دنیای اقتصاد- رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از 97 هزار نسخه کتاب خطی و 100 هزار نسخه کتاب خطی دیجیتالی به عنوان مرجع نسخه خطی کشور محسوب می شود. به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی محمدهادی زاهدی در نشستی که با حضور مدیران و کارکنان این سازمان برگزارشد، گفت: با ظرفیت عظیمی که در این سازمان ایجاد شده است، می تواند این مرکز به عنوان یکی از بزرگترین مراکز کتابخانه‌ای جهان اسلام معرفی شود.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: هم اکنون با حمایت تولیت عظمای آستان قدس رضوی منابع مطالعاتی سازمان نسبت به سالهای گذشته بیش از دو برابر شده است و بر اساس آن در حال حاضر بیش از۲۴ میلیون منبع مطالعاتی در اختیار مراجعان قرار دارد. وی ازاستفاده هشت میلیون نفر از خدمات و امکانات فرهنگی و پژوهشی سازمان در سال جاری خبر داد و افزود: در سالهای اخیر کتابهای چاپی رشد فراوانی داشته و هم اکنون حدود سه میلیون و هشتصد هزار جلد کتاب چاپی در سازمان وجود دارد.
زاهدی در ادامه به رشد چند برابری منابع مطالعاتی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: انشاءالله در آینده نزدیک بیش از 9 هزار متر مربع به فضای مخازن کتابخانه افزوده خواهد شد. رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از افزایش1800 نسخه کتاب خطی و 20 هزار قطعه عکس قدیمی به منابع این سازمان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: سازمان با این حجم عظیم منابع مطالعاتی که در اختیار دارد در بسیاری از حوزه‌ها مانند کتابهای خطی، اسناد تاریخی و مطبوعات رتبه های اول را در کشور به خود اختصاص داده است.
گفتنی است، آستان‌قدس رضوی با کتابخانه مرکزی با ساختمان با شکوه و دیدنی با زیربنای بیش از۲۸۸۰۰ مترمربع فضای فرهنگی و مطالعاتی، ۵۱کتابخانه وابسته و تخصصی در سراسر کشور، با بیش از ۱۵۰ هزار نسخه کتاب خطی و چاپ‌سنگی و بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار جلد کتاب چاپی، بیشترین اعضای کتابخانه‌ای را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و با ۱۰ قرن سابقه، یکی از قطب‌های مطالعاتی و فرهنگی منطقه به شمار می‌رود.