3 نکته مالی برای والدین
خانواده‌ها همیشه به دنبال این هستند که بهترین آینده ممکن را برای بچه‌های خود مهیا کنند و به همین منظور ابزاری را برای افزایش اطمینان و کاهش ریسک مالی در خانواده، جست و جو می‌کنند. ترس از خطرات مالی احتمالی در زندگی فرزندان، احساسی است که به‌طور مشترک در اکثر خانواده‌ها مشاهده می‌شود.

اما در دنیای امروز، ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند قدری از نااطمینانی‌ها درباره آینده بکاهد. به بیان دیگر، با بهره‌گیری از این ابزارها می‌توان از کیفیت مطلوب زندگی در آینده و بعد هنگام بازنشستگی اطمینان حاصل کرد.در این مطلب به 3 نکته اشاره می‌شود که شما می‌توانید با انجام آنها از همین امروز، سرمایه‌گذاری مناسبی برای آینده خانواده‌تان انجام دهید. اصولا تشکیل یک زندگی ایده‌ال، یکی از مهم‌ترین اهداف در زندگی هر فرد محسوب می‌شود که افراد را درباره وضعیت مالی خود با چالش‌های فکری روبه‌رو می‌کند.

بدیهی است که افراد به دنبال ساختن یک زندگی مناسب برای آینده فرزندان باشند. خوشبختانه در دنیای امروزی، برای ایجاد امنیت مالی خانواده، احتیاج به ثروت هنگفت و میلیونر شدن، نیست. پس چنانکه اشاره شد در این مطلب، به سه نکته آموزشی کاربردی اشاره می‌کنیم، در حقیقت سه راهنمایی مالی برای والدین که می‌توانید این سه نکته را بلافاصله در دستور کار خود قرار دهید.

از خود و درآمدتان حفاظت کنید
توانایی شما برای کسب درآمد در زندگی، یکی از بهترین و تاثیرگذارترین هدایایی است که می‌توانید به فرزندانتان اهدا کنید. باید تاکید کرد که «درآمد مناسب شما» می‌تواند غذا، سرپناه، پوشاک و آموزش خوب و در کنار این نیازهای اساسی، موارد جانبی و سرگرم‌کننده مانند گردش در تعطیلات را برای شما به همراه آورد. بنابراین با درآمد کافی می‌توانید، حس اطمینان برای ایجاد یک زندگی خوب و مناسب را ایجاد کنید.

در کنار درآمد کافی، باید از یک بیمه عمر متناسب با درآمد و هزینه خود استفاده کنید، این موضوع باعث می‌شود که در شرایطی که شما به بیماری صعب‌العلاجی دچار شدید، خیال شما از موضوع تامین و استقلال مالی راحت باشد. اما برای انتخاب نوع بیمه متناسب با زندگی شما نیز باید مقدماتی را فراهم کرد. وقتی که تصمیم گرفتید که حساب کنید چه مقدار برای بیمه کنار بگذارید، به این نکته توجه کنید که تمام هزینه‌های زندگی در آینده را شامل تسهیلات خانه و هزینه استفاده از تعطیلات را قبل از آن کنار گذاشته‌اید.

باید این موضوع را بدانید که استفاده از بیمه در زندگی امروزی یک ضرورت است. حتی اگر شغل شما و درآمد حاصل از آن آینده خانواده‌تان را تضمین می‌کند، شما به فردی نیاز دارید که در زمان بیمارهای سخت از شما مراقبت کند. برخی از بیمه‌ها می‌توانند در این شرایط شما را همراهی کنند. این بیمه‌ها در صورتی که بیماری جدی شناسایی شود، هزینه‌ها را تمام و کمال پرداخت خواهند کرد. در هنگام بیمه کردن گزینه‌هایی وجود دارد؛ اما به این نکته توجه کنید که شما باید بهترین گزینه را با کمترین هزینه انتخاب کنید. به همین منظور، قبل از درخواست برای بیمه، از متخصصان مالی در زمینه بیمه مشاوره بگیرید، تا مطمئن شوید، بهترین سطح پشتیبانی از بیمه با میزان درآمد و هزینه‌های شما حاصل خواهد شد. این امکان وجود دارد که در صورت توجه نکردن به این موضوع هزینه اضافی را برای بیمه خرج کنید که این موضوع در بلندمدت خوشایند نیست.

