پزشکان دوست و همراه بیماران صعب‌العلاج
المیرا چهره‌گشا
بیشتر ما واژه سرطان را شنیده‌ایم. سرطان در سال‌های اخیر در ایران و دیگر نقاط دنیا رشد چشمگیری داشته است و سالانه تعداد بسیاری از مردم به این بیماری مبتلا می‌شوند. با اینکه سرطان رشد بسیاری دارد و تعداد مرگ‌و‌میر چیزی بیش از ۵۰ درصد است و با وجود حجم گسترده سرطان در بین عموم مردم هنوز این بیماری به خوبی شناخته نشده است. در این جا راه درمانی را معرفی می‌کنیم که به بیماران کمک می‌کند بهتر و آسان تر با این بیماری مبارزه کنند. بیماری سرطان
سرطان تقسیم نامتقارن سلول‌های بدن است. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند، مانند مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل وجود دارد.
امروزه در ایران علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده است و کمبود علمی وجود ندارد، آنچه پیشرفت نکرده است و نقطه ضعف پزشکی ما محسوب می‌شود بی توجهی به ابعاد انسانی بیمار و عدم توجه با مسائل جانبی وابسته به سرطان است. در طب تسکینی این مسائل اهمیت ویژه‌ای دارد.
طب تسکینی
یکی از مهم ترین و سخت ترین و پرهزینه‌ترین قسمت‌های نظام سلامت فاز نهایی بیماری‌های مزمن و سرطانی است که این قسمت به‌طور کل در ایران فراموش شده است و هیچ ارگانی مثل دولت و بیمه‌ها و وزارت بهداشت برای این موضوع برنامه‌ای ندارد.
طب تسکینی حدود 5سال پیش به همت دکتر حزینی وارد ایران شد. در طب تسکینی پزشک و تیم همراهش از روزهای اول بیماری تا آخرین ثانیه‌ها بیمار حضور دارند و سعی می‌کنند که نه تنها به‌عنوان یک پزشک و درمانگر، بلکه به‌عنوان یک حامی و همراه، در کنار بیمار حضور داشته باشند و سعی کنند علاوه بر برطرف کردن مشکلات جسمی بیمار، در راستای حل مشکلات روحی بیمار هم بکوشند. کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند مثل سرطان یا ام اس و... علاوه بر سختی‌های بیماری خود با بسیاری از مثال دیگری رو به رو هستند، خیلی از آنها دچار مشکلات خانوادگی می‌شوند یا کودکان آنها نیاز به مراقب و همراهی دارند احتیاج به کمک‌های معنوی دارند و دیگر مسائل روحی و معنوی که همراه این بیماران است.
در طب تسکینی سعی می‌شود که مشکلات روحی بیمار را کم کنند تا بیمار با خیالی آسوده و دهنی آرام بتواند با بیماری اش مبارزه کند. هر چه بیمار از نظر روحی قوی‌تر باشد احتمال کوچک شدن غده‌های سرطانی و بهبودی کامل بیشتر است.
تیم طب تسکینی عصای دست بیماران و خانواده‌های آنها هستند. سعی می‌کنند به آنها امید و آرزو دهند. تلاش این تیم تسکین مشکلات روحی و روانی و جسمی بیمار و اطرافیان آنها است. این تیم از افراد متفاوتی تشکیل شده است که شامل پزشک متخصص و عمومی، روانپزشک، روانشناس، روحانی، مددکار، مشاوره، وکیل و... است که هر کدام مسوولیت متفاوتی را برعهده دارند. پزشک برای درمان و مشاوره‌های علمی، روانشناس برای حل مشکلات خانوادگی(بعد از ابتلا به سرطان خانواده‌های بسیاری دچار مشکل در خانه می‌شوند) و مددکار برای مسائل مالی.
در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته سعی می‌کنند کسانی که مبتلا به بیماری صعب‌العلاج هستند و دیگر امیدی به بهبودی آنها نیست در منزل فوت شوند و یک مرگ طبیعی و با عزت و کرامت در کنار اعضای خانواده داشته باشند. یکی از عمده وظایف تیم طب تسکینی این است که این گونه بیماران را شناسایی می‌کنیم و پس از توجیه کردن اعضای خانواده، بیمار را به خانه بازمی گردانیم و در خانه به‌صورت تمام وقت از بیمار مراقبت می‌کنیم و همچنین امکاناتی در اختیارشان می‌گذاریم که خود و خانواده نگران هیچ اتفاقی نباشند مثل تلفن همراه پزشکان که تمام ساعات‌ شبانه روز روشن و آماده پاسخگویی است. یک پزشک مسوول که اگر هر مشکل جسمی در هر زمینه برای فرد پیش آمد بتوانند با یک تماس مشکل را حل کنند. وسایل و تجهیزات لازم برای نگهداری شخص در منزل مثل تخت بستری، ساکشن، دستگاه اکسیژن ساز، واکر، ویلچر و... همچنین مشاوره بیست و چهار ساعته تلفنی، مددکار اجتماعی و...
این بخش از طب تسکینی باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های سرطان کشور می‌شود. هزینه مراقبت از بیمار به این روش هر ماه حدود 500هزار تومان و هزینه مراقبت از همان بیمار در بیمارستان حدود ده تا بیست میلیون تومان می‌شود. این روش علاوه بر کمک به آرامش بیمار و کاهش هزینه‌های خانواده، باعث خالی شدن تخت‌های مجهز بیمارستان برای بیمارانی می‌شود که احتیاج به مراقبت‌های ویژه دارند، اما در خیلی از موارد به دلیل نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند.
طب تسکینی در بیمارستان فیروزگر تهران به‌صورت آزاد با کمترین هزینه درمان انجام می‌شود تا همه بیماران با هر توان مالی بتوانند از این روش درمانی استفاده کنند.