جشن پارسیان در هند

سال نوی پارسی هر ساله توسط پارسیان هند جشن گرفته می‌شود. زرتشتیان هندی این جشن را با انجام تمام آداب و مراسم آن گرامی می‌دارند. بخش عمده‌ای از پارسیان در قسمت غربی هند زندگی می‌کنند و از این رو، جشن‌های نوروزی در این منطقه به چشم می‌خورند.

آمادگی برای جشن نوروز شامل تمیز کردن خانه‌ها و حتی رنگ‌آمیزی مجدد آنها است. در این مراسم عموما از نمادهایی نیز برای فرخندگی و میمنت آن استفاده می‌شود که عبارت است از: ستاره‌ها، پروانه‌ها، پرندگان و ماهی. لباس‌های نو برای این مراسم سفارش داده می‌شوند که به صورت ویژه برای این جشن در نظر گرفته شده‌اند. در روز نوروز جمشیدی، مردم بهترین و نوترین لباس‌های خود را می‌پوشند و از طلا و نقره نیز استفاده می‌کنند. درها و پنجره‌ها به زیبایی با حلقه‌هایی از گل رز و یاس تزیین می‌شوند. پودرهای رنگی نیز برای ایجاد الگوهای جذاب و زیبا در آستانه‌های ورودی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آنها در زبان محلی «رنگُلی» گفته می‌شود. این الگوهای پیچیده و خلاقانه نشان‌دهنده تقدس این جشن هستند. علاوه‌بر این، ماهی و نقوش گل در بین رنگلی‌ها بسیار محبوب و فرخنده محسوب می‌شوند.

هندی‌ها از مهمانان با گلاب ریختن و برنج پذیرایی می‌کنند و پس از آن با استفاده از تیلاک زدن (همان نشانه قرمز روی پیشانی زنان و مردان هندی) مراسم ادامه می‌یابد. صبحانه معمولا شامل سو (ورمیشل پخته‌شده در روغن و میوه‌های خشک‌شده) است که همراه با ماست سرو می‌شود و مورد علاقه پیرها و جوانان است. پس از صبحانه، زمان دیدار با معبد آتش برای دعا کردن فرا می‌رسد. دعاگویان خاصی که با عنوان جَشَن خوانده می‌شوند، آتش مقدس و چوب صندل را نگه می‌دارند. در پایان این جشن مذهبی، تمام پارسیان اجازه دارند به یکدیگر تبریک سال نو بگویند. پس از بازگشتن به خانه، غذاهای خوشمزه و لذیذ خاصی به‌عنوان نهار پخته می‌شوند.

از غذاهای مختلف پارسیان هند در این ایام می‌توان به «سالی بوتی» (شامل گوشت گوسفند و سیب زمینی)، غذاهایی با جوجه مرغ، «پترانی ماچچی» (جوجه بخارپز شده در برگ)، انواع پلوها و «سسنی ماچچی» (نقره ماهی با سس سفید خاص) اشاره کرد. با این وجود، مهمترین غذایی که بخش اصلی جشن نوروز در هند را شکل می‌دهد، برنجی است که با برخی انواع آجیل و زعفران پخته می‌شود. در کنار آن، برنج ساده نیز در این روز بسیار رایج است. ازجمله مهمترین دسرهای هندی نیز می‌توان به فالوده اشاره کرد. فالوده هندی ترکیبی از نوشیدنی شیری شیرینی است که از ورمیشل درست می‌شود و با عصاره گل سرخ نیز طعم‌دار می‌شود. کاستارد کارامل هم یکی دیگر از دسرهای معروف نوروز در هند است. تمام روز اول نوروز صرف بازدید از دوستان و خویشاوندان و آرزوها و دعاهای نیکو می‌شود.