سنگ‎های  پیش پای صادرات
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- 29 مهر ماه در تقویم رسمی ایران به نام روز ملی صادرات ثبت شده است اما امسال مراسم این روز یک روز زودتر از تاریخ تقویمی آن برگزار شد و در این مراسم از 45 صادر‌کننده نمونه تقدیر به عمل آمد؛ همچنین پنج شرکت که به دفعات به عنوان صادر‌کننده نمونه انتخاب شده و در گروه خود بالاترین نمره را کسب کرده بودند، به عنوان صادر‌کننده ممتاز معرفی شدند.

در میان این صادرکنندگان برتر، نام سه برند از خراسان رضوی هم به چشم می‎خورد؛ شرکت گیاهان دارویی و معطر پرند، شرکت بازرگانی زعفران اسفدان و شرکت خمیرمایه رضوی سه برند خراسانی است که در مراسم روز ملی صادرات به عنوان صادرکننده نمونه ملی معرفی و تجلیل شدند.

سراغی از مدیران این شرکت‎ها گرفتیم تا از رمز موفقیت خود، مشکلات و الویت‎های امروز صادرات بگویند اما تنها مدیرعامل شرکت گیاهان دارویی و معطر پرند پاسخگوی ما بود.


pic۱


قاسم شاکری حجم کالای صادرا شده از شرکت گیاهان دارویی پرند، تنوع اقلام صادراتی، رویکرد صنعتی این شرکت به گیاهان دارویی و دارا بودن سطح بالایی از استانداردها را در این شرکت از عوامل انتخاب آن به عنوان صادرکننده برتر می‎داند؛ وی همچنین در این گفت‎وگو به دو مشکل عمده پیش روی صادرات در کشور اشاره می‎کند و از سنگ‎اندازی برخی سازمان‎ها و ارگان‎های مربوطه پیش پای تولید و صادرات گلایه دارد.

چه اقدامی انجام دادید که باعث شد به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شوید؟
مهمترین مسأله‎ای که باعث شد شرکت گیاهان دارویی پرند به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شود، حجم صادرات و تنوع اقلام صادراتی بود؛ بیش از ۴۰ قلم محصول صادراتی داریم که در کارخانه ما فرآوری و از حالت خام خارج می‎شود و ارزش افزوده پیدا می‎کند و سپس صادر می‎شود؛ یکی دیگر از مواردی که برای انتخاب شرکت گیاهان دارویی پرند به عنوان صادرکننده نمونه ملی ملاک عمل قرار گرفته، این است که ما برای اولین بار از خام‎فروشی جلوگیری کرده‎ایم و به کمک تکنولوژی و دانش فنی که از کشور آلمان گرفته‎ایم، مواد خام اولیه را از طریق فرآوری به محصولات دیگری تبدیل کرده‌ایم؛ این امر باعث اشتغال‎زایی نیز شده است و این حرکت ما در بحث گیاهان دارویی حرکت جدیدی محسوب می‎شود؛

در گذشته نگرش سنتی به گیاهان دارویی وجود داشت اما اکنون صنعت گیاهان دارویی را داریم و ما با یک رویکرد جدید، روش‌‎ها و متدهای کشورهای اروپایی را در این زمینه در کشور پیاده کرده‎ایم و از این طریق ارزش افزوده نیز در این صنعت ایجاد شده است و در کنار آن برای ۱۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‎ایم.
سطح بالای استانداردهای ما نیز از دیگر مسائلی است که باعث شده به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شویم؛ شرکت گیاهان دارویی پرند دارای چندین گواهینامه بین‎المللی، گواهینامه ارگانیک، ایزو 9001 و ... است.

حجم کل صادرات شما در سال گذشته چقدر بوده است؟
ارزش صادرات ما در سال گذشته حدود ۱۱ میلیون دلار بوده و به لحاظ وزنی حدود ۷۰۰ تن از محصولات خود را صادر کرده‎ایم. محصولات ما گیاهان دارویی و عصاره‎ها و اسانس‎های گیاهی از قبیل عصاره شیرین‎بیان، اسانس ترخون، گل‎محمدی، باریجه، بهارنارنج، آویشن و ... را شامل می‌شود.

