20 میلیارد ریال برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکای تجاری خود در ماه مبارک رمضان و در هفته اطعام و اکرام با اختصاص مبلغ ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی به ستاد دیه استان اصفهان، مقدمات آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد را رقم زدند تا به آغوش گرم خانواده هایشان بازگردند. به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه ضمن قدردانی از تلاشهای ستاد دیه در پیگیری آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اظهار داشت: شرکت فولادمبارکه هر سال در ماه مبارک رمضان و در ایامی که مصادف هست با ولادت کریم اهل بیت مراسمی را تحت عنوان مراسم گلریزان برگزار می کند و با همراهی شرکتهای طرف قرارداد اعم از مشتریان، پیمانکاران و فروشندگان تجهیزات و مواد و قطعات در این کار خداپسندانه شرکت می کند.

سبحانی افزود: همه در این کار خیر شریک هستیم. به راستی اشخاصی که به ناخواسته گرفتار زندان شده اند هم خود و هم خانواده ایشان اسیر شده اند. در جامعه ای که مشقات زندگی و فشار اقتصادی بیش از پیش خودنمایی میکند، خانواده این زندانیان شرایط به مراتب سخت تری نسبت به خود زندانی دارند و وقتی صحبت از آزادی حتی یک زندانی می شود اجر این اقدام با مادیات قابل قیاس نیست. مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه گفت: همه میدانیم که سال گذشته شرکای تجاری فولادمبارکه در شرایط سختی به سر برده اند اما این اطمینان را هم دارم که در این حرکت خداپسندانه به خوبی همراهی خواهند کرد چراکه بر این باور هستیم کمک در همین شرایط سخت لذت بخش است. این اقدام برای صنعتگران افتخار مضاعف است چراکه علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان کشور و جلوگیری از رواج فساد و بیکاری و نا امنی، از این طریق هم به جامعه کمک می کنند. سبحانی یادآور شد: در گلریزان فولادمبارکه امسال هم به روش سالهای گذشته مراسم برگزار شد و با مشارکتی که همه این عزیزان داشتند مبلغی جمع آوری شد تا بتوانیم تعدادی از زندانیان، از این محل آزاد شوند. مدیرعامل فولادمبارکه تصریح کرد: حرکتی که در فولادمبارکه تاکنون انجام شده، در کشور الگو بوده و شاهد آن هستیم که در صنایع بزرگ و شهرهای دیگر هم به تبعیت و الگو برداری از فولادمبارکه این حرکت همه ساله انجام می شود و امیدواریم با مشارکت عمومی همه شرکتها و افراد در این مراسم، در رفع گرفتاری هایی که ناخواسته برای مردم به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده، ابعاد این کمک بسیار گسترده تر شود.

بنا بر این گزارش، دکتر خسروی وفا رییس دادگستری استان اصفهان نیز با تبریک هفته قوه قضائیه گفت: در این هفته که به یاد دکتر شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران باوفایش مسمی به هفته قوه قضائیه شده است، خوشحالیم که در کنار صنعتگران و خیرین گروه فولادمبارکه گردهم آمدیم تا با کمک شما عزیزان بخشی از زندانیان جرائم غیر عمد از بند زندان رهایی پیداکنند. در سالهای گذشته اقدام مهمی توسط شما عزیزان رقم خورده که این حرکت جمعی تأثیر مثبت و مناسبی در سطح جامعه داشته تا جاییکه این حرکت تکاندهنده به فولادمبارکه منتسب گردیده و برهمگان روشن است که فولادمبارکه در این کار خیرخواهانه استمرار را حفظ نموده است. سال گذشته مبلغی که توسط گروه فولادمبارکه جمع آوری شد معادل مبلغی بود که از دیگر جشنها کمک شد و این جای تحسین دارد. رییس دادگستری اصفهان افزود: من به این نکته تأکید دارم که مبالغ جمع آوری شده فقط برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد هزینه می شود. اگرچه به لحاظ قضات جرم تعریف شده است و قانون گذار هم آنرا مشخص عنوان کرده، اما برخی از افرادی که در زندانها هستند بنا بر مشکلاتی درگیر شده اند که در اصل با جرم به معنای حقوقی آن تفاوت دارند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که همه دستگاه ها باید روی اینکه جرم در جامعه کاهش یابد خود را موظف به همکاری بدانند. همه باید درگیر شوند، جامعه شناسان در بخش پیشگیری جرم وارد شوند و همه درکنار هم به کاهش تخلفات کمک کنیم. بسیاری از تخلفاتی که جرم نامیده می شود ممکن است برای هریک از ما هم به وقوع بپیوندد کما اینکه بسیاری از کسانی که به تازگی وارد زندان شده اند سال گذشته در کنار ما بودند.

خسروی وفا افزود: درخصوص زندانیان جرائم غیرعمد باید کمک شود تا با فرهنگ سازی و مدیریت، حجم آن کاسته شود. البته کمک خیرین در آزادسازی این عزیزان انکارناپذیر است اما بزرگترین خیرین این اقدام ، شاکیانی هستند که از حق قانونی خود گذشت کرده و رضایت می دهند، تا جاییکه حجم دیه ای که توسط شاکیان بخشیده شده نیز بسیار زیاد و قابل توجه است. وی در ادامه با اشاره به تأکید دستگاه قضا بر تأمین نظم جامعه گفت: در سال گذشته دستگاه قضایی با کسانی که قصد داشتند در امنیت جامعه اختلال بوجود آورند به شدت برخورد کرده و این روند نیز ادامه دار خواهد بود.برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر، اراذل و اوباش از این نمونه هاست. بنا بر این گزارش در ادامه گلریزان فولادمبارکه، سید اسد الله جولایی رییس ستاد دیه کل کشور گفت: با اشاره به آیات قرآن و اینکه نیکوکار هیچ وقت حزن و اندوه ندارد، امیدواریم ثواب این کار خیر که توسط همکاران گروه فولادمبارکه برگزار شده صدچندان باشد. خوشبختانه شرکت فولادمبارکه در این امر خیر هرساله سهیم بوده که من از همین جا از تک تک کارکنان و خیرین این گروه که ما را در این امر خداپسندانه همراهی می کنند تشکر و قدردانی می کنم.سال گذشته با کمکی که فولادمبارکه به ستاد دیه داشت توانستیم ۲۸۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد را به کانون گرم خانواده شان بازگردانیم.

جولایی با تشریح عملکرد سال گذشته ستاد دیه گفت: عملکرد ستاد در سال ۹۴ بدین صورت بوده که آزادی ۸۵۶۵ نفر که به دلایل ناخواسته اتفاق افتاده و محکومیتهای مالی و جرائم غیرعمد و مهریه و نفقه را شامل شده به رقمی بالغ بر ۷۲۲ میلیارد تومان رسید که مدیریت این رقم کار بسیار دشواری بود ولی با همکاری و همدلی همه عزیزان در دادگستری های استانها، هیأت مدیره و هیأت امناهای ستادهای دیه سراسر کشور موفق شدیم با شاکیان این پرونده ها صحبت کنیم و ۲۸۸ میلیارد تومان از این مبلغ را از شاکیان گذشت بگیریم که به حق باید از عزیزانی که از حق خود گذشت نموده اند تقدیر و تشکر نماییم. وی افزود: در سال گذشته و در ایام ماه مبارک رمضان بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از جشنهای گلریزان جمع آوری شد که این نیز جای تقدیر دارد.در سه ماهه نخست امسال هم ۲۱۴۳ زندانی جرائم غیرعمد به مبلغ دیه ۱۸۰ میلیارد تومان آزاد شدند و ۷۰ میلیارد تومان هم دوستان ما در ستاد دیه توانستند از بزرگترین خیر یعنی طلبکاران گذشت بگیرند. این گزارش حاکی است، این جشن به همت روابط عمومی فولادمبارکه، با همکاری ستاد دیه استان و با حضور رییس کل دادگستری استان اصفهان، مدیرعامل ستاد دیه کشور، مدیرکل زندانهای استان اصفهان، مدیر عامل، مشاورین، معاونین و مدیران شرکت فولادمبارکه و جمعی از مدیران عامل و نمایندگان شرکای همکار تجاری فولادمبارکه در محل مجموعه فرهنگی باغ فردوس فولادمبارکه برگزار شد.