زینب طاری - دبیر ویژه نامه «مدیریت مصرف برق» یکی از مهم ترین موضوع‌های روز در عرصه صنعت روشنایی در ایران است؛ چرا که روند کنونی مصرف انرژی در ایران بی‌شک در آینده‌ای نزدیک این صنعت را با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد. مدیریت مصرف برق شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های به هم پیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور منطقی کردن مصرف برق است تا بتوان با کارآیی بیشتر و هزینه کمتر به مطلوبیت یکسانی دست یافت. به این ترتیب هم عرضه کننده برق و هم مصرف کننده آن به سود بیشتری دست خواهند یافت؛ البته این نکته را باید متذکر شد که هدف از مدیریت مصرف برق کاهش میزان تولید و کاستن از رفاه جامعه نیست بلکه منظور کاربرد منطقی و بخردانه انرژی الکتریکی و استفاده صحیح از آن است که نتیجه آن حفظ و حتی افزایش تولید و رفاه جامعه خواهد بود .
برای رسیدن به این مهم، اصلاح الگوی مصرف شهروندان و فرهنگ سازی در این زمینه از مهم‌ترین اصول مدیریت روشنایی است. استفاده بهینه از وسایل روشنایی در خانه‌ها و محیط‌های اداری، مدیریت مصارف صنعتی، بهره وری از روشنایی خورشید در طول روز، چینش مناسب وسایل برای استفاده بهتر از روشنایی طبیعی و مصرف لامپ‌هایی با فناوری‌های روز از جمله LED، روش‌های موثر در استفاده بهتر از این انرژی ارزشمند در کشورمان است.
کارشناسان معتقدند که لامپ‌های معمولی یا همان لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است؛ بنابراین بسیاری از کشورها، برنامه چند ساله‌ای را برای جایگزینی مدل‌های دیگر لامپ به جای لامپ‌های رشته‌ای تدوین کرده‌اند تا شاید بتوانند در درازمدت با استفاده از لامپ‌های کم مصرف، بخشی از روند روبه رشد گرمایشی زمین را کاهش داده و کره زمین و ساکنانش را نجات دهند.
یادمان باشد تا ۲۰۰ سال‌ آینده هیچ ذخیره سوخت فسیلی در دنیا برای تولید انرژی وجود نخواهد داشت. پس چه بهتر که خارج از جریان روزمرگی به فکر نسل‌های آینده خود باشیم و با مدیریت مصرف انرژی با راهکارهای ساده، سهم خود را به عنوان شهروندانی مسئول در ذخیره سازی انرژی گرمایی و سرمایی به انجام برسانیم.