برای آینده سرمایه‌گذاری کنید
در کنار این موضوع که شما می‌خواهید هزینه‌های روزانه خانواده را مدیریت کنید، احتمالا به فکر جمع‌آوری پس‌انداز برای آینده خانواده‌تان هستید. به‌عنوان مثال شاید شما بخواهید مقداری پول «برای آموزش با کیفیت فرزندان»، «خرید یک ماشین» و «سفر به خارج از کشور»، جمع‌آوری کنید یا اینکه شاید دوست داشته باشید، در خرید خانه برای فرزند خود شریک باشید تا خیال خود را درخصوص اسکان او در آینده راحت کنید.

برای حصول این اهداف، «طرح پس‌انداز» یک امکان مناسب برای شروع است. با سرمایه‌گذاری پول خود، در جایی که حتی بازده بیشتری نسبت به یک حساب بانکی داشته باشد، مانند صندوق‌های بورسی، می‌توانید پولی را که برای به‌دست آوردن آن زحمت کشیدید، به یک صندوق مالی برای آینده خانواده‌تان تبدیل کنید. البته حساب بانکی می‌تواند از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی از ریسک کمتری برخوردار بوده و مطمئن‌تر باشد. علاوه بر این، باید توجه داشت که نوع سرمایه‌گذاری که انتخاب می‌کنید، با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت باید متناسب باشد.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید به‌عنوان هدف کوتاه مدت سفر در تعطیلات را مدنظر قرار دهید، یا اینکه در بلندمدت برای هزینه دانشگاه برنامه‌ریزی کنید. در این زمینه نیز مشاوران مالی می‌توانند راهنمایی‌ها درخصوص میزان سرمایه‌گذاری با توجه به درآمد و هزینه شما و ریسک‌های موجود در سرمایه‌گذاری ارائه کنند. شاید در جوانی اگر کمی به فکر ریسک کردن باشید، در آمد شما بیشتر شود؛ اما به هر حال نیاز به یک مشاوره مالی، می‌تواند شما در کاهش این ریسک یاری کند.

وضعیت دارایی‌هایتان را مشخص کنید
در آخر باید تاکید کرد که باید وضعیت دارایی‌هایتان را از نظر حقوقی مشخص کنید. شاید تلخ باشد که بخواهیم از وصیت‌نامه استفاده کنیم، اما افراد آینده‌نگر از این ابزار استفاده می‌کنند. اگر تاکنون وصیت ننوشته‌اید، هم اکنون آن را تهیه کنید، همچنین اگر این کار را قبلا انجام دادید، از به روز بودن آن براساس مقررات کشور اطمینان حاصل کنید. افزایش شفافیت در وصیت نامه، مشکلات آینده خانواده‌تان را کاهش می‌دهد.

علاوه بر موارد عنوان شده این موضوع مهم است که شما اوراق مربوط به بیمه، وصیت‌نامه، سپرده‌گذاری و دیگر موارد مهم را در جایی مطمئن نگهداری کنید و افراد خانواده را نسبت به وجود آن مطلع کنید. تا اگر خدایی نکرده به‌طور ناگهانی دچار حادثه‌ای شوید، افراد قابل اطمینان در خانواده از مکان اسناد شما اطلاع کسب کنند. در آخر باید تاکید کرد که آینده خانواده به تصمیمات شما وابسته است، بنابراین شانس سرمایه‌گذاری با برنامه را از دست ندهید.