تعاونی، اقتصاد عادلانه برای همه
رییس جمهوری با بیان اینکه کشور ما با مشکلاتی در بخش اقتصاد رو به رو بوده است، گفت: مسیر ما مسیر آرامش ، فضای جدید ، هوای نو برای تنفس و حرکت در مسیر رشد و توسعه این کشور است. اینکه دولت با کمک مردم می‌بایست کاری انجام می‌داد تا تحریم‌های غلط ظالمانه و ضد حقوق بشری را کنار بزند و فضا را برای حرکت و توسعه باز کند، برای این بود که تعاونی‌های سراسر ایران زمین در فضای نو حرکت سریع و با شتاب خود را برای آبادانی ایران آغاز کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست مدیران اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های کشور با تبیین موضوعات اقتصادی و با بیان اینکه هر سه بخش اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی برای ما ارزشمند است اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته اقتصاد ما دولتی بود که از این بخش، باید کاسته شود و سهم اقتصاد دولتی به دو بخش دیگر واگذار گردد.

وی اضافه کرد: البته همه شما می‌دانید بخش‌های مختلف دولتی هنگامی که می‌خواهیم بخشی از اقتصاد را از آنها بگیریم و به مردم واگذار کنیم برایشان سخت است و تحمل نمی کنند و هر روز بهانه می آورند. گاهی اوقات مسوولان دولتی که ان شاالله همه خوب هستند اینگونه‌اند. رییس جمهوری در این بخش به مزاح گفت: گاهی اوقات مال دادن از جان دادن سخت تر است.

رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه همه بخش‌های دولتی باید خودشان را برای این امر مهم (واگذاری به بخش خصوصی) آماده کنند، گفت: اقتصاد دولتی کارایی لازم را ندارد.
روحانی اضافه کرد: تعاونی مسیری است که اجازه نمی دهد ثروت در یک نقطه جمع شود و هم فقر را می زداید و هم اجازه نمی دهد ثروت فرار کند و دست ها تهی شود. تعاونی جایی است که اقتصاد عادلانه را برای یک جمع به ارمغان می آورد.

رییس جمهوری خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه باید آسیب شناسی کند که تعاونی ها کجا موفق بودند و کجا موفق نبودند. تا آن جایی که موفق بودند، چگونه توسعه دهیم و کمک کنیم و آنجا که موفق نبودند تغییرات لازم را ایجاد کنیم تا توفیق به دست آید.
رییس قوه مجریه همچنین به تعاونی های مرز نشین که در برخی بخش‌ها همچون حمل و نقل و کشاورزی موفق بودند اشاره کرد و گفت: هنر تعاونی این است که از کنج روستاها تا پس کوچه شهرهای بزرگ از خیابان و مزرعه تا درون خانه می تواند تحول ایجاد کند.
وی ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ایجاد اشتغال برای بانوان عزیز است. آنها هم باید دارای شغل باشند . نباید تصور کنیم اشتغال و کار ، ویژه مردان است و زن ها فقط باید در خانه بمانند و بچه‌داری کنند.

روحانی با تاکید بر جنبه نشاط و غرورآور کار و اشتغال گفت: وزارت تعاون باید سند تعاون را تهیه کند و برای تصویب به دولت بیاورد. رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز در شرایط پسا تحریم، همه باید به صحنه بیاییم و از این فرصت استفاده کنیم. ان شا الله تعاونی ها نقش ارزشمند و سازنده خود را برای ایران توسعه یافته و آباد بخوبی ایفا کنند.

در این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی را در خصوص حوزه تعاونی ها ارایه کرد.
پیش از سخنرانی رییس جمهوری، سیف الله شکری چهره ماندگار استان قزوین به نمایندگی از تعاونی ها لوح تقدیر و یک هدیه هنری را که نمادی از تعاونی ، همدلی و همزبانی دولت و ملت است تقدیم دکتر روحانی کرد.