همه چیز درباره سیستم‌عامل سایانوژن
این روزها دیگر همه می‌دانند که سیستم‌‌عامل اندروید توسط شرکت گوگل تولید شده است، اما پشت ‌پرده‌های متفاوتی درباره این سیستم‌‌عامل وجود دارد. هر شرکت تولید‌کننده گوشی‌های اندرویدی از تنظیمات و قابلیت‌های ویژه و مخصوص به ‌خود برای بهینه‌‌سازی رابط کاربری مورد نظر برای کاربران استفاده می‌کند. گوگل همکاری نزدیکی با این شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی داشته و با ارائه سرویس‌های گوگل‌پلی باعث هماهنگی و انسجام میان این نسخه‌های مختلف عرضه ‌شده از سیستم‌‌عامل اندروید می‌‌شود تا تجربه یکسانی از اجرای برنامه‌های اندرویدی روی گوشی داشته باشید. در مرتبه دیگری از این تغییرات، Cyanogen OS را مشاهده خواهید کرد. توضیح جایگاه این نسخه از اندروید ساده نیست، اما سایانوژن از راه ‌حلی متفاوت برای عرضه تجربه‌ای منحصر به‌ فرد به کاربران استفاده کرده است. در اینجا با مواردی که باید درباره سایانوژن بدانید، آشنا خواهید شد:
سیستم‌‌عاملی که در واقع همان اندروید است: همان‌طور که می‌دانید پروژه ‌اندروید توسط گوگل به صورت متن‌ باز مدیریت می‌شود. این پروژه با هماهنگی با شرکت‌های سازنده سخت‌افزار عرضه شده و در نهایت امکان بهره‌گیری از رابط‌ کاربری مانند سنس اچ‌تی‌سی یا تاچ‌ویز سامسونگ را فراهم می‌کند. Cyanogen OS هم برمبنای همین روند تولید شده و از اندرویدی که هر شخص می‌تواند برای خود بسازد با اضافه‌ کردن افزونه‌ها و بهبودهای نرم‌افزاری برای بهینه‌‌سازی تجربه کاری بهره می‌برد.این بهینه‌سازی نرم‌افزاری به کاربر گزینه‌های فراوان و سطح شخصی‌سازی ویژه‌ای از مرحله تجربه کاری مشابه یک دستگاه سری نکسوس تا سیستم ۱۰۰ درصد بهینه‌‌سازی و شخصی‌‌‌سازی شده را خواهد داد که البته این موارد به میزان مهارت کاربران و تمایل برای تغییر ظاهر سیستم‌‌عامل گوشی بستگی دارد.
Cyanogen مستقل از هر شرکت تولیدکننده گوشی است: معمولا رابط کاربری سنس را روی دستگاه‌های اچ‌تی‌سی و رابط کاربری تاچ‌ویز را روی دستگاه‌های اندرویدی سامسونگ مشاهده می‌کنیم، اما سایانوژن در واقع یک شرکت مستقل بوده و طعم ویژه و منحصر‌ به فردی از اندروید را در اختیار شرکت‌های تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد. این به معنای آن است که با خرید گوشی‌های مجهز به سیستم‌‌عامل سایانوژن، این شرکت مسوول افزودن قابلیت‌ها، ارائه بسته‌های به‌‌روزرسانی و دیگر موارد مشابه است. از سوی دیگر ارائه به‌‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هم برعهده سایانوژن است که با توجه به تمرکز کامل این شرکت روی نسخه تولیدی خود، به‌ نظر آسان‌تر خواهد بود.
نرم‌افزارهای پیش‌‌فرض دلخواه شرکت سایانوژن: تنها در صورتی که خودتان شخصا اقدام به تولید یک نسخه بهینه ‌شده از سیستم‌‌عامل اندروید کنید می‌توانید از نبود نرم‌افزارهای غیرضروری اطمینان پیدا کنید، در غیر این صورت مطمئنا نرم‌افزارهای اضافی و زائدی روی دستگاه هوشمند شما به صورت پیش‌‌فرض وجود دارند. این نرم‌افزارها به ‌اصطلاح bloatware نامیده می‌شوند. در واقع نرم‌افزارهایی از شرکت گوگل تا بازی‌های چندروزه و نرم‌افزارهای آنتی‌‌ویروس می‌توانند در دسته این نرم‌افزارهای غیرضروری قرار بگیرند. Cyanogen OS هم از این نرم‌افزارها در امان نمانده و از چند سرویس عرضه ‌شده توسط مایکروسافت گرفته تا برنامه شماره‌گیر و کالر آی‌دی در این سیستم‌‌عامل بهره گرفته شده است. آنچه این نسخه از سیستم‌‌عامل اندروید را از دیگران متمایز می‌کند امکان حذف این برنامه‌های اضافی است.
تصمیم‌های بزرگ سایانوژن در راهند: در صورتی که خبرهای مرتبط با سایانوژن را دنبال می‌کنید قطعا اظهار نظرهای گاهی عجیب و تند مسوولان این شرکت در مقابل گوگل را شنیده‌اید. نکته جالب اینکه تصمیمات این شرکت هم بر پایه این اظهار نظرها شکل می‌گیرند. هنگامی که گوشی اندرویدی خود را برای اولین ‌بار روشن می‌کنید، پلی استور گوگل و برنامه‌های گوگل به‌ طور پیش‌‌فرض روی آن وجود دارند و بعضا هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد. می‌توانید با غیر فعال کردن برخی از این برنامه‌ها، جایگزینی برای آنها بیابید. مسوولان سایانوژن قصد دارند با ارائه جایگزینی برای سرویس‌های گوگل این روند را تغییر دهند. البته در حال حاضر هنوز این امکان فراهم نشده است، اما در صورتی که نیم ‌نگاهی به لیست شرکای سایانوژن داشته باشید، مطمئن خواهید شد که رسیدن به این هدف آنچنان هم سخت و دشوار نخواهد بود.
Cyanogen OS متفاوت از CyanogenMod: پیش از عرضه Cyanogen OS، نسخه ویژه‌ای از اندروید با نام سایانوژن مد برای گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌شد. این پروژه با هدف ارائه قابلیت‌های ویژه برای اولین دستگاه‌های اندرویدی کلید خورد و در نهایت به نسخه‌ای محبوب برای کاربرانی که پشتیبانی شرکت‌ها از دستگاه اندرویدی‌شان متوقف شده بود تبدیل شد تا بتوانند از جدیدترین نسخه اندروید استفاده کنند.
سایانوژن مد در واقع انجمنی است که به عنوان بازوی شرکت سایانوژن مورد استفاده قرار می‌گیرد و رام‌های سایانوژن‌مد هم قابل نصب روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌‌عامل سایانوژن هستند، با این تفاوت که نحوه ارائه و پشتیبانی از آنها متفاوت است. معمولا کاربران مشتاق شخصا به آزمایش و بهره‌گیری از نسخه‌های روزانه سایانوژن مد اقدام می‌کنند تا بالاخره با برطرف‌ شدن مشکلات، یک نسخه پایدار عرضه شود، اما در خصوص Cyanogen OS کاربران می‌توانند با اطمینان خاطر از آن استفاده کنند.
قفل صفحه ‌نمایش متفاوت: یکی از اولین مواردی که در برخورد با دستگاهی مجهز به سیستم‌‌عامل سایانوژن مشاهده می‌کنید، تفاوت قفل صفحه‌ نمایش آن با نسخه‌های استفاده شده در دیگر دستگاه‌های اندرویدی است. نحوه تعامل این قفل صفحه ‌نمایش با هشدارها مشابه آن‌ چیزی است که در دیگر دستگاه‌های اندرویدی مشاهده می‌کنیم، اما افکت‌های تصویری و گرافیکی تجربه‌ای متفاوت و البته چشم‌نواز پیش روی کاربران قرار می‌دهند. یکی از مثال‌های جالب زمانی است که در حال گوش دادن به موسیقی هستید و در این حالت همزمان قفل صفحه ‌نمایش گوشی فعال است. روشن کردن صفحه ‌نمایش گوشی یک اکوآلایزر تصویری در مقابل شما قرار می‌دهد که به نمایش تصاویر متحرک روی گوشی اقدام می‌کند. اگرچه این مورد ممکن است در نگاه اول ساده باشد، اما در صورتی که شما از کاربرانی هستید که زمان زیادی را به گوش دادن موسیقی اختصاص می‌دهید، مطمئنا از این قابلیت استقبال خواهید کرد.
سایانوژن به‌‌زودی روی دستگاه‌های بیشتری عرضه می‌شود: هیچ محدودیتی در انتخاب بهترین گزینه مجهز به سیستم‌‌عامل سایانوژن از میان خیل دستگاه‌های ارائه شده وجود نخواهد داشت، اما در صورتی که اندکی بیشتر منتظر بمانید نام‌های بیشتری در سال‌جاری به بازار عرضه خواهند شد. با توجه به همکاری استراتژیک سایانوژن با کوالکام و لیست همکاران این شرکت که روز به روز در حال گسترش است به نظر می‌رسد باید آینده روشنی برای سایانوژن پیش‌بینی کرد. تنها لیست همکاران این شرکت نیست که روز به روز در حال گسترش است، بلکه از سوی دیگر سرمایه‌گذاری این شرکت هم به سرعت در حال گسترش است. این افزایش سرمایه‌‌گذاری مترادف با همکاری‌های جدید، بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید و خبرهای تازه‌تر خواهد بود. ۲۰۱۵ سالی خوب برای اندروید خواهد بود و به‌ نظر می‌رسد سایانوژن هم تصمیم دارد در شکل‌گیری این خاطره خوب نقشی پررنگ و موثر ایفا کند.