حضور 70 تشکل زیست محیطی از سراسر کشور در نمایشگاه محیط زیست
مجید فدایی سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست: در نمایشگاه امسال امکانات و تکنولوژی‌های نوین زیست محیطی در بخش های مدیریت کیفیت هوا، آب،خاک و سایر بخش های مرتبط معرفی خواهد شد افتتاحیه چهارهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با شعار «اقتصاد سبز اقتصاد مقاومتی» امروز با حضور سازمان‌ها، نهادها ، صنایع، شرکت ها و تشکل های مردمی محیط زیستی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد. مجید فدایی سرپرست اداره کل روابط عمومی و رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با بیان این مطلب اظهار داشت: این نمایشگاه که یکی از مهمترین رویداد‌های زیست محیطی کشور در نیمه دوم سال جاری است ، به مدت 4 روز تا پنجم اسفند ماه برگزار می‌شود و در آن شرکت های داخلی و خارجی جدیدترین وآخرین پیشرفتها و دستاوردها و تکنولوژی‌های خود در زمینه محیط زیست و صنایع مرتبط در بخش های تولیدی و خدماتی را ارایه می‌کنند.

ادامه از صفحه اول- به گفته وی ، توجه به مقوله محیط زیست در جهان امروز نه تنها به عنوان یک الزام قانونی صرف و وظیفه ملی، بلکه یک نوع سرمایه گذاری است که دارای منافع اقتصادی قابل توجه می باشد و هم راستایی محیط زیست با اقتصاد به عنوان فرصتی جدید برای سودآوری بنگاه های اقتصادی، به محیط زیست تعریف جدیدی داده است .
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تاکید کرد: برای حرکت به سمت توسعه پایدار لازم است که تمامی استراتژی های خود را بر مثلث پایداری و بر مبنای اقتصاد ، جامعه و محیط زیست متمرکز کنیم و قاعدتاً هیچ کشوری از این بحث مستثنی نیست و در این زمینه همه می‌توانند تأثیرگذار باشند. فدایی، مهمترین هدف از برگزاری نمایشگاه را بستر سازی مناسب برای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست، معرفی توانمندی‌های محیط زیستی در بخش خدمات فنی و مهندسی، آشنایی با مدیریت‌های زیست محیطی، سازمان‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و اطلاع رسانی زیست محیطی عنوان کرد.
وی، آشنایی با سازمانهای زیست محیطی، بستر سازی مناسب برای مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست، ارایه راهکارهای اصولی و عملی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، ایجاد انسجام بین بخشی برای توانمندسازی پروژه های زیست محیطی، گسترش فرهنگ طبیعت گردی و معرفی انرژی های نو و تجدیدپذیر و صنایع سبز را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد فدایی با بیان این که شرکت های حاضر در این نمایشگاه خدمات مختلف فنی و مهندسی زیست محیطی را نیز ارایه می کنند، گفت: در این نمایشگاه، امکانات و تکنولوژی های نوین زیست محیطی در بخش های مدیریت کیفیت هوا، آب، خاک و دیگر بخش های مرتبط معرفی خواهد شد.
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، مدیریت خدمات حمل و نقل شهری، فناوری های کنترل آلودگی های آب ، هوا و صد ا ، بهینه سازی سوخت و انرژی های نو و تجدیدپذیر، محصولات و فرآورده های سازگار با محیط زیست، حفظ منابع طبیعی، سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، بازیافت و فرآورده های بازیافتی، فیلتراسیون، انواع سوخت ها، مراکز و نیروگاه های مولد انرژی ، استانداردسازی خودروها ، صنایع مرتبط با اتومبیل سازی، مراتع و جنگلداری، مدیریت کیفیت هوا در محیط‌های بسته ، شیلات و آبزیان و فناوری‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را از جمله خدمات و فناوری های ارائه شده در نمایشگاه چهاردهم محیط زیست اعلام کرد.
