ایسنا- مؤسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد گفت: یکی از راهکارها در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لزوم تمرکز آژانس‌های مسافرتی بر تورهای داخلی است. محمدجواد حافظی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: یکی از راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش گردشگری این است که صاحبان آژانس‌های مسافرتی تمرکز خود را به جای تورهای خارجی بر تورهای داخلی بگذارند تا ارزهایی که در حال حاضر برای کشور بسیار ارزشمند است، خارج نشود.
مؤسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد با اشاره به اینکه با ورود هر گردشگر خارجی به ایران حدود هفت نفر به صورت مستقیم دارای کار می‌شوند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد بیشتر موضوعات سیاست اقتصاد مقاومتی به صورت شعار مطرح شده و عمل‌گرایی اندک بوده است. وی افزود: تاکنون عمل به این سیاست‌ها اندک بوده اما از این پس باید محکم و سریع‌تر در پی اجرایی کردن آن‌ها باشیم.
حافظی با بیان اینکه هر فردی باید در حوزه مرتبط خود این سیاست‌ها را اجرا کند، اظهار کرد: در خصوص اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در هتل‌ها می‌توان به اقداماتی مانند کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از تجهیزات هتل اشاره کرد.
مؤسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد اضافه کرد: مصرف انواع انرژی‌ها از جمله سیستم سرمایشی، گرمایشی و ... زیاد است، اما به طور مثال در سطح کلان مصرف زیاد از انرژی گاز موجب کاهش صادرات و ارزآوری این انرژی برای کشور می‌شود.
حافظی ادامه داد: وزارت نفت نیز به جهت تامین منابع سوخت گازی داخل کشور، خوراک کارخانجات پتروشیمی را که می‌تواند ارزآوری فراوانی داشته باشد، کاهش داده و به جای حصول ارز برای کشور انرژی با ارزشی مانند گاز را می‌سوزانیم. وی عنوان کرد: اخیرا در ایران از طریق نصب سلول خورشیدی در پشت‌بام هتل‌ها بخش قابل توجهی از انرژی موردنیاز آن مکان تأمین می‌شود.
مؤسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد با اشاره به اینکه ایران در صادرات برق بسیار موفق عمل کرده است، تصریح کرد: البته به دلیل اینکه در صفحه‌های خورشیدی از فلز نقره استفاده می‌شود و به دلیل گرانی این فلز می‌توان گفت که هنوز استفاده از آن در کشور ما فراگیر نشده است که در واقع این امر یک جای پژوهش و امور تحقیقی برای جوانان است که جایگزینی برای استفاده از فلز نقره بیابند.
حافظی اضافه کرد: نکته دوم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در هتل‌ها این است که با ارائه بسته‌های تشویقی به مسافران از ارائه خدمات هرروزه نظافت اتاق، شست‌وشوی ملحفه و ... برای کاهش مصرف پرهیز شود.
مدرس دانشگاه هتلداری پردیسان اظهار کرد: هتل‌ها موظفند که هرروز امر نظافت اتاق‌ها را انجام دهند اما در صورتی که به مسافران بسته تشویقی ارائه شده و مهمانان خود نظافت اتاق را رعایت کنند از هدر رفتن مقدار زیادی انرژی از جمله آب و ... جلوگیری می‌شود.حافظی با اشاره به اینکه این امر در بسیاری از هتل‌های پنج ستاره دنیا در حال انجام است، عنوان کرد: در خشک‌شویی هتل‌ها از مواد شیمیایی برای شست‌وشو استفاده‌ می‌شود که این مایع گران بوده و موجب خروج ارز از کشور می‌شود همچنین به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند.
مؤسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد افزود: برای فراگیری اقتصاد مقاومتی باید تحقیقاتی صورت گیرد که از جمله این موضوعات پژوهشی می‌توان به اقتصاد مقاومتی و گردشگری زیارت، سلامت، فرهنگی، اکوتوریسم، ورزشی، سیاحتی و ... اشاره کرد.
حافظی در خصوص استفاده بهینه از تجهیزات هتل، خاطرنشان کرد: معمولا تاسیسات و تجهیزات هتل‌ها بین سه تا پنج سال فرسوده شده و نیازمند جایگزین شدن با تجهیزات جدید است که هزینه‌های سنگینی را در بر می‌گیرد؛ به همین دلیل می‌توان در حفظ و استفاده صحیح از این وسایل تلاش کرد. وی با بیان اینکه مردم از طریق صرفه‌جویی و تغییر الگوی مصرف می‌توانند اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند، تصریح کرد: در برخی مواقع دیده می‌شود، که اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفته می‌شود، در اقتصاد ریاضتی حقوق مردم به شدت کاهش یافته، هزینه استفاده از خدمات عمومی افزایش و بودجه اختصاص یافته به بهداشت و سلامت مردم اندک می‌شود و این نوع اقتصاد در عمل با شکست مواجه شده است.
مؤسس آموزشگاه گردشگری و هتلداری خلیج فارس در مشهد اظهار کرد: در هیچ بخشی از اقتصاد مقاومتی تحمیل و فشار بر مردم مشاهده نمی‌شود بلکه در این نوع اقتصاد دولت از مردم خواستار مشارکت داوطلبانه است.
حافظی با اشاره به اینکه نیمی از هتل‌های کشور در مشهد قرار دارد، اضافه کرد: هتل‌ها برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمد خود باید به گسترش زیرساخت‌ها و آموزش به روز کارکنان توجه کنند.