیمت زمین» تشکیل می‌شود، تقریبا مترمربعی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. این قیمت برای مناطق جنوبی شهر ارزان‌تر و برای نقاط شمالی پایتخت بین یک تا دو میلیون تومان گرانتر است اما در نقاط مرکزی و به‌خصوص در غرب و شرق تهران که به محل عمده ساخت‌وسازها تبدیل شده، همین عدد برآورد می‌شود.
بسازوبفروش‌ها مترمربعی ۷۰۰ هزار تومان برای ساخت‌وساز هزینه می‌کنند که این مبلغ صرف خرید مصالح‌ و دستمزد کارگران ساختمانی می‌شود. همچنین به ازای هر مترمربع ساخت مسکونی، ۵/۲ میلیون تومان نیز برای خرید زمین هزینه می‌کنند که در نتیجه، قیمت‌ تمام‌شده برای ایجاد یک مترمربع بنای مسکونی به‌طور متوسط رقمی معادل ۲/۳ میلیون تومان خواهد بود. نحوه محاسبه سهم زمین در قیمت تمام‌شده به این صورت است که در ساخت هر مترمربع بنای مسکونی، ۵/۰ مترمربع زمین، سهم ریالی دارد و با توجه به اینکه میانگین قیمت زمین در تهران در حال حاضر مترمربعی ۵ میلیون تومان است، سهم ریالی زمین در ساخت هرمترمربع بنا حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون واحدهای مسکونی نوساز در غرب و شرق و همچنین بخشی از نواحی مرکزی تهران به‌طور متوسط مترمربعی ۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. به این ترتیب فاصله ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بین قیمت تمام‌شده و قیمت فروش هر مترمربع بنای مسکونی در شهر تهران، سود ساخت‌وساز را برای بسازوبفروش‌ها در این مقطع، ۷۸ درصد تعیین می‌کند. این در حالی است که برخی از همین بسازوبفروش‌ها با تاخیر عمدی در فروش واحدهای نوساز آماده تحویل، فاصله موجود بین قیمت ساخت و قیمت‌فروش را تحت‌تاثیر روند افزایشی قیمت مسکن، بیشتر می‌کنند و در نتیجه سود به دست آمده از فروش را نیز برای خود بالاتر می‌برند. البته برخی دیگر از بسازوبفروش‌ها نیز برای تامین نقدینگی، واحدهای در حال ساخت را قبل از تکمیل، پیش‌فروش می‌کنند که در این حالت، قیمت کمتری برای پیش‌فروش نسبت به قیمت فروش واحد آماده تعیین می‌شود که در نتیجه سود سازنده در مقایسه با حالت اول، پایین‌تر خواهد بود. بسازوبفروش‌ها در حال حاضر نه تنها سود بیشتری نسبت به گذشته عایدشان می‌شود بلکه به دلیل رونق ساخت‌وسازهای مشارکتی، نیاز فوق‌العاده کمتری به تامین نقدینگی دارند.
هم‌اکنون عمده ساخت‌وسازهای مسکونی از طریق مشارکت بسازوبفروش با مالک زمین انجام می‌شود و فرد سازنده نیازی به خرید نقدی زمین ندارد بلکه با به امانت گرفتن زمین مالکان یک ساختمان، با آنها مشارکت می‌کند و در آخر، با تقسیم واحدهای ساخته‌شده، سهم مالک زمین را تسویه می‌کند. این مدل ساخت‌وساز با توجه به معافیت بسازوبفروش از پرداخت نقدی قیمت زمین در شروع پروژه، سود غیرمستقیم ساخت‌وساز را نیز علاوه بر سود مستقیم ۷۸درصدی ارتقاء می‌دهد. از سوی دیگر سود بسازوبفروش‌ها در نقاط شمالی تهران به دلیل مجوزهای بلندمرتبه‌ای که شهرداری به سازنده‌‌ها می‌دهد، عدد قابل‌توجهی است. در شمال شهر تهران اگرچه زمین مسکونی با قیمت حدود مترمربعی ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و در واقع ارزش زمین در این نقاط حداقل ۴ برابر غرب و شرق تهران است اما سهم آن در قیمت‌ تمام‌شده، از این نسبت تبعیت نمی‌کند، چون متناسب با افزایش تعداد طبقات و در نتیجه افزایش بنای مسکونی در مساحت مشخصی از زمین، سهم قیمت زمین در قیمت تمام‌شده از حالت ۵/۰ مترمربع کمتر می‌شود.