انصراف از دریافت یارانه از جنس شرکت در یک راهپیمایی نیست
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در مشهد گفت: مشارکت مردم در انصراف از دریافت یارانه از جنس شرکت آنان در یک راهپیمایی نیست که دعوت کنیم و بیایند بلکه در این انصراف از مردم خواسته‌ایم که از بخشی از دریافتی‌های ثابت ماهانه خود بگذرند.
به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت در دیدار با تعدادی از زنان اصلاح‌طلب استان خراسان رضوی افزود: مردم در جریان انصراف از دریافت یارانه، ماهانه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به دولت بخشیدند که موفقیت بزرگی برای دولت است، اما برخی می‌خواهند این نقطه قوت را نقطه ضعف نشان دهند.
وی گفت: ربط کاهش محبوبیت دولت به انصراف از دریافت یارانه‌ها طبلی است که برخی از محافل خاص بر آن می‌کوبند و می‌خواهند بحث یارانه را به محبوبیت دولت ربط دهند و ادعا دارند که این محبوبیت کاهش یافته است، در حالی که طبق نظرسنجی‌ها محبوبیت دولت نسبت به شهریور ۹۲ افزایش داشته است.
نوبخت تصریح کرد: برنامه جامعی در عرصه‌های مختلف دنبال می‌شود و اینکه تورم در فاصله‌ای شش ماهه حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و از ۴۳ درصد به ۳۲ درصد رسیده، محصول زحمات و برنامه‌ریزی‌های بسیار گسترده‌ای بوده است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت یازدهم، وارث شرایط خاصی بوده است، افزود: حدود ۲ هزار و ۹۴۶ طرح ناتمام که همه متوقع بهره‌برداری از آنها هستند، بدهی‌های باقی‌مانده به بانک مرکزی، کسری بودجه، قرار گرفتن کشور در معرض قطعنامه‌های شدید و تحریم‌هایی که قفل روی قفل بود، دولت یازدهم را در شرایط خاص قرار داده است.
او با بیان اینکه انتظار از کندی کار باید متناسب با وضعیت کشور باشد، افزود: به طور مثال طی هفت ماه گذشته ۱۹۰۰ میلیارد تومان به شکل مازاد به آموزش و پرورش داده شده است تا بدهی‌هایش را به فرهنگیان بدهد. وی گفت: بسیاری از دغدغه های نیروهای سیاسی قابل تامل است که تحقق مواردی از آنها نیاز به گذشت زمان بیشتری دارد و دولت نیز با برنامه در حال پیگیری همه مسائل است.
برنامه چهارم توسعه در سنوات گذشته به اهداف خود نرسیده است
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری همچنین در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه کشور طی سنوات گذشته به اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست نیافته است، گفت: رشد متوسط و سالانه کشور براساس این برنامه، ۸ درصد پیش بینی شده بود اما در طول این برنامه ۵/۴ درصد آن محقق شد. همچنین براساس اهداف برنامه چهارم باید نرخ تورم و بیکاری در کشور یک رقمی می‌شد که هیچ‌کدام محقق نشد.
وی در ادامه حجم اعتبارات عمرانی امسال کشور را بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: از این مبلغ ۳۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبارات طرحهای ملی استانی شده و ۵۵ هزار میلیارد ریال اعتبارات استانی است.