به کدام کشورها صادرات دارید؟
تمام محصولات ما به کشورهای آمریکایی و اروپایی صادر می‎شود؛ در کشور آلمان دفتر فروش و انباری برای محصولات خود داریم.

آیا برای صادرات محصول خود با چالش هایی هم مواجه هستید؟
صادرکنندگان در کشور ما با دو مشکل عمده مواجه هستند؛ اصلی‌‎ترین مشکل ما اداره کل دارایی است؛ صادرات معاف از مالیات است اما در عمل این اتفاق نمی‎افتد زیرا صدها تبصره و قانون تعیین شده که تحت چنین شرایطی صادرکننده از مالیات معاف می‎شود؛ برای مثال اگر صادرکننده‌ای اظهارنامه مالیاتی خود را به هر دلیلی دیر تحویل دهد، معافیت از مالیات شامل حال او نمی‎شود؛ برای سال ۹۲ برای شرکت ما ۲۸۰ میلیون تومان علی‎الرأس تعیین شده است زیرا سال ۹۲ اولین سالی بود که اظهارنامه‎های مالیاتی به صورت الکترونیکی صادر می‎شد و نتوانستیم اظهارنامه را تحویل دهیم؛ در آن سال شرکت ما به این اندازه سود نداشت که بتوانیم این مبلغ را پرداخت کنیم؛ این مسأله باعث می‏شود نتوانیم کار خود را گسترش دهیم. می‎بینیم که ارگان‏ها و نهادهای مربوطه پیش پای شرکتی که در سطح ملی مطرح است، آنقدر سنگ می‎اندازند که نتواند فعالیت کند.

اختصاص نیافتن تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان و همکاری نکردن بانک‎ها در این زمینه یکی دیگر از مشکلات عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که باعث می‎شود سرمایه‏ای برای خرید و ذخیره مواد اولیه در اختیار نداشته باشیم؛ به دلیل نبود سرمایه در گردش مجبور هستیم مواد اولیه مورد نیاز خود را دقیقه ۹۰ قبل از تولید و با قیمت بالا خریداری کنیم که این امر باعث می‌شود یا سود نکنیم یا سود اندکی داشته باشیم یا حتی گاهی هزینه تولید را از جیب خودمان پرداخت کنیم.

یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان در داخل کشور، فروش محصولات تولیدی است اما شرکت ما به دلیل ارتباطات قوی با خریداران و فروشندگان بین‎المللی به لحاظ بازاریابی مشکلی ندارد بلکه برای تولید در داخل کشور با مشکل مواجه هستیم. بحث نبود سرمایه در گردش و موانعی که سازمان‎هایی از قبیل دارایی ایجاد می‎کنند، برای ما مشکلاتی به وجود می‌آورد؛ قوانین و مقررات داخلی سازمان‎های بالاسری ما باعث می‎شود نتوانیم به صورت مطلوب فعالیت کنیم. مسئولان و تصمیم‎گیران باید برای شرکت‎هایی که در حال حاضر در عرصه تولید فعال هستند، فکری بردارند تا این شرکت‏ها از عرصه تولید خارج نشوند و سازمان‎های داخلی باید با این شرکت‎ها همراه باشند نه اینکه بر مشکلات این شرکت‎ها بیفزایند و پیش پای فعالیت آن‎ها سنگ بیندازند.

به نظر شما اولویت‎های امروز صادرات در کشور با توجه به لغو تحریم‎ها چیست؟
به نظر من مشکل تولید در ایران تنها بخشنامه‎های داخلی است؛ موانع داخلی بسیار بیشتر از موانع خارجی است که اگر این موانع برطرف شود، مشکلات خارجی نیز مرتفع خواهد شد؛ خودمان هستیم که عرصه را برای خودمان تنگ کرده و خودمان را تحریم می‏کنیم.
با لغو تحریم‎ها مشکل مبادله پول نخواهیم داشت و این مسأله به صادرات کمک خواهد کرد؛ تولیدکننده در کشور ما همیشه با نبود نقدینگی مواجه بوده است؛ باید بانک‎ها از لغو تحریم‎ها استفاده کرده و از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند تا تولیدکننده بتواند در بازار حضور فعال‎تری داشته باشد و اقتصاد ما رونق یابد.