مشکلات همچنان بر سر راه هدفمندی یارانه ها وجود دارد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: در کشوری که سیستم اخذ مالیات آن دچار مشکلات تاریخی و ساختاری است و حتی اطلاعات حداقلی از درآمد افراد وجود ندارد، مطمئنا هدفمند کردن یارانه‌ها، با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. به گزارش ایسنا محمود سیادت با بیان اینکه در دوره گذشته طرح هدفمندی یارانه‌ها آن‌گونه که باید اجرایی نشد، تصریح کرد: در شرایطی که حذف بخشی از سوبسیدها و ایجاد درآمد برای دولت در فاز اول اجرایی نشد و حتی دولت مجبور به اضافه کردن مبالغ زیادی از خزانه به مبالغ درآمدی شد تا یارانه تقبل شده به 77 میلیون نفر را بپردازد، کمک به صنایع آسیب‌دیده توسط دولت غیرعملی است.
سیادت در ادامه افزود: با وجود تلاش و تدبیر مسئولان، برگرداندن مسیر این طرح به ریل اصلی با دشواری‌های بسیار جدی مواجه است.
وی در خصوص میزان تورم در هرسال عنوان کرد: اگر بر اساس قوانین، سالانه به میزان تفاوت تورم داخلی و جهانی نرخ ارز افزایش یابد، تولید و صادرات می‌تواند مانند روال گذشته فعالیت کند، اما متاسفانه دولت به دلیل نگرانی از تشدید تورم عمدتا به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده ارز و اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در خصوص نرخ کالاها افزایش نرخ ارز خارجی را به میزان فوق نمی‌تواند بپذیرد و عملی کند.
وی افزود: با توجه به افزایش تورم داخلی، ثبات نسبی نرخ ارز، حذف مشوق‌های صادراتی، پایین بودن بهره‌وری و کیفیت نامطلوب تولیدات داخل به‌دلیل شرایط تحریم و تورم رقابت صادرات کشور با رقبای توانمند خارجی منطقی نیست.
سیادت اظهار کرد: امید است همکاری سازمان‌های ذی‌ربط، ثبات قوانین، بها دادن به صادرات و صادرکنندگان، حذف موانع، کاهش تنش در روابط خارجی و دیگر سیاست‌های دولت جدید، آثار منفی اجرای هدفمندی بر صادرات را پوشش دهد و با همّت مضاعف صادرکنندگان شاهد شرایط مناسب صادراتی در سال‌های آینده باشیم.