به گفته سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر ، مدیریت و بازیافت زباله و پسماند، مدیریت شهری، نظارت و اجرای پروژه های زیست محیطی، پروژه های تحقیقاتی و خدمات حفاظت از محیط زیست، کنترل، اندازه گیری و فنآوری آزمایشگاهی، حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مصرف سوخت، خودرو سبز و استانداردسازی خودروها، حفظ منابع طبیعی، ساختمان سازی سبز و مدیریت آب و فاضلاب و ... از مهمترین زمینه‌های حضور در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست می باشد. مجید فدایی درخصوص برنامه‌های جانبی این نمایشگاه نیز افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، در حاشیه این نمایشگاه، آموزش زیست محیطی مدارس و همچنین کارگاهها و نشست های تخصصی و مناظره هایی با موضوعات محیط زیستی با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه، محققان و صاحبان صنایع برگزار خواهد شد .
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست همچنین اعلام کرد: در مراسم اختتامیه نمایشگاه، از شرکت‌ها و موسسات و غرفه های برتر و حامیان نمایشگاه تقدیر و لوح سپاس و تندیس ویژه به آنها اهدا می‌شود.

برگزاری مناظره های داغ محیط‌زیستی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با اعلام اینکه در ایام برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، مناظره های داغ محیط زیستی برگزار می شود، اظهار داشت: آلودگی هوای کلانشهرها ، پیامدهای محیط زیستی احداث جاده در مناطق حفاظت شده، طبیعت گردی در مناطق حفاظت شده و آثارسدسازی و طرح‌های انتقال آب بین حوزه ای، از مهمترین موضوعات مناظره در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست است که با حضور صاحبنظران، کارشناسان و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست توسط دانشگاه محیط زیست برگزار می شود.
سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برگزاری این مناظره ها با هدف ظرفیت سازی فرهنگی و اطلاع رسانی در این حوزه طراحی شده که یکی از جذابیت های نمایشگاه و تفاوت آن با دوره‌های قبلی است.
فدایی تاکید کرد: فعالان این حوزه ها می توانند در این مناظره ها مشارکت فعال داشته باشند.
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، در خصوص حضور مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در نمایشگاه نیز گفت: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مانند پارک های علم و فناوری با ارائه یافته های جدید علمی و پژوهشی و ترغیب شرکتهای دانش بنیان در خصوص ارائه دستاوردها و نتایج ارزشمند پژوهش های محیط زیستی در این نمایشگاه حضور می یابند.
فدایی همچنین اعلام کرد: در طول برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست کارگاه های تخصصی رایگان برای شرکت کنندگان،علاقمندان و دانشجویان محیط زیست برگزار می شود.
به گفته وی، به شرکت کنندگان در این کارگاههای آموزشی از سوی معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه اعطا می شود.
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، مدیریت ریزگردها، پایش صنایع، اخلاق محیط زیستی ، مدیریت پسماند، اکوتوریسم ، مدیریت منابع آب و زندگی در شرایط سخت را از جمله کارگاههای تخصصی این دوره از نمایشگاه محیط زیست عنوان کرد.
حضور پررنگ تشکلهای زیست محیطی سراسر کشور در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست
رییس ستاد برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست همچنین حضور بیش از 70 تشکل زیست محیطی از 31 استان کشور در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست را ازویژگی های بارز این نمایشگاه نسبت به دوره های قبل عنوان کرد.
مجید فدایی با بیان این مطلب افزود: حضور این تعداد تشکل در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست بی سابقه است و چهاردهمین دوره این نمایشگاه در این مورد رکورددار است. وی به تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های محیط زیست در ارتقای فرهنگ زیست محیطی اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا ارایه تجربیات و راه‌های حفظ محیط زیست با روش‌های مختلف آموزشی تاثیر زیادی در ارتقای فرهنگ زیست محیطی خواهد داشت.
فدایی گفت: دراین نمایشگاه توانمندی‌های کشور در بخش‌های دولتی و غیر دولتی در حوزه محیط زیست به نمایش گذاشته می‌شود، اینکه در کجای راه هستیم و چه اقدامات موثر دیگری در زمینه محیط زیست باید انجام دهیم.
به گفته سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین تفاوت دیگری که نمایشگاه محیط زیست امسال با سال های گذشته دارد بر گزاری مناظره‌های جذاب بین اساتید و مسوولان در خصوص مهمترین چالش های زیست محیطی کشور است و فعالان مرتبط می توانند نظرات و ابهامات خود در این خصوص را مطرح کنند.