بال فرهنگی «سلطان»
شبکه‌های رادیو و تلویزیون ترکیه را به اختصار TRT می‌خوانند. این شبکه پس از روی کار آمدن دولت اردوغان، به‌شدت به یکی از حامیان سیاست‌های وی تبدیل شده است و در این راستا سعی دارد که همسو با حزب حاکم قرار گیرد. در سیاست‌های این حزب موضوعی که چندان هم پنهان نیست، حمایت از ساخت سریال‌هایی است که یادآور دوران عثمانی‌گری ترکیه است. هرچند که مهم‌ترین سریال در این خصوص سریالی با نام « سده پرشکوه» است که تولید TRT هم نیست، اما ساخت سریال‌هایی از این دست به شدت حمایت دولتی را در پی دارد. این سریال که در ایران با نام «حریم سلطان» شناخته می‌شود به بیشتر کشورهای عربی صادر شده و طرفدارانی هم دارد. این در شرایطی است که حزب عدالت و توسعه، به‌ویژه اردوغان یکی از منتقدان این سریال بوده و اعتقاد دارد که دوران عثمانی را آنگونه که باید نشان نداده است و ماه‌ها روزنامه‌های طرفدار دولت به انتقاد از این سریال پرداختند. اردوغان در یکی از سخنرانی‌هایش ضمن انتقاد از این سریال، گفته بود که آنها (اشاره به سازندگان سده پر شکوه) سلاطین عثمانی را «زن‌باره» نشان داده‌اند که بیشتر درگیر حرمسرای خود هستند.
به گفته برخی از ناظران سیاسی اردوغان و حزب عدالت و توسعه تمایل دارند که روی دوران عثمانی‌گری مانور بیشتری دهند. این موضوع برای برخی از مردم ترکیه که به دیده تحسین آن دوران را می‌نگرند، جذاب است و اردوغان می‌تواند بر روی این موضوع رای هم خریداری کند. حتی ملی‌گراهای ترکیه هم که سودای بازگشت دوران کمالیسم را دارند نمی‌توانند علنا با طرفداران عثمانی‌گری مقابله به مثل کنند. از این رو دولت ترکیه می‌تواند با حمایت از سریال‌های با مضامین تاریخی، دل طرفداران آن دوران را به دست آورند.
این کشور هم‌اینک با حمایت دولت توانسته است نه‌تنها سبک زندگی ترکیه را با صادر کردن سریال‌هایش در منطقه رواج دهد، بلکه در صادرات سریال در دنیا پس از آمریکا در رده دوم قرار گیرد و درآمدزایی هم کند. به نوشته روزنامه حریت ترکیه، «محمد بیوتی‌کیشی» رئیس شورای صادرات ترکیه می‌گوید که این کشور از محل صادرات سریال‌های تلویزیونی به بیش از 100 کشور جهان، سالانه 200 میلیون دلار درآمد به دست می‌آورد. وی افزود: ترکیه بعد از آمریکا به دومین صادرکننده بزرگ سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده است. بیوتی‌کیشی ادامه داد: ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای افزایش درآمد صادرات محصولات فرهنگی به دو میلیارد دلار در سال 2023 میلادی است.
این سال، سالی است که از سوی ترکیه به عنوان سال چشم‌انداز تعریف شده و قرار است ترکیه جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا قرار بگیرد. در این راستا رئیس شورای صادرات ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد: ترکیه در صادرات سریال‌های تلویزیونی نقش بزرگی را ایفا می‌کند و قصد دارد که در تولید سریال‌ها رشد چشمگیرتری داشته باشد. وی افزود: صنعت سینما و تلویزیون هم‌اکنون برای ترکیه اهمیت حیاتی دارد؛ زیرا به قدرت تاثیرگذاری در منطقه فرهنگی ما تبدیل شده است. این روزنامه ترکیه نوشت: سریال‌های تلویزیونی ترکیه به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود که این موضوع در شکوفایی صنعت تولید سریال‌های تلویزیونی در ترکیه سهم بزرگی داشته است. این روزنامه در پایان گزارش خود می‌نویسد: در حال حاضر شماری از سریال‌های تولید ترکیه ازجمله «سده پرشکوه»، با مخاطبان بسیاری در کشورهای مختلف روبه‌رو شده است. خبرگزاری «آنادولو»
اما در گزارش متفاوت نسبت به تولید سریال در ترکیه، با اشاره به افزایش سود حاصل از فروش سریال‌های ترکی به کشورهای مختلف جهان نوشت: افزایشی تدریجی در ظرفیت فنی و تولیدی سریال‌های ترکیه دیده می‌شود. تولیدکنندگان این سریال‌ها محصولات خود را به بیش از 50 کشور جهان صادر می‌کنند. تا اواخر سال گذشته میلادی، شرکت‌های تلویزیونی و سینمایی ترکیه توانسته بودند سود 150 میلیون دلاری از فروش سریال‌های ترکی عاید خود کنند. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی دفتر نخست‌وزیری ترکیه تا 10 سال گذشته، ترکیه خود یکی از وارد‌کنندگان فیلم و سریال بود، با این حال اکنون موفق شده است تا در این عرصه به رقابت با دیگر کشورها بپردازد. خبرگزاری آنادولو در ادامه می‌افزاید: از سال 2000 میلادی به این سو، تولید محصولات تلویزیونی و سینمایی ترکیه رونق تازه‌ای گرفت و اکنون با تجهیز زیرساخت‌های فنی، سینمای ترکیه توانسته به رقابت با تولیدات مختلف جهان بپردازد. صادرات سریال‌های ترکی به کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، حوزه بالکان و آمریکای جنوبی صورت می‌گیرد. این در شرایطی است که تا پیش از سال 2000، ترکیه خود یکی از واردکنندگان سریال از کشورهای آمریکای لاتین بوده است.
این خبرگزاری ترکیه‌ای، در ادامه گزارش خود به تعداد تولیدات تلویزیونی ترکیه اشاره می‌کند و می‌افزاید بیش از ۷۰ سریال درام ترکی در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی به ۵۴ کشور دنیا صادر شده‌اند. سریال‌های ترکیه در بازار کشورهایی چون پاکستان، اوکراین، روسیه و چین از محبوبیت بالایی برخوردار است. در میان سریال‌های محبوب ترکی می‌توان به «سده پرشکوه» و «عشق گمشده» اشاره کرد. خبرگزاری آنادولو ترکیه به قیمت فروش سریال‌های ترکی نیز اشاره کرده است و می‌افزاید: براساس گزارش منتشرشده ازسوی وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه، این کشور در نظر دارد که تا سال ۲۰۱۵ درآمد خود را از صادرات سریال از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار قرار دهد و تا سال ۲۰۲۳ هم، این رقم را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برساند.