فعالیت 20 هزار واحد صنفی بدون پروانه در مشهد
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- رئیس اتاق اصناف مشهد از فعالیت حدود 20 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در مشهد خبر داد.. محمود بنانژاد که در نشستی خبری با اهالی رسانه سخن می‏گفت، با اشاره به فعالیت حدود 110 هزار واحد صنفی در مشهد، اظهار کرد: از این تعداد حدود 90 هزار واحد صنفی پروانه کسب اخذ کرده و به صورت قانونی فعالیت می‎کنند که 45 هزار و 571 واحد صنفی در بخش توزیعی، 29 هزار و 189 واحد در بخش خدمات و 14 هزار و 49 واحد نیز در بخش تولیدی مشغول به فعالیت هستند. وی این نکته را نیز یادآور شد: مهم‎ترین مشکلی که باعث فعالیت برخی از اعضای اتحادیه‌های صنفی بدون پروانه کسب می‌شود، روند پیچیده صدور پروانه‌هاست که این روند طبق ماده 12 نظام قانون صنفی اصلاح شده و از این پس صدور پروانه‌ها تسهیل خواهد شد.
صدور 5200 پروانه از ابتدای سال
رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه از ابتدای سال جاری در مجموع حدود ۵۲۰۰ پروانه کسب صادر شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۰۶۳ پروانه مربوط به بخش توزیعی، ۱۷۳۷ پروانه مربوط به بخش خدماتی و ۵۸۰ پروانه مربوط به بخش تولیدی بوده است. بنانژاد متوسط اشتغال‎زایی هر واحد صنفی را ۳.۸ نفر اعلام کرد و افزود: واحدهای صنفی در مشهد برای ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال‏زایی کرده است و به صورت غیرمستقیم هم خانواده اصناف در مشهد یک میلیون نفر را شامل می‏شود.

تعطیلی 5400 واحد صنفی در سال جاری
رئیس اتاق اصناف مشهد از تعطیلی ۵۴۰۰ واحد صنفی از ابتدای سال جاری در شهر خبر داد و با بیان اینکه میزان تعطیلی واحدهای صنفی در مشهد نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: از این تعداد ۳۳۳۸ واحد در بخش توزیعی، ۱۱۴۹ واحد در بخش خدماتی و ۱۰۹۸ واحد در بخش تولیدی بوده‏اند.بنانژاد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص ایجاد زائرسراهای ارزان‎قیمت در شهر مشهد این طور گفت: در صورتی که سیاست تدوین‏شده برای این زائرسراها به درستی اجرا شود، مشکلی برای واحدهای اقامتی سطح شهر ایجاد نمی‏شود؛ باید ایجاد و بهره‏برداری این زائرسراها به گونه‏ای باشد که صدمه‎ای به ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‏گذاری انجام شده در واحدهای اقامتی مشهد وارد نشود؛ در ایام نوروز با وجود تخفیف ۳۰ درصدی حدود ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی مشهد خالی بود.رئیس اتاق اصناف مشهد از رویکرد ویژه برای صادرات کالا به صورت مستقیم به بازارهای هدف خبر داد و تصریح کرد: در این راستا چهار هیأت تجاری برای بررسی ظرفیت‏های اقتصادی بازارهای هدف به کشورهای افغانستان، هندوستان و تاجیکستان اعزام شده‎اند. وی همچنین بر ارتقای کیفیت محصولات و برندسازی واحدهای تولیدی برای افزایش صادرات تأکید کرد.

ایجاد شهرک قالیشویی برای نخستین بار
هادی مخملی، عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف مشهد نیز در بخشی از این نشست از فراهم شدن مقدمات ایجاد شهرک قالیشویی برای نخستین بار در جاده کنه‏بیست خبر داد و گفت: زمین این شهرک خریداری و مجوزهای زیست محیطی آن اخذ شده است و به زودی کلنگ‏زنی خواهد شد.احسان اصولی، مدیر بازرسی ونظارت اتاق اصناف مشهد هم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به انجام ۳۳ هزار و ۹۰۰ بازرسی در ۱۰ ماهه سال جاری، گفت: در این بازرسی‎ها ۳۲۰۰ واحد متخلف شناسایی شده که مبلغ تخلفات آن‎ها حدود